Rida lätt...

Sv: Rida lätt...

jag har inga problem med att rida lätt i en westernsadel :)

Saima skrev:
Om jag inte har helt fel för mig, så rider man lätt p.g.a. ryttarens bekvämlighet, inte för hästens. Då menar jag inte att man struntar i hästen. Så länge hästen arbetas på rätt sätt och man är i balans så spelar det inte så stor roll om man rider lätt eller sitter ner.

Oj, såg nu hur gammal tråden är!

Visst har du helt rätt... men om man rider en obalanserad häst så har lättridningen stor betydelse. För det ska ju vara skönt att sitta ner och rida och inte så att man får ont i magen av mjältugg. ;) Själv så rider jag lätt varje gång jag rider, både på träningsbanan och när jag rider ut.

Senast ändrad av en moderator:

Ja absolut, viss gör det det. Tyvärr verkar det som om inte alla är så intresserade av att lära sig om sadeltillpassning. Det verkar frodas en fördom om att westernsadlar passar alla hästar och att de kan passas till med en annorlunda pad bara. Vete 17 hur de kan tro det. Ett annat exempel är att häromdagen sa en till mig att -du vet väl att en islandshäst ska ha sadeln längre bak än andra hästar?
Jag försökte förklara för henne att hon ska sadla där hästen har sitt sadelläge, så bogbladen går fria och att sadeln inte ligger längre bak än sista revbenet, oavsett vilken ras det är på hästen.
(Jag lyckades inte få henne att tänka om)

Senast ändrad:

Jag har funderat på detta också.
Men om en sadel är helt anpassad efter hästen oberoende om det är en engelsk eller western. Borde det inte vara samma tryck på ryggen vare sig man rider lätt eller sitter ner.
man kan ju inte bli lättare bara för man rider lätt :angel:
Det måste helt enkelt vara beroende på om man har bra balans och en bra anpassad sadel :idea:

Jag har fått lära mej att islands hästarna ska sadlas längre bak en en "vanlig" häst. För att de måste få större frihet för sina bogblad för att kunna röra sej friare. Personen som lärde mej har hållt på med islandshästar väääääldigt länge och både har turridning och tävlar i det.

Jag är en såndär "engelsk" ryttare i grund och botten men efter att inte fått rida på nästan 3 år så har jag skaffat mej en häst igen. Hon är ung bara 4 år, varmblod som är monté riden bara körd 1 månad och lite illa behandlad. För hennes och för min egen skull så skaffade jag mej en westernsadel. Just därför att trycket fördelas på en större yta än vad det gör på en engelsk sadel. Det enda hon hade problem med i början var att den var så stor så hon blev lite rädd för den. Jag rider lätt i den men jag måste ju säga att det är lite svårare än i en "vanlig" sadel som jag är van vid. Har ju ändå ridit i "vanlig" sadel i 19 år :)
Hästen trivs hur bra som helst i sin sadel och står hon på gången och jag bara rör vid sadeln så flyger öronen fram och hon börjar "springa" omkring på gången.

bigganl skrev:
Oj vilken fördom. All vikt hamnar inte på samma ställe i en "engelsk sadel". De har breda och stoppade bossor som fördelar trycket. Om sadeln ger punkttryck passar den inte alls hästen. En väl passande westernsadel sprider trycket på ännu större yta, vilket kan vara bra när man rider väldigt långa turer eller ridpass.Tyvärr rider väldigt många runt i westernsadlar som inte alls passar deras hästar. synd.

Instämmer helt ! Först säger ni att vi som rider engelsk ridstil klagar hela tiden på de som rider western , men sen kommer liksom fördomarna haglande mot oss istället ! En "engelsk sadel" kan passa lika dåligt som en westernsadel kan passa dåligt . Håller med dig om långa sträckor, osv.. Och själv tycker jag inte det är något fel i att rida western jag tycker det skulle vara kul att prova på ! Men lägg av med att bete er som småungar som säger " Jag tycker min ridstil är bäst !! " " NEHE ! MIN ridstil är bäst , därför att ..... till skillnad från din ridstil !!"

Senast ändrad av en moderator:

jo vi menar nog samma sak när det gäller islandshästar. Bogbladen måste gå fria, men det gäller ju alla raser. Att lägga sadeln 1 dm bakom bogbladen och ha bakdelen av bossan på hästens länd är inte rätt på någon häst. (så sadlar den jag pratade om)

Jag var på Island för ett par veckor sedan. På det stället som vi red på tyckte jag att själva sadlarna låg ganska normalt men att sadelgjordarna däremot spändes betydligt längre bak än på engelska eller westernsadlar. Kanske är Islandssadlarna helt enkelt konstruerade lite annorlunda?

:o

Jag är långtifrån expert på islänningar, men har 3 stora islandsstall inom ett par km radie hemifrån. Ser alltså ganska många. Det verkar som om det är relativt vanligt att sadelläget och sadelgjordsläget inte stämmer överens på dem. Alltså att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget. Har samma problem på min egen häst (stor korsning) och rider med svängd gjord för att det ska stämma. (kraftiga bogblad långt bak)

Ja tycker att de funkar aldeles utmärkt att rida lätt i westernsadel..
de som är skillnad tycker jag är att man har en aning längre stigläder.. men annars funkar de

Hmm vet inte om det är jag som är knäpp eller men om man jämför att ha nån som inte rider lätt på ryggen eller att man ska behöva hoppa över en meter rätt upp över ett hinder och få hela tyngden på sig när man landar så hade jag i allafall vetat vad jag skulle välja.............................:crazy:

Jag rider i w-sadel och rider för tillfället alltid lätt i traven av den orsaken att hästen är het, otränad och inte nog musklad för att lugnt och fint kunna gå i ett behagligt tempo ännu, vill inte skumpa runt på hans rygg.
Tycker inte det är svårare att rida lätt i en westernsadel än en engelsk sadel nu när man vant sig.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter