rida in travhäst....

cusan

Trådstartare
Idag satt jag på min fina pålla för första gången!! hon är sex år och tanken är att hon skall starta några gånger till, vill dock mest ridträna henne.min fråga är hur länge ni tycker jag skall skritta henne nu i början (minuter) och hur många gånger i veckan? När kan man börja trava och hur länge och ofta? självklart kommer jag känna över henne så att hon inte får ont, men det vore trevligt att veta hur ni bär er åt , både med nyinridna travare och även med de som är vana att ridtränas för start. Tycker också att hon verkar öm i fötterna trots skor, funderar på ringsko? reaktioner mottages tacksamt till en dressyrtant som lämnat volten för grussprut och spänning med smarta och modiga hästar!!

/cusan

Sv: rida in travhäst....

Hej!
Jag rider oftast till fd travhästar oftast såkallde "problemhästar" och i början oavsett häst brukar travarna vara väldigt stela och de får bara träningsvärk hela tiden av allt.
Skritt raka sträckor är en god idé att börja med.Jag hade nog ridit henne 4 dagar/vecka i 20 minuter/gång. (vet inte om hästen är riden innan?!) och de andra dagarna kanske promenera eller greja med annat som du tycker är viktigt i utvecklingen på marken.
Skritta hade jag gjort enda tills hon har muskler för att gå vidare, det är ju viktigt att hon har ork att bära er båda.Oftast brukar skritt i 1-2 månader beroende på häst vara kanon.Traven kan ju alltid vara lite knepig eftersom den går i hiskelig fart! Att trava två eller tre steg och sedan skritta lika många, trava lika många brukar få dem att lära sig gå lugnt.Klättring uppför och nedför är toppen =) Och även gå lite sidan av skogen, där hon kan få lyfta på fötterna och lära sig sätta ner hovarna!
Lycka till! =)

Glömde säga att stretching är en super grej att göra efter varje ridtur/promenad/longering eftersom de är så pass stela

Beror väl givetvis på vad du ska göra med hästen. Om det bara handlar om motionsridning och det är en fulltränad häst så brukar jag rida ca en halvtimme i början, men kanske en eller två gånger i veckan, dom första gångerna mest skritt, för att sedan öka på rätt kvickt. Givetvis är det individuellt hur dom tar det och självklart får man se upp för träningsvärk och lugna ner sig lite om hästen blir öm. Sitter sadeln bra så tycker jag att hästarna sällan får träningsvärk faktiskt.

Men, handlar det om dressyrövningar, då blir det en annan femma, för då kommer helt andra övningar och muskelgrupper in som hästen inte är van med, där bör man nog hålla sig till skritt ett bra tag.

Är hästen inte fulltränad i övrigt, ja då får man ju förstås anpassa ridningen därefter. Men eftersom du verkar noggrann med att känna igenom hästen så tror jag nog det där kommer gå bra.

Jag har ridit varannan dag i början, men även i trav och känt igenom ryggen inför varje gång. I traven har jag stått i fältsits för att inte belasta ryggen så mycket.. Kondis mässigt bör hon ju orka en hel del, men det är som sagt ryggen du ska vara uppmärksam på, ibland korset, dvs muskulaturen därvid. Jag rider på lååååånga tyglar, så de kan söka sig framåt neråt... En gel pad, och gärna en lätt galoppsadel är ganska bra tycker jag.

Nu tränar jag min endast för sadel, och han går nu i snitt 15-20 km i trav 5 dagar i veckan (har precis ökat) Jag begär inget mer än att han ska sänka huvudet och söka sig framåt, ingen direkt dressyr eftersom det inte är de viktigaste för honom nu.. Senare ska jag lägga in 1-2 dressyrpass i veckan, för att arbeta med andra muskler.. Men nu är det banan han ska vara fit för :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Något känns fel med min pålle och nu ska det utredas! Jag ska givetvis boka en tid på klinik med honom, men det skulle vara intressant...
Svar
10
· Visningar
1 349
Senast: Salandge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur