Rida in unghästen enligt AR

C

Cara

När det blir dags för inridning/utbildning av unghästen och man vill rida den enligt Akademisk Ridkonst..

Hur börjar man helt enkelt?
Hur utbildar man unghästen?


Är lite nybörjare inom AR.
 
Sv: Rida in unghästen enligt AR

De flesta jag vet har börjat med hästen när den varit 3-4-5 år alltså som vanligt. Sen går man ju enligts Bents utbildningsupplägg.
 
Sv: Rida in unghästen enligt AR

Bent Branderup rekommenderat att man börjar med inlongeringen på hösten det år hästen fyllt 3. (Vissa raser kan man vänta ytterligare ett år med).
Efter ett år med longering á la AR är det dags för uppsittning.

Att i detalj beskriva hur utbildning av unghäst går till är omöjligt så här på ett forum. Jag rekommenderat dig att läsa Bents böcker, där hittar du bra beskrivningar.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp