Rida in fullblod vid 1 års åldern?

Sv: Rida in fullblod vid 1 års åldern?

Men växer deras skelet ihop fortare då? en kiropraktor sa att, jag tror det var korset som inte hade vuxit ihop helt innan hästar var 3år nåt baktill var det ialla fall, någon mer som hört nåt sånt?

Vi (stort välkänt stuteri) har under många års tid haft fullblod och halvblod på samma lösdrift och samma foderstat och det är stor skillnad på hur de växer. Dem ligger ganska lika fram till sommaren som åringar men sedan drar fullbloden ifrån i raketfart!

Det har jag också sett. Lillemannen i stallet var såå liten och tanig i somras och man skulle inte drömma om att sätta på honom en sadel. Men pang bom så var han "stor häst" och mogen ;) Det går fruktansvärt fort när de väl börjar växa..

fast dom sätter ju helt andra muskler också vid övergång från löphäst till ridhäst! :)

Klart att det beror mycket på när hästen kommer ur träning, fullbloden växer ju precis som andra hästar även om de nog inte blir så mycket högre när de kommer ur träning. Däremot så blir de ju markant bredare och får ett helt annat utseende pga helt nya muskler.

Jag har varit med om att ha upplevt känslan ”oj så stoor han har blivit” flera ggr, men när vi mätt så har inte så varit fallet. Med nya muskler som ridhästar tenderar fullbloden att ge ett större o pampigare uttryck, trotts att de inte vuxit nått i höjden. Någon som tex tänkt på hur stora huvuden de tycks ”få” ibland, vårt fölsto ser enorm ut mot de bilder jag har på henne i träning.

Som det är nu, så har de en slaktålder (medel) på ca 7-8 år.. ujj, knappt färdigväxta då ens!!!

Hmm… viste inte att det var så fast att jag har hört att de flesta klinikbesökarna är halvblod och att det inte är ovanligt med halvblod som står med hälta i månader till år.
Jag tror inte att det skadar att börja tidigt med unghästarna, vilken ras de än är, så länge man ser till individen.

Fullbloden började avlas fram i 1600-talets England (de äldsta funna stuteriböckerna) genom att man korsade inhemska ponnyer som det var populärt att tävla med under medeltiden, med orientiska ädla hästar (inte tvunget araber). Aveln fram till dagens fullblod har på pappret altså försiggått närmare 400år. Men även långt innan dess har avel pågott i england. Ceasar förde med sig (historiska- och arkeologiskakällor) hästar redan kan det varit typ 50fkr, och romariket far överförtjusta i kapplöpning. Helt klart startade man inte 2 åringar (under historisk tid, vad vi vet) förens in på 1900-talet, men den långa aveln tror jag har lätt till en individ som inte tycks ta skada av att ridas in som drygt 1½.

Kalla det evolution eller nått annat, att drygt 80 procent (vissa säger närmare 90 %!) av alla fullblod härstammar från samma hingst, Eclipse (f. 1760-tal), är otroligt i sig. Men med ett sådant urval tror jag att man får leta ordentligt för att finna någon annan hästras som är mer mänskligt formad ”för sin uppgift”…

Upps… Liten historielektion…

Ärligt så var det inte illa menat när jag påpekade 3års testen, mer en påminnelse att tidigt tagna hästar inte bara hört till galoppen. Travets åringsauktioner är dessutom samtidigt som galoppens, travåringarna kommer in i träning samtidigt som fullbloden. Och de stackarna ligger klart efter, har hjälpt till att köra in åringar i Malmö. Inget illa menat där heller… Bara exempel…

*fundersam*

Måste du anmärka på allting jag skriver?

Jo, det ÄR faktiskt så att fullbloden växer snabbare. Ta en fgullblodsåring och ställ bredvid en halvblodsåring så ser du en väldigt tydlig skillnad. De växer snabbare och min egna uppfattning är att de mognar mycket snabbare i psyket också.

Rent vetenskapligt gör de inte det. De växer lika länge som halvbloden och det spelar eg ingen roll om de ser "färdigare" ut när de är åringar för det beror helt på om de är stora eller inte dvs halvbloden

Och nej jag anmärker inte på allt du skriver. Men detta är en skröna som många tror på.

Vi har haft både fullblod och halvblod och mellan vissa halvblod så har det inte märkts ett dugg skillnad från fullbloden.

Jag tror inte att det skadar att börja tidigt med unghästarna, vilken ras de än är, så länge man ser till individen.
Håller med dig, vad gäller de 'ädla' raserna! Däremot ponnyer o tyngre raser bör man nog vara försiktigare med. Har läst många artiklar om olika rasers tillväxt, finns hur mkt som helst på nätet om detta.

Tack för din historielektion, mkt intressant läsning!:bow:

Fodras hbl:en lika även då (som åringar)?

Ja, tills åringarna börjar prepareras för auktionen men då har de redan dragit ifrån halvbloden markant.

Nu ska det sägas att det var många år sedan stuteriet hade halvblod men förutom derby och breeders vinnare inom galoppen har det kommit åtminstonde ett par hästar (hbl) som har tävlat OS ur den uppfödningen och många hästar i svår klass i olika grenar.

Ja, tills åringarna börjar prepareras för auktionen men då har de redan dragit ifrån halvbloden markant.

Nu ska det sägas att det var många år sedan stuteriet hade halvblod men förutom derby och breeders vinnare inom galoppen har det kommit åtminstonde ett par hästar (hbl) som har tävlat OS ur den uppfödningen och många hästar i svår klass i olika grenar.
Det ska nog till kunniga uppfödare för att lyckas, det gäller att ha 'öga' för varje individ. Själv hade jag hbl-ston med fbl i stammen/o eller betäckta med fbl som gav några enormt snabbväxande ungar, det var ett evigt pusslande med foderstater till dem!! Har dock aldrig hört att just fbl skulle vara mer snabbväxande än vissa hbl.
Intressant diskussion detta!:)

Ja, verkligen mycket intressant disskusion! Älskar unghästar! Dock har vi bara ett halvblod/fullblods föl (kan ju inte kalla henne åring, hon är ju lilla fölet fortfarande!:o) men förhoppningsvis blir det ett par fullblodsföl i vår!

Det är inte det att de växer så mycket snabbare på höjden utan att kroppen blir "färdigare", ett fullblod som är 18 månader ser ut som en vuxen häst medans ett halvblod i samma ålder ofta ser mer ut som ett föl.
Min erfarenhet av hästar som är 50/50 hbl/fbl är att de ofta är tidigare färdiga i kroppen än ett "rent" hbl men att de inte har hängt med i fullblodets mentala mognad.
De kan alltså se ut som en färdig häst men mentalt vara väldigt unga.

Nu menade jag inte muskelmässigt. Min Lotus Pool var 163cm när jag köpte honom som 3åring och nu är han 168cm som 10åring :D
Självgklart, men de 5cm växte han nog mellan han var 3 och 5... Jag har en 4 åring hemma, o tyvärr blir hon inte större... Hon var rejäl som 2 åring, derför sen, men nu blir hon nog bara bredare är jag rädd...

Han var klar när han var 7år. Liksom den Dunphy jag hade. Honom köpte jag som 4åring ca 163cm och han slutade på 167cm.

Fick reda på att just Lotus Pool var sena och växte mkt på höjden av uppfödaren till de jag nu har dvs Henriksson

Det är inte det att de växer så mycket snabbare på höjden utan att kroppen blir "färdigare", ett fullblod som är 18 månader ser ut som en vuxen häst medans ett halvblod i samma ålder ofta ser mer ut som ett föl.
Min erfarenhet av hästar som är 50/50 hbl/fbl är att de ofta är tidigare färdiga i kroppen än ett "rent" hbl men att de inte har hängt med i fullblodets mentala mognad.
De kan alltså se ut som en färdig häst men mentalt vara väldigt unga.
Du har så rätt, jag skrattade gott då jag tänkte tillbaka till 80-talet.:D
Letade fram ett foto på ett par av mina uppf. (halvsyskon). Modern var ett lågställt hbl, endast 150 cm över backen!!
Här är 2 av hennes avk, fuxen är 2 år, valack e. Slabang** (som inte var stor), han blev 1.74 som vxn! Den sv/br är 3 år, sto e. hbl (Gaston 488 e. Hurricane**), slutade på ca 1.60 som vxn!
japp-tarra.jpg

.
På fotot =Fuxen 1.60, sv/br 1.52...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: MJLee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Piaff
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka