rida in tioåring

p_c

Trådstartare
Som rubiken säger. Vad skulle ni tänka på ifall ni skulle rida in en tioåring? Jag har nämligen ett tio årigt ardenner sto, som jag mest troligen kommer att börja rida in till våren, men tänkte höra här först ifall där är något särskilt man bör tänka på när man rider in en lite äldre häst?

Tacksam för alla svar :D

Sv: rida in tioåring

Det beror ju på så många olika faktorer...

Är hon körd sedan tidigare? Det underlättar massor!
Annars är det väl egentligen bara att göra som med en unghäst, ta ett steg i taget. Gå lugnt fram och stressa inte igenom några moment utan låt hästen bli trygg med sin nya uppgift i sin egen takt - för vissa går det jättesnabbt, andra behöver ju mer tid.

Vissa hävdar också att det tar längre tid att rida in en äldre häst än en unghäst - det har jag dock aldrig märkt någonting utav.

Hon är ej inkörd, vi har påbörjat selvänjningen samt så kan vi utan problem redan sitta på henne ;) Det borde ju underlätta lite. Vad bra det ska gå sakta, jag pluggar nämligen samtidigt så då har jag ibland inte så mycket tid. Mest troligen kommer hon fatta ganska lätt, hon brukar inte ha problem att lära sig saker, tyvärr ibland...

Jag har med även hört det att det ska vara svårare senast idag fick jag höra det av en kompis som i stort sett skrattade åt mig när jag berättade jag skulle rida in henne ;)

vilket roligt projekt det låter som :)

Jag skulle nog börjat med att lära hästen bli longerad om den inte redan kan det. Lära den kommandon för skritt, trav, galopp och halt.

När det sitter så blir det lättare att börja tömköra hästen. Och här kan man då komma åt hästen lite mer. Då kommer ni även märka vad som händer när ni sätter press på hästen.
Då vet ni sedan vad ni har att vänta i ridningen :)

Men tar man det lugnt och konsekvent så brukar det gå bra :)

Lycka till!

Jag tycker det ska bli jätte spännande :D

Hon har blivit liite tömkörd, är det bättre då att hoppa över longeringen eller du tycker jag borde börja med det, sen dra igång tömkörningen mer?

Först innan jag kan sätta fart på riktigt ska hennes föl bli lite mer självsäker så att man slipper henne i släpptåg ;)

Tack så hemskt mycket!

Detta är jag också intresserad av eftersom vi tagit hem en nordis på 10 år som "SKA" vara inriden för flera år sedan även körd men många år sen de me, vi har ju redan stött på problem vid hanteringen och han har rest sig vid tömkörningen, nu har jag tagit hjälp av en riktigt duktig ryttare som ridit in hästar, ridit till svår ridna hästar, tävlat och varit ridtränare hon har lagt upp en plan att köra på som man gör med unghästar, dvs "sadelträna", kolla hur han beter sig när man stoppar foten i stigbygeln,läsa av hästen hela tiden hur han reagerar med kroppspråket och sen bara sitta upp och sakta men säkert komma till själva ridningen, hon ska komma och börja jobba med han nästa vecka,ska bli så spännande!:) Lycka till med din pålla!

Tack så mycket du får med lycka till med din. Jag har ju den fördelen om man jämför med din, jag har ägt henne hela hennes liv så jag vet ju lite hur hon är samt har jag hanterat henne så som jag vill ha ;)

Oki då känner du till hur hon funkar i olika situationer plus att hon redan litar på dig, känner dig stort pluss. Vi köpte denna filur för att han inte skulle behöva slaktas.

Oki då känner du till hur hon funkar i olika situationer plus att hon redan litar på dig, känner dig stort pluss.

Kan bara hålla med här :) Stort plus!
patrik: Gör det som din magkänsla säger och hoppa av pållen när det går som bäst :)

Longering/tömkörning brukar jag använda för att lära känna hästen och få ett hum om lynnet på den, så man slipper den överraskningen när man sitter på ryggen ;)
Men såg att du haft hästen hela dens liv så du lär ju redan känna till hur hästen är :)

Okej, jo tack jag vet hur hon brukar reagera ;) Kanske kommer jag testa lite imorgon med att gå runder med henne och ha något på ryggen :D Men beror på ifall det är mycket på jobbet...

min häst var problemhäst när ja köpte henne, hon var då 13 år. och hon är nu fullt inriden:D
Men det är bara å kämpa på, bara att det kan vara lite svårare med äldre hästar ibland..
Bara å kämpa, tycker sj att det är lite kul att hålla på med sånt som du nu precis ska börja göra :)

Hur lång tid tog det innan hon blef fullt inriden?
Jag kommer att börja med att gå långa runder med träns (har inte haft tränset på sig sen i våras). Sen tänkte jag även frächa upp hennes lärdom att hon ska lyssna på en fast man går på sidan (bakom bogen). Är det rätt sätt att börja så?

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 965
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar