Mirre

Trådstartare
Nån som gör det här?
Tycker det verkar jättekul!
Nån? Som kan berätta lite om det?

Sv: Rida kür

Jag red kür under ponnytiden, tyckte det var hur kul som helst!

Man fick visa vem man var, jag red till discolåtar. :D

Men svårt var det, speciellt för mig som har 5 mil till närmaste 20*60 ridhus, man måste ju öva väldigt mycket. :smirk:

Vad är det du vill veta? Jag har själv inte startat ngn kürklass ännu. Har varit på gång i 2 år nu men har alltid tyckt att jag behövt slipa lite till på programmet..!:D Men ska förhoppningsvis rida en i början på nästa säsong (samma tävling som jag tänkt starta förut. Finns inte så ofta kürklasser i närheten.) Men jag har däremot gjort ett par kürer som andra tävlar med!

Kolla in Cissis hemsida också. (sök på hennes nick så finns det länkat till sidan) Hon och hennes sambo sysslar med kür "på heltid". De har gjor jättemånga! (men jag har tyvärr aldrig fått se ngn "live". Tror de gör flest till ponnies.)

Hej! vad vill du veta har ridit kür på ponny nu i tre år.. Jag gjorde själv mitt program, det finns ju vissa saker som man måste visa, sen sk aman puzzla ihop det på ett bra sätt så man visar hästens starka sidor mest och tydligast tex om hästen har en jättebra ökad skritt så lägger man den så alla domare kan se den jätte tydligt..sen kan man göra olika sorters svårihetsgrader genom att du kan lägga öppnerna på spåret eller göra det svårare genom att lägga dem på medelinjen-beroende på hur stark hästen är..

jag hade hjälp av två killar som hade en egen studio och var där när dom satte ihopa det så jag fick det precis som jag ville...

musik valde jag själv, man måste kunna ta vara på musikens naturliga variationer..

Musik jag hade till min c-ponnys kür program:
Skritten: Braveheart
Traven: Benny Andersson-Leksakspolka
Galoppen: Tina Turner- Simply the best
(använde mig även av lite fräcka trumslag vid inridning, övergångar, och avslutningar)

Sitter nu och försöker få ihopa en ny kür med ny koreagrafi och med ny musik och har då valt denna musiken:
Skritt. Rosa panthern
trav: popcorn
galopp: vet ej
inridning: anastacia
utridning: Dallas

(har dock aldrig ridit till dem med hästen men jag sätter själv ihopa ett nu, även musiken och sen prövar jag funklar det inte så får jag ändra på det.. det är mycket jobb, men väldigt roligt när det är färdig..)

TIPS: Börja med det i tid så att det inte blir stressigt!!!

Du kan gå in på cissis hemsida och kolla, hon gör även kürer hennes hemsida: www.ponyprod.com

Lycka till!

ps: Någon som har något bra förslag på bra galopp musik i tecno, till storgalopperande d-ponny???

mvh lancet

Det var Cissi som gjorde min kür (cissiny här på buke)

Jag red till:
Inridning: Alcasar nor a sinner nor a sanit
Trav: Alcasar - crying at the discothek
Trav: Peter Gabriel - Chock the monkey
Skritt: Bangles - Eternal flames
Galopp: Bill Withers - Aint no sunshine when she's gone (eller om det var Jackson 5, skit samma)
Galopp. Peter Gabriel - sledgehammer

Jag har hur mycket tuggummi trance och techno som helst. :D

Låtar jag kan tänka mig går att fixa till och funka:

U96 - night in motion
Safri Duo - High
Rollergirl - Dear Jessie
Gallaxe - Lullaby
Fancy - Slice me nice
DeepSpirit - Lonely
Apres Ski hut - Pippi's dance (iof pippi, men tuff!:D )
Ace of Base - all that she wants
Vanilla Ninja - Club kung fu
Cascada - bad Boy
depeche Mode - Strange Love
The Chemical Brothers - Galvanize (feat Q-Tip)

Ska se igenom mitt föråd av Holyman också. :D

:bow: för alla svar
Hur vet man vilka rörelser som ska ingå då?
Vad skaman tänka på när man väljer musik?

De obligatoriska rörelserna som ingår i de olika programmen hittar du i dressyrprogramboken där de vanliga dressyrprogrammen finns.

Det finns kürprogram som bara innehåller skritt och trav (det lättaste) och skritt, trav, galopp.

Men det vanligaste förekommande på tävlingar under elit är FEI:s ponny samt juniorküren. Svårighetsgraden på ponnyprogrammet är ungefär som ett LA-program och junior som MSV B.
När juniorprogrammet ska ridas så brukar det vara öppet även för seniorekipage.

Ger exempel på rörelserna i FEI:s ponny kür:

1. mellanskritt (m 20m)
2. ökad skritt ( m 20m)
3. samlad trav inkl hö öppna
4. samlad trav inkl. vä öppna
5. samlad trav inkl. hö sluta
6. samlad trav inkl. vä. sluta
7. ökad trav
8. Samlad galopp inkl. volt till hö med 8 m i diametern
9. Samlad galopp inkl. volt till vä -"-
10. Förvänd galopp till hö inkl halvcirkel m 10 m i diameter
11. Förv galopp t vä inkl -"-
12. Enkelt byte fr vä till hö
13. Enkelt byte fr hö till vä
14. Ökad galopp
15. övergångar

Dessa rörelser måste finnas med men det är upp till dig hur du sätter ihop ditt program (ska visa hästens förtjänster och gärna ha innovativa linjer samt hög svårighetsgrad)

Likaså vilken musik du väljer är beroende på häst och ryttare vad som passar bäst. Det är ju helt individuellt!

Ska man bara ha ett program till "vanliga" tävlingar så tycker jag att man kan klara sig med att be en duktig kompis alt. om man kan själv men till mästerskap tycker jag absolut att man ska ta hjälp an en duktig musiker (som helst ska kunna ngt om hästar också för att det ska bli bra)

Liknande trådar

Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
634
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka