Rida in Islandshäst

tinis88

Trådstartare
Hej!
Undrar när ni börjar rida era unghästar? Är de precis 4 år eller börjar ni innan eller senare? Ja har en valack som blir 4 i Maj.

Sv: Rida in Islandshäst

Hej! Min blir 4 i juni. Jag har precis börjat. Min medryttare satt på han första gången igår! =) Det gick jättebra. :banana:

Vår kille kommer att ridas in i sommar, han hade inte varit klar i kroppen vid 3 men verkar vara bättre utrustad nu för sin kommande uppgift men det kommer att gå lugnt till.

Våra två valacker har ridits in sommaren då de var 4. Det var rätt tid.

3½år. :) Börjar då med grundläggande, gå fram, stanna, svänga och flytta för skänkeln.
Vintervila och sen sätts de igång igen och då kommer vidare utbildning, töltsättning osv.

Men sen ´är det lite från individ till individ också. Vissa kan behöva vänta tills efter nyår,. Andra har nog jobbigt med bara sadelinvänjning och andra går det jätte lätt med och kan ridas i fyra gångarter efter första "perioden".

Min valack reds in sommaren som 4åring reds ca 5 gånger sedan vila till dec då han reds ca 10 gånger och grund reds inför försäljning! Min hingst satt jag in nu i höst sedan vila o nu har vi börjat igen! Går väldigt långsamt fram och bygger upp hans kropp från grunden för en hållbar häst! Han kan inte mycket ännu men det är medvetet från min sida! Tötar några steg vid hand och från ryggen! Travar och galopperar korta sträckor på hon o tränar flytt för skänkel. Inget krav på form men det kommer naturligt och lätt fast vi rider på enbart bettlöst men vi tränar bett och nu senast red vi med bett o rep grimma!

Glömde skriva att hingsten blir 5år i år! Och valacken började ridas mer regelbundet som 5åring har aldrig varit halt lr sjuk! Och är 12år gammal nu!har varit noga med längre vinter vilor utan skor på 2-3mån för att läka ut ev påbörjade skador och låta dem tänka och vara ifred även med äldre hästen! De gör även så på Island och jag tycker du funkar väldigt bra hösten är oftast en då trist med mörker och regn! Detta året fick de nästan 2mån sen lägger jag in lite små vilor emellanåt på någon vecka lr två! Kan göra underverk om man känt att man kör fast lr hästen känns omotiverad

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 294
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: Raderad medlem 148240
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka