Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi (stort välkänt stuteri) har under många års tid haft fullblod och halvblod på samma lösdrift och samma foderstat och det är stor skillnad på hur de växer. Dem ligger ganska lika fram till sommaren som åringar men sedan drar fullbloden ifrån i raketfart!
fast dom sätter ju helt andra muskler också vid övergång från löphäst till ridhäst!
Som det är nu, så har de en slaktålder (medel) på ca 7-8 år.. ujj, knappt färdigväxta då ens!!!
Måste du anmärka på allting jag skriver?
Jo, det ÄR faktiskt så att fullbloden växer snabbare. Ta en fgullblodsåring och ställ bredvid en halvblodsåring så ser du en väldigt tydlig skillnad. De växer snabbare och min egna uppfattning är att de mognar mycket snabbare i psyket också.
fast dom sätter ju helt andra muskler också vid övergång från löphäst till ridhäst!
Håller med dig, vad gäller de 'ädla' raserna! Däremot ponnyer o tyngre raser bör man nog vara försiktigare med. Har läst många artiklar om olika rasers tillväxt, finns hur mkt som helst på nätet om detta.Jag tror inte att det skadar att börja tidigt med unghästarna, vilken ras de än är, så länge man ser till individen.
Fodras hbl:en lika även då (som åringar)?
Det ska nog till kunniga uppfödare för att lyckas, det gäller att ha 'öga' för varje individ. Själv hade jag hbl-ston med fbl i stammen/o eller betäckta med fbl som gav några enormt snabbväxande ungar, det var ett evigt pusslande med foderstater till dem!! Har dock aldrig hört att just fbl skulle vara mer snabbväxande än vissa hbl.Ja, tills åringarna börjar prepareras för auktionen men då har de redan dragit ifrån halvbloden markant.
Nu ska det sägas att det var många år sedan stuteriet hade halvblod men förutom derby och breeders vinnare inom galoppen har det kommit åtminstonde ett par hästar (hbl) som har tävlat OS ur den uppfödningen och många hästar i svår klass i olika grenar.
Självgklart, men de 5cm växte han nog mellan han var 3 och 5... Jag har en 4 åring hemma, o tyvärr blir hon inte större... Hon var rejäl som 2 åring, derför sen, men nu blir hon nog bara bredare är jag rädd...Nu menade jag inte muskelmässigt. Min Lotus Pool var 163cm när jag köpte honom som 3åring och nu är han 168cm som 10åring
Du har så rätt, jag skrattade gott då jag tänkte tillbaka till 80-talet.Det är inte det att de växer så mycket snabbare på höjden utan att kroppen blir "färdigare", ett fullblod som är 18 månader ser ut som en vuxen häst medans ett halvblod i samma ålder ofta ser mer ut som ett föl.
Min erfarenhet av hästar som är 50/50 hbl/fbl är att de ofta är tidigare färdiga i kroppen än ett "rent" hbl men att de inte har hängt med i fullblodets mentala mognad.
De kan alltså se ut som en färdig häst men mentalt vara väldigt unga.