Sv: Rida med föl vid sidan
Jag förstår att man vill börja rida sin häst så fort som möjligt när de fått föl, speciellt om man bara har en ridhäst.
Men nånstans måste mna ju från början ha varit medveten om att det blir väldigt annorlunda träning och ridning när man valde att antingen betäcka stoet eller köpa ett dräktigt sto.
Att rida med föl låter väl som en bra träning men föl är faktiskt bara bebisar.....
Dels orkar de inte alls långt och dels blir det väldigt mycket mentalt för dem att stå ut med så tidigt.
Nu vet jag inte hur gammalt ditt föl är men först och främst tycker jag du ska låta sto och föl få vara ifred, dvs utan promenader eller ridturer, tills det är minst 2 månader.
Borstning, klappa, ledas från och tillhage, stå i stall, lyfta hovar är helt ok men låt dme vara tillsammans mestadels av dygnet.
När du väl ska börja rida ditt sto så had ejag vant fölet vid att vara kvar hemma.
Dels pga att det inte orkar hänga med så bra och för att det blir mycket jobbigare för dig och stoet. NI kan inte koncentrera er på den uppgift ni ska utföra, nämligen att rida, tömköra eller köra.
När fölet börjar komma upp runt halvåret, då kan man börja ta med det på kortare turer.
Men tänkt på att inte låta det vara med ifall du ska rida i ett par timmar, det är inte shysst mot fölet för den är liksom inte mogen för det, varken mentalt eller fysiskt.
Och att de inte orkar hänga medhar jag faktiskt egen erfarenhet av, inte bara kunskap om
Jag har ett äldre sto med föl vid sidan i år. Eftersom hon inte gillar att åka transport så valde jag att promenera hem med henne och fölis från betet till gården där hingsten står, när det var dags för ombetäckning, då var alltså fölis ca 1 månad gammal.
Det är en promenad på ca 2 km, längs med en mindre trafikerad asfaltsväg och några hundra meter skogsväg sista biten hem...
Fölisen orkade hänga med i lugnt, och då mena rjag lugnt, skritttempo i knappt halva vägen...sen drog den sig mer och mer bakom stoet och tillslut fick jag släppa lös henne för hon orkade inte hänga med i grimskaftet längre......Vid den tiden var vi inne i skogen så det gick bra.
När jag skulle ta tillbaka dem en vecka senare så var hon jättepigg och sprang gärna förbi mamman kanske i 800 meter, sen blev det grimskaft på och asfaltsvägen igen...efter ca 2-300 m på asfalten var hon helt slut, då fick jag gå och dra i henne för att få henne och följa med i tempot......och vi fick stanna och vila flera gånger.
En promenad som borde ta max 30 minuter tog nog nästan 1 timme.
Så det är verkligen inte långt de orkar !