Rida med föl vid sidan

Sv: Rida med föl vid sidan

"Sen ser man några hästar som blivit uppfödda på gården där dem inte blivit hanterade mycket mer än vid verkning och avmaskning tills dem blir 3år."

hur funkar det att verka o avmaska en häst som inte hanteras?

Det funkar hur bra som helst!
Det är svårt att göra det helt själv, men är man två eller tre så går det bra. Man använder en vildgrimma, vallar in hästen man ska verka eller avmaska i ett hörn och sätter på grimman. Vi verkar och avmaskar oftast i hagen. Ibland får man använda brems till unghästarna när man ska verka..
När vi avmaskar så fångar vi dem med vildgrimman, och sen avmaskar dem som vilken annan häst som helst.

Föl brukar vi verka i stallet. Då leder vi stot till stallet och har fölet löst. Sen leder vi in mamman i en box och vallar även in fölet där. Sen sätter vi på fölet en grimma inne i boxen och en tömkörningsgjord på stoet. Sen bilder vi fast fölet på tömkörningsgjorden. Sen lyfter man bara upp hovarna och verkar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 450
Senast: Hedwig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar