Rida in förstföderska -03

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 925
P

prallan

Jag hade tänkt börja tömköra ect. henne efter ca 1 månad i ung 2 månader, sen påbörja inridningen. Hur låter det? Hon är född -03 alltså

Sv: Rida in förstföderska -03

Är det ingen som har en åsikt om detta? Har jag gjort en bra planering?

Jag vet inte om jag har missat några detaljer, men du vill rida en en 4-åring som nyss fått föl?

Om jag hade gjort det beror helt på vilket temperament stoet har och hur fort jag hade velat gå fram, samt hur mycket hanterad hon är sedan innan.

Normalt blir det lite jobb med en inridning och för fölets säkerhet hade jag inte velat ha det med i närheten. Dessutom är det ganska mentalt jobbigt för en häst att ridas in, vilket gör att om den redan är lite trött efter fölningen så kommer den bli ännu värre efter ett tag. Det är mycket nytt som har hänt i hennes liv de senaste månaderna.

Men det är ju dags att rida in henne om hon är en 4-åring som inte gjort så mycket annat än. Men det är ju absolut ingen panik heller. Jag har ridit in ett par 5-åringar och de var likadana som att rida in 3-åringarna, så du kan med gott samvete låta henne vara om du vill också.

Jag hade väntat, känns som det är tillräckligt mycket för henne som det är iom att hon är förstföderska dessutom.

Hur länge bör jag vänta, jag har ingen brådska!:)

Se till individen. Bärja du när det funkar bra utan fölungen och sen som du tänkt och se hur hon tar det. Är hon positiv och lätthanterlig och fölungen fixar det utan större stress så är det bara att köra på.

Vissa hästar kan man i princip sätta på sadeln och styra runt. Andra kan kan fortfarande inte komma upp på efter ett halvår (som tur var inte så många), så du får helt enkelt se vilken typ hon är och hur mycket hon orkar och vill!

:bow: Ja, jag får känna hur hon tar det.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 951
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: animalasia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 456
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka