Rida med föl vid sidan

O

Ofeigan

Skulle gärna vilja börja rida mitt sto på korta lugna ridturer och då även ta med hennes föl. Brukar ni ta med fölet eller får det stanna hemma? Fölet kan ju vara löst vid sidan, men jag skulle föredra att ha grimma på och grimskaft. Var brukar ni fästa grimskaftet och hur långt bör det vara? Tänkte även tömköra och köra stoet. Tänkte det är bra träning för vårt fina föl. Tacksam för alla typer av tips.:)

Sv: Rida med föl vid sidan

Jag har varit med och ridit med två föl, och ja , det var intressant för dom. Men lite jobbigt för oss. Dom sprang hejvilt överallt, men följde med hem ändå.

Vi red lite förra sommaren med fölis på släp. Vi hade ett längre grimskaft. Eftersom vi inte har westernsadel och knopp att binda i fick vi hålla grimskaftet i handen. Jag kan ju inte kalla det för lugna turer precis,inte för mig,jag var helt slut,ändå var vi inte ute länge.

Jag har ridit en del med föl som handhäst. Har inte viljat låta fölet springa löst pga risker.
Har valt att "fästa" grimskaftet i min hand, inte satt det stumt i sadeln förrän fölet förstått var det ska hålla sig. Har satt fölet på höger sida om stoet (eftersom jag rider längs vägar, behöver fölet vara på dikes-sidan).

Man får förstås ta det lugnt, men jag tycker att handhästeri är ett kanonbra sätt att miljöträna unghästar!

Vi har lämnat fölen hemma i hagen med hästsällskap.

Jag gjorde också så, lämnade fölet hemma vilket är en träning i sig. När det sen var dags för avvänjning så blev det inga konstigheter heller när stoet gick ut och fick åka iväg. PÅ kvällen blev fölis lite orolig, men med lite mat så lugnade han sig snabbt igen.

Det är lite bökigt att försöka hålla sitt sto i trim när de har föl vid sidan. Jag har provat lite olika varianter genom åren, och har kommit fram till ett par slutsatser.

Små föl, under 3-4 månader orkar faktiskt inte gå så långt, de orkar mer om de får springa lösa för då kan de själva bestämma sitt tempo. Annars blir de snart hängande efter i grimman. Ändå väldigt bra för dem att korta stunder prova att vara handhästar, jag har dem alltid fastknutna i sadeln. Det blir stumt, men jag tycker det är värre om de skulle få ett ryck och jag tappar dem kanske i samband med att man möter en bil. De kan bli starka när de får till en "bra" vinkel. Men som sagt helt lösa är att föredra, men då ställs en del krav på omgivningen. Ingen trafik eller fina trädgårdar eller andra hästar att passera, när de blir äldre kan de ändå bli irriterande självständiga och man får rida tillbaka för att hämta dem.

Så det lugnaste i mitt tycke är absolut att lämna dem hemma, det bästa är om man har en större flock med flera föl, då är det inte ens säkert att de bryr sig så mycket om att mamma försvinner en stund. Alternativ 2 är att de får stå i stallet, själva eller med en annan häst oavsett så måste de ju vänja sig vid det också.

Summan av kardemumman blir på den här gården att de flesta ston med föl rids väldigt lite, men jag har ju fler att välja på.

Jag förstår att man vill börja rida sin häst så fort som möjligt när de fått föl, speciellt om man bara har en ridhäst.

Men nånstans måste mna ju från början ha varit medveten om att det blir väldigt annorlunda träning och ridning när man valde att antingen betäcka stoet eller köpa ett dräktigt sto.

Att rida med föl låter väl som en bra träning men föl är faktiskt bara bebisar.....
Dels orkar de inte alls långt och dels blir det väldigt mycket mentalt för dem att stå ut med så tidigt.

Nu vet jag inte hur gammalt ditt föl är men först och främst tycker jag du ska låta sto och föl få vara ifred, dvs utan promenader eller ridturer, tills det är minst 2 månader.
Borstning, klappa, ledas från och tillhage, stå i stall, lyfta hovar är helt ok men låt dme vara tillsammans mestadels av dygnet.

När du väl ska börja rida ditt sto så had ejag vant fölet vid att vara kvar hemma.
Dels pga att det inte orkar hänga med så bra och för att det blir mycket jobbigare för dig och stoet. NI kan inte koncentrera er på den uppgift ni ska utföra, nämligen att rida, tömköra eller köra.

När fölet börjar komma upp runt halvåret, då kan man börja ta med det på kortare turer.
Men tänkt på att inte låta det vara med ifall du ska rida i ett par timmar, det är inte shysst mot fölet för den är liksom inte mogen för det, varken mentalt eller fysiskt.

Och att de inte orkar hänga medhar jag faktiskt egen erfarenhet av, inte bara kunskap om :)

Jag har ett äldre sto med föl vid sidan i år. Eftersom hon inte gillar att åka transport så valde jag att promenera hem med henne och fölis från betet till gården där hingsten står, när det var dags för ombetäckning, då var alltså fölis ca 1 månad gammal.
Det är en promenad på ca 2 km, längs med en mindre trafikerad asfaltsväg och några hundra meter skogsväg sista biten hem...

Fölisen orkade hänga med i lugnt, och då mena rjag lugnt, skritttempo i knappt halva vägen...sen drog den sig mer och mer bakom stoet och tillslut fick jag släppa lös henne för hon orkade inte hänga med i grimskaftet längre......Vid den tiden var vi inne i skogen så det gick bra.

När jag skulle ta tillbaka dem en vecka senare så var hon jättepigg och sprang gärna förbi mamman kanske i 800 meter, sen blev det grimskaft på och asfaltsvägen igen...efter ca 2-300 m på asfalten var hon helt slut, då fick jag gå och dra i henne för att få henne och följa med i tempot......och vi fick stanna och vila flera gånger.
En promenad som borde ta max 30 minuter tog nog nästan 1 timme.

Så det är verkligen inte långt de orkar !

Jag hade inte valt att ha fölet i grimma.. eftersom fölen inte är vana vid det och ser ingen anledning att vänja dem heller vid så tidig ålder. Så fölet hade fått springa löst. Så länge man inte går vid någon bilväg, men det ska man nog undvika om man har någon yngre handhäst överhuvudtaget. Fölen följer alltid sina mammor så det ska nog gå bra att ha med dem lösa. Dem rymmer ju inte direkt och sticker någon annan stanns.

Jag hade heller inte valt att lämna fölet hemma då jag tycker att föl, speciellt under dem första månaderna ska få vara tillsammans med sin stora trygghet -mamman.

Sen måste man tänka på att fölen orkar inte speciellt långt..
Varför har du så bråttom med att sätta igång ditt sto? är det inte bra för stona också att vila efter fölning? det är nog jobbigt att hålla reda på ett litet föl i hagen.

Jag hade inte valt att ha fölet i grimma.. eftersom fölen inte är vana vid det och ser ingen anledning att vänja dem heller vid så tidig ålder. Så fölet hade fått springa löst. Så länge man inte går vid någon bilväg, men det ska man nog undvika om man har någon yngre handhäst överhuvudtaget. Fölen följer alltid sina mammor så det ska nog gå bra att ha med dem lösa. Dem rymmer ju inte direkt och sticker någon annan stanns.

Jag hade heller inte valt att lämna fölet hemma då jag tycker att föl, speciellt under dem första månaderna ska få vara tillsammans med sin stora trygghet -mamman.

Sen måste man tänka på att fölen orkar inte speciellt långt..
Varför har du så bråttom med att sätta igång ditt sto? är det inte bra för stona också att vila efter fölning? det är nog jobbigt att hålla reda på ett litet föl i hagen.

Det är nog mest fördelar med att vänja ett litet föl vid viss hantering anser jag men det är ju lika många åsikter och meningar om det som det finns människor i världen.....

Men lite nyfiken blir jag ju när du säger att du ser ingen anledning......varför inte då ?

Att fölen följer sina mammor är nog en sanning med modifikation ;),
det är väldigt individuellt......

Hade ett sto förra året som inte brydde sig speciellt om sitt föl, han fick äta mjölk men sen var det liksom bra med det....

Hon kunde vandra iväg upp till huset och fölet stannade kvar låååångt ner i hagen och skrek efter henne....men hon svarade inte och fölet kom inte upp förrän någon annan häst i flocken oxå började gå uppåt....:confused:

En del föl är väldigt mammiga, medans vissa föl är mycket självständiga och hittar på saker på egen hand och gärna utforskar.....:eek:

OM man nu ska ha med sig fölet på ridtur så får man antingen ha det i grimma och grimskaft eller ha helt bilfria vägar och inga grannar som kan få förstörda trädgårdar eller odlad åker mark brevid ridvägen....:)

Fölen har varit mer än 4 månader när vi börjat rida stoet. Innan dess har vi tagit ut stoet ensamt korta stunder.

Jag skulle absolut inte ha föl springade lösa, det kan hända precis vad som helst. Ser det som självklart att man så tidigt som möjligt vänjer dem vid grimma och bli ledda.

Jag har själv inget föl, men i vårt stall finns ett sto med ett föl, knappt ett år gammalt. Vi löser det som så att någon rider stoet medan någon annan får gå med fölisen bredvid/ bakom/ framför. Stannar även ibland med stoet och låter fölet gå lite själv, eller stannar med fölet och låter stoet gå iväg 30-40 meter. Tar ibland med de andra hästarna, vissa rider vi och vissa leder vi, beror lite på dagsformen hos hästarna/ryttarna. Är det varmt som tusan går vi mest i skogen med alla. Detta funkar väldigt bra och fölisen lär sig att vara utan mamma med :) Kan tillägga att dessa hästar då inte är islandshästar, men det är ju samma med "vanliga" hästar med. ;)

Det är nog mest fördelar med att vänja ett litet föl vid viss hantering anser jag men det är ju lika många åsikter och meningar om det som det finns människor i världen.....

Men lite nyfiken blir jag ju när du säger att du ser ingen anledning......varför inte då ?

Att fölen följer sina mammor är nog en sanning med modifikation ;),
det är väldigt individuellt......

Hade ett sto förra året som inte brydde sig speciellt om sitt föl, han fick äta mjölk men sen var det liksom bra med det....

Hon kunde vandra iväg upp till huset och fölet stannade kvar låååångt ner i hagen och skrek efter henne....men hon svarade inte och fölet kom inte upp förrän någon annan häst i flocken oxå började gå uppåt....:confused:

En del föl är väldigt mammiga, medans vissa föl är mycket självständiga och hittar på saker på egen hand och gärna utforskar.....:eek:

OM man nu ska ha med sig fölet på ridtur så får man antingen ha det i grimma och grimskaft eller ha helt bilfria vägar och inga grannar som kan få förstörda trädgårdar eller odlad åker mark brevid ridvägen....:)

Jag ser helst att fölet inte är speciellt mycket hanterat. Ofta blir dem mer lätthanterliga när dem blir äldre -eftersom dem då har större respekt för människan.
Finns många tydliga exempel bara på gården där jag har min häst. Bland annat min egna som blev mycket hanterad vid ungålder, har fått kämpat som sjutton med honom! för att han inte ska gå på mig vid ex. borstning, sadling osv. Finns även en häst som jag tränade ett tag som blev hanterat mycket som föl. -Han har ingen respekt alls ... han går på folk, kan sparkas och bitas osv.

Sen ser man några hästar som blivit uppfödda på gården där dem inte blivit hanterade mycket mer än vid verkning och avmaskning tills dem blir 3år. I stort sätt alla är känsliga för hjälper, har mycket respekt för människor, står stilla vid vardaglig hantering, och är allmänt trevliga och "vet sin plats".

"Sen ser man några hästar som blivit uppfödda på gården där dem inte blivit hanterade mycket mer än vid verkning och avmaskning tills dem blir 3år."

hur funkar det att verka o avmaska en häst som inte hanteras?

Jag tror snarare det är en fråga om HUR man hanterar dem än OM man hanterar dem redan som föl/unga.

Man måste ju se till så de har respekt och inte går på en eller försöker sig på några dumheter.....

Men det är min åsikt :)

Faktum är dock att jag oxå tror det verkar ha lite med ras att göra....

Just islandshästar verkar ha en tendens att ha sämre respekt om de hanteras, iallafall om man ska gå efter vad många berättar.

Min egna erfarenhet, av just islndshästar, säger mig dock snarare att det är individen i sig som har den största "skulden" i hur den bemöter människan.

ExempeL.

Har i år två st 3 åringar, uppfödda av mig, på samma gård, i samma flock med samma typ av "hantering" ( dvs inte alls mycket ).

Valacken var redan någon timme gammal mer intresserad av mig än av mamman, han är idag en häst som man måste vara bestämd mot för att han inte ska klättra upp i knät på en.
Med fel person kommer han bli odräglig att hantera och troligen gå över en och hitta på helt egna saker.

Stoet var från början fullständigt skygg, första vintern gick det inte ens komma i närheten, inte ta på grimma, man fick fösa in henne tillsammans med mamman eller någon annan häst i boxen/stallet vid verkning etc.
Hon är idag en häst som har oerhört stor respekt, hon spänner sig lätt och "tål" inte fel ( i hennes värld fel ) behandling/hantering.....
I fel händer kommer hon bli en farlig häst, ett nervvrak helt enkelt.

Båda två är lätta att verka, avmaska, lasta, transportera, går att binda upp och leda.
Men stoet kräver att man är aktsam, timid och varsam medans valacken gör det inget om man råkar putta till eller ryta åt.......man tom måste göra det ibland !

så det är nog individen i sig mycket som bestämmer huruvida de blir "jobbiga" mot människor, oavsett de har blivit hanterade eller inte......

Tror jag :bow:

"Sen ser man några hästar som blivit uppfödda på gården där dem inte blivit hanterade mycket mer än vid verkning och avmaskning tills dem blir 3år."

Det brukar faktiskt funka ganska bra :banana:

Nu vet inte jag hur de gör på riktigt stora ställen men under mina år med islandshästar och unghästar därav så har jag inte upplevt några större problem.

Å andra sidan så har jag, i den mån det varit möjligt, alltid vant mina föl vid att ha grimma på sig redan tidigt men däremot inte hålla på flera gånger i vekcan hela tiden....
En vecka eller två när de är den åldern sen frå de oftast gå tills de är dags för verkning.

Jag har som oftast inte ens lyft hovarna på dem innan hovslagaren kommer ( fy på mig ;) ) men de brukar ändå inte vålla några större bekymmer.
Lite balansstörningar men då ställer man upp dme mot en vägg så löser det sig.

Avmaskning är ju bara att hålla ett rejält tag och köra in sprutan snabbt så är det klart, varför ska det vålla bekymmer ??
Bara man får på en grimma så är det inga problem......

Sen finns det ju såklart individer som hellre hoppar över boxdörren än låter en komma i närheten men där krävs ju en helt annan typ av hantering innan man ens kommit så långt.
Då får man ju ta det jobbet innan.......

Tycker man alltid ska utgå från individen och inte från någon samlat koncept......

"Bättre att inte hantera unghästr, då får de bättre respekt ......"

Nja, det håller inte jag med om :)

Jag håller med dig. Vi har två valacker, båda födda här, hanterade på samma sätt, olika mammor.
Rodi är som sin mamma, tar det mesta med ro, förlåtande, fräck.
Svalas avkommor är känsliga och blir stressade när de inte förstår, reagerar häftigare. Vill vara till lags. Första avkomman kombinerade hög känslighet med egensinnighet. Jag kan tänka mig att hon skulle kunna vara svår.

Utmärkt.
Våra föl hanteras bara det nödvändiga, dvs leds till och från hage när det är aktuellt, åker transport till och från seminstation med mamma, avmaskas och verkas. Däremellan hanteras de överhuvudtaget inte.
Vi har alltid väldigt trevliga unghästar som körs in som ettåringar utan några som helst problem.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 450
Senast: Hedwig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar