Rida lätt...

Black

Trådstartare
En vanlig fråga som jag väldigt ofta får är varför det inte går att rida lätt i en westernsadel...?!
Varför tror alla "engelska" ryttare att det inte går att rida lätt i en westernsadel och framförallt så tror ju alla att vi aldrig gör det...
Visst är det knasigt...?
:confused:

Sv: Rida lätt...

hm, jo.. det har varit mycket snack om westernridningen. Den har ju inte varit riktigt accepterad av alla engelska ryttare.. men eftersom det blir större och större i sverige med westernridningen så försvinner det där ju mer och mer. Men det är tråkigt att det ska vara så mycket snack, för det är det inom ridsport överhuvudtaget tycker jag, iaf där jag bor. Ibland önskar man att alla kunde sköta sitt och låta andra sköta sitt..

Jag skulle nog svara nått helt upp åt väggarna så att de fattar att det är en knäpp fråga, tex..

Jo du vet det är en sugpropp i sätet som håller en fast så att det är omöjligt att resa sig i sadeln. ;)

Jag har träffat personer som tycker att det är så synd om hästen som måste ha den tunga westernsadeln på ryggen. Suck!

men det måst ju vara skönare att ha en
Westernsadel på ryggen än en engelsk
sadel som ligger och trycker på ryggen...
Westernsadlen är ju gjort för att inte
det ska trycka så mycke på ryggen
utan att det blir ett jämmt tryck över
hela ryggen....(om jag inte minns fel..)
sen att den är väldigt tung det tror jag inte hästen
bryr sig om.. det är ju ryttarens besvär när
man ska sadla.. ;)

Rida lätt är ju inte svårare än i nån annan sadel...
folk kanske inte tänker på att man kan
rida lätt i sadlen eftersom inte ser det så mycke...
Jag tänker mäst i Westernfilmer...

Jag rider för det mesta lätt när jag travar..

Min förra westernsadel vägde 17 kg.
Nu hade jag ju en stor häst och jag var själv ganska liten. Men skulle jag lägga på den sadeln idag på min häst jag har nu skulle han nog undra lite i början men skulle han vara plågad?
Nej det skulle han inte.

Nej jag rider western själv och har en western sadel. Jag vet allt det där med att den har en större anläggningsyta och därför sprider både sin egen och ryttarens vikt över en större yta och på det sättet är bättre än en engelsk där all vikt hamnar på ett ställe.

Problemet var bara att få vissa personer att fatta det.

Jag har dagit hela denna ramsa ett par ggr och är lite trött på det. ;)

Norrtan?

Ska du till Nånö på lördag?

Tänkte prova med min häst, har inga höga förväntningar men vore kul att prova.

Har funderat mycket på detta med western. Detta är inte menat som någon kritik utan bara tankar i min hjärna. I det stora hela så rider ju westernfolket oftast inte lätt. Blir inte det väldigt påfrestande för hästarnas ryggar. Tex om man tittar på ryttare i högre grenar i tex hoppning så rider dom ju ofta i en lättare sitts för att underlätta och avlasta sina hästar. Detta var bara n¨got som slog mig och hoppas på svar.

Här är ju en utmärkt person att fråga då. Varför tror du att westernryttare inte rider lätt? Bara för att vi inte gör det på tävling?
Trådskaparen undrade ju just varför så många fått för sig att vi westernryttare inte rider lätt, så varför tror du detta?

Vi rider ju faktikst lätt precis som alla andra.

Ja, om jag inte red lätt så skulle det bli väldigt jobbigt eftersom jag tävlar distans i min sadel....

Lustigt egentligen - dressyrryttare sitter ju också ner hela tiden då man ser dem på TV eller annat, men inte tror folk att de alltid sitter ner?

/Camilla

de e ju bara o jämföra me ryggsäckar :D
trots att en sån där stor grej som man har när man fjällvandrar väger mycke mer än en liten "dålig" ryggsäck så känns den bekvämare o bära om man har lika mycke saker i dom eftersom den belastar på rätt sätt :)

Visst går det att rida lätt, men det är inte lika bekvämt som i en vanlig sadel.
De westernryttare jag känner rider lätt på sina hästar. Varför tror vissa att westernryttare inte gör det??

Oj vilken fördom. All vikt hamnar inte på samma ställe i en "engelsk sadel". De har breda och stoppade bossor som fördelar trycket. Om sadeln ger punkttryck passar den inte alls hästen. En väl passande westernsadel sprider trycket på ännu större yta, vilket kan vara bra när man rider väldigt långa turer eller ridpass.Tyvärr rider väldigt många runt i westernsadlar som inte alls passar deras hästar. synd.

Camilla_H skrev:
...Lustigt egentligen - dressyrryttare sitter ju också ner hela tiden då man ser dem på TV eller annat, men inte tror folk att de alltid sitter ner?...

instämmer...

Jag tror att de flesta "engelska" ryttare mest sett westernridning på tävling och på film (precis som någon tidigare sa) och drar slutsatsen att man alltid rider så. Skillnaden med engelsk ridning är att man ser vardagsridningen betydligt oftare.

Men jag tycker ändå det är kul att folk ställer frågor, om än tröttsamt kanske,
för det betyder ju att de är nyfikna och vill veta mer. :)

Caisa skrev:
Har funderat mycket på detta med western. Detta är inte menat som någon kritik utan bara tankar i min hjärna. I det stora hela så rider ju westernfolket oftast inte lätt. Blir inte det väldigt påfrestande för hästarnas ryggar. Tex om man tittar på ryttare i högre grenar i tex hoppning så rider dom ju ofta i en lättare sitts för att underlätta och avlasta sina hästar. Detta var bara n¨got som slog mig och hoppas på svar.

Om jag inte har helt fel för mig, så rider man lätt p.g.a. ryttarens bekvämlighet, inte för hästens. Då menar jag inte att man struntar i hästen. Så länge hästen arbetas på rätt sätt och man är i balans så spelar det inte så stor roll om man rider lätt eller sitter ner.

Oj, såg nu hur gammal tråden är!

bigganl skrev:
Oj vilken fördom. All vikt hamnar inte på samma ställe i en "engelsk sadel". De har breda och stoppade bossor som fördelar trycket. Om sadeln ger punkttryck passar den inte alls hästen. En väl passande westernsadel sprider trycket på ännu större yta, vilket kan vara bra när man rider väldigt långa turer eller ridpass.Tyvärr rider väldigt många runt i westernsadlar som inte alls passar deras hästar. synd.
Det förekommer en hel mängd engelska sadlar som inte alls passar hästarna också så det är inget som utmärker westernsadlar

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand