Rida in en häst? hur översätter man det eng?

S

Sandra_L

Hur översätter man "jag skall rida in en häst" på engelska ...? Nån som vet?

Sv: Rida in en häst? hur översätter man det eng?

Hejsan

Där jag bor (Amerikanska östkusten) så säger de så här.
I am going to break a horse - Jag ska rida in en häst.
I broke this horse - Jag red in den här hästen.
This horse is not broke - Den här hästen är inte inriden.
This horse is started under saddle - Inridningen är påbörjad.
This horse is green - Hästen är insutten och riden i skritt,trav och galopp men inte i någon form.

Jag hoppas det hjälper.

Marie

ohhh tackar.. äntligen!! :)

"jag knäckte den här hästen"
"den här hästen är inte knäckt"

Schysst uttryckt :)

Troligen en klarleva sen vilda western. Där handlade det bokstavligt talat om att bryta ner. Språkbruket hänger kvar, även om metoderna humaniserats.

Jag som är uppvuxen med brittisk engelska skulle aldrig säga "break", det är amerikanska och som andra har sagt så tycker jag att det klingar lite otrevligt. På brittisk engelska pratar man om "backing a horse" och i den vidare processen pratar man om training (eller schooling).
Som svar på din fråga, jag skulle översätta med "I am going to back a young horse" eller "back and train a young horse".

(Visst smyger "breaking" in i brittisk engelska också, men det är det amerikanska inflytandet. "Broke" eller "not broke" är dock ur-amerikanska och skulle anses grammatiskt inkorrekt på brittisk engelska där man skulle säga broken.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 219
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
30
· Visningar
1 039
Senast: Passage
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama