rida in en 2åring ?

L

llovisaa

Det är så att ägaren till min fd sköthäst kontaktade mig och undrade om jag ville pyssla om och rida/köra in en 2årig nordsvensk som står på lösdrft med hennes hästar. Ingen har alltså gjort någonting alls med denhär hästen, men jag har börja vänja henne med sadel och träns. Hon tuggar vääldigt mycket när det gäller bettet.. men hon lär väl vänja sig ? :confused:

Har tömkört lite och hon verkade inte fatta någonting.. backade , stegrade osov. Fast efter ett tag lugnade hon sig och då gick det ganska bra. Ska jobba mer med tömkörning:idea: ..Har också hängt lite över sadeln och stått i stigbygeln, där är hon helt lugn, reagerar inte ens. Ja funder som.. Kan man slänga över benet ? Är det okej att "sitta in" henne? Börja rida känns för tidigt.. Men man kanske kan träna av och på sittningar och få henne bekväm med det? Eller ska man vänta till hon iaf har blivit tre? Vad tycker ni ? Känner att jag har ett ganska stort ansvar pg av min ålder.

Sv: rida in en 2åring ?

En tvååring i allmänhet är en väldigt omogen och ofärdig häst, och speciellt gällande raser som nordsvenskar som ofta mognar senare.
Skulle aldrig någonsin börja så mycket med en så ung häst mer än med vardaglig och nödvändig hantering. Som det låter på dig verkar hon väldigt omogen och stressad iom reaktionerna, så låt hästen vara ett tag till!!!

Tömkör aldrig en häst som inte förstår signalerna och får obehag av bettet...Lär in bettet istället med mjuka signaler istället och låt det bara ligga i hästens mun medans du styr med nosgrimma etc.
Träna vardaglig hantering om du nu måste "träna" något med hästen, och vänta sedan med att börja rida in hästen tills den klarar av det.

Tänk framförallt på att du lägger grunden för hela hästens liv, stress och press förknippat med dålig inridning kan sitta i länge och väl.

Senast ändrad:

Nu är jag absolut inte expert här, långtifrån.
Men jag tycker 2år verkar vara väldigt tidigt.
Håller med Rein, lär in signalerna mjukt och försiktigt, via nosgrimman tex.

Jag tycker man skulle kunna;
Vänja med sadel och träns.
Lära in grundläggande signaler via bettet.
Miljöträna.

Ta en promenad med sadel och träns bara!
De unghästar som fått promenera mycket har jag upplevt som trygga individer.
De har vants in sakta med utrustning, lärt sig lita på människan i naturen och fått en väldigt positiv inställning till "arbete"... det är ju supermysigt att gå ut å promenera med matte/husse:)
Annars så tycker jag vanligt vardagshyfs är underbart.
Saker som att kunna stå på gången, uppbunden, spolas av, lastas osv...
Lycka till med unghästen!

Jag har själv en 2åring under utbildning hans mamma är norsvensk travare, så de är ju kanske lite lika varann. Han är van med sadel, träns och benskydd och går en promenad med det på sig ett par gånger i månaden. Jag tömkör ca en gång i veckan både i skogen och på ridbanan. Han har löshoppat en gång för ett par veckor sen och jag har tänkt göra det igen under hösten, han tyckte det var väldigt kul. Vi tränar mycket lydnad, så som att gå bakom mig, backa för kommando, flytta sig etc. Jag tränar även frihetsdressyr med honom ett par gånger i veckan. Men tänk på att allt du gör med hästen är träning, om det så är att stå still i stallgången, spola benen eller promenera med täcke på. Jag arbetar aldrig min unghäst svettig och jag märker tydligt när hans huvud inte klarar av mer information, då får man avsluta. Jag har suttit på honom ett par gånger barbacka, men tänker vänta med den saken för just nu är han lite överbyggd. Han följer ofta med ut på hundprommenad i skogen. Hoppas du fick ut något av mitt svar! :)

Jag kommer ta hem min tvååring (halvblod) från betet nu och rida/sitta in henne. Tycker det är bra att ha gjort det nu också får de vila hela vintern innan man börjar på våren som treåring igen.
Mest blir det ju vänja vid sadel och träns, tömköra och löshoppa. Sen om hästen känns klar för det och inte är jättestor och vinglig, kunna sitta upp och rida rakt fram i skritt och trav, eventuellt galopp. Brukar ta 1-2 månader ca, sen vila och ut på lösdrift igen :)

Är det konstigt att hästen inte fattar vad du menar med tömkörning när den aldrig varit med om det innan?? :grin:
Börja med att sätta tömmarna i grimman eller en kapson tills den lärt sig vad det går ut på (men gärna tränset på under), sen kan du mjukt börja vänja den vid att ta i bettet. Ha alltid en medhjälpare i början som kan gå bredvid hästen och visa vägen tills den har lärt sig att bjuda framåt.
Gör man det rätt är tömkörning väldigt bra, och då för att lära in signaler som vändade tygeltag, förhållning och framåt. Alltså rakt fram och inte så mycket på volt.

Tack för tipsen ! ;) I och med att hon snart är 3år (några månader, tror de handlar om 4) så borde jag ju iaf se till att hon förstår tömkörning? eller ? för det är ju som grunden till resten, och inridningen börjar man ju med när dom är 3? Dom två senaste gångerna har jag bara lett henne med sadel och träns, övat backa stanna , och frsammåt med hjälp av ljud. Typ som nh, vända och följa efter mig typ. Det är hon väldigt duktig med.

Men just dehära med tömköringen, ska jag tömköra med grimma över till en början ?

Du rider in hästen när den är redo och mogen, inte vid en viss ålder.

Börja att ha träns på, men att du fäster tyglarna i nosgrimma eller liknande. Tygelkör henne till en början, dvs att du går brevid och "kör" med tyglar och inte bakom med tömmar. Var mjuk i handen och be om enkla övningar så hon lär sig tygeltag. Låt det [aB]ldrig[/B] gå så långt att hästen börjar stegra etc!!!
Ta det lugnt och pyssla med små, korta övningar som senare övergår i att hästen söker sig nedåt och trivs med det ni gör.

Har ägaren överhuvudtaget koll på det du gör, eller har gett dig några riktlinjer?!

Jag tycker allt beror på hur hästen ser ut. Man måste se till individen, det finns ingen mall som passar alla hästar!

Jag har nu en 2 åring som är född i slutet av juni, rätt sent med andra ord.
Men hon är väldigt färdig i kroppen och alla tror att hon är runt 3-4 som ser henne.
Därav har jag börjat inridningen nu. Jag tar det väldigt lungt och har suttit på henne några ggr, skrittat 500 meter en gång och löshoppat än gång. Tömkört några ggr.

Samtidigt har jag en 1 åring som jag troligtvis inte ens kommer drömma om att sitta på förens han är 3! Men han kommer istället köras in som 2 åring eftersom det är skonsammare. Då kommer han få dra en lätt vagn i början, men han kommer tränas en del, mest för miljöträningen med oxå för att bygga upp muskler sakta men säkert.
Och han kommer antagligen löshoppas en hel del.

Du rider in hästen när den är redo och mogen, inte vid en viss ålder.

Börja att ha träns på, men att du fäster tyglarna i nosgrimma eller liknande. Tygelkör henne till en början, dvs att du går brevid och "kör" med tyglar och inte bakom med tömmar. Var mjuk i handen och be om enkla övningar så hon lär sig tygeltag. Låt det [aB]ldrig[/B] gå så långt att hästen börjar stegra etc!!!
Ta det lugnt och pyssla med små, korta övningar som senare övergår i att hästen söker sig nedåt och trivs med det ni gör.

Har ägaren överhuvudtaget koll på det du gör, eller har gett dig några riktlinjer?!

Tack för tipset men nu blir ja lite smått irriterad. Ägaren har aldrig gjort något med hästen sedan han köpte henne. Inte ens gått promenad eller tagit in henne i stallet, det var iaf vad jag hörde av hon som äger stallet. Ägaren sa att jag t.o.m. kunde få en peng om jag pysslade om henne och red in osov. Jag tror inte han skulle kunna ge mig några "riktlinjer",.. jag har hört med vuxna hästkunniga, vänner som har unghästar osov.

Alltså , hon har stegrat 2 gg första tömkörningen, och de var inte heller högt. Hon blev förvirrad , och efter det så ledde jag henne och "medhjälpare" som jag hade gick bakom som i vanlig tömkörning. Jag hjälpte henne och hon följde mig och lyssnade från hjälperna på hon som höll i tömmarna. Efter de slutade vi för att hon förstod någolunda mycket.
Hon är absolut inte omogen för in ålder. Snarare tvärt om, lär sig snabbt och är väldigt orädd. Hon har haft sadel kanske 3-4 gånger och man kan nästan imprincip sitta upp. Då gämför jag med en 5åring jag och en kompis red in innan sommarlovet, han var väldigt stressad, man kunde knapt stryka med handen på sadeln när han hade på sig den, då hoppade han rakt upp i luften eller åt sidan.. Och då hade han ändå haft sadel i var och varranan dag i 3 månader.. Han är nu inriden och inkörd. En riktigt dressyrkille, har blivit väldigt lugn. Kan slänga in nån bild när ja rider han.

men hon är super lugn och lyhörd. Kan bli lite stessad om hon inte förstår , men då äre det bara att ta det lugnt och börja om.

37695_1415947477700_1202986876_31089018_1625404_n.jpg

37695_1415947557702_1202986876_31089020_55090_n.jpg

Att hästen är rädd är inte detsamma som att den är omogen, om den är lugn betyder inte det att hästen är redo för att ta emot den informationen som en inridning innebär.

Du uttyckte dig nog dumt i tidigare inlägg isfll, för då skrev du enbart att hästen inte hade fattat någonting och stegrat osv. Detta innebär ju att hästen som du säger inte förstår, och då kanske du bör backa ett par steg och lära hästen hjälperna från början istället för att fortsätta tömkört.

Du behöver inte bli irriterad, jag menar bara att ägaren kanske borde ha gett dig tydligare direktiv eftersom du ändå frågar väldigt grundläggande saker här på buke och inte riktigt verkar veta hur du skall gå till väga. Inte för att jag tror att du överhuvudtaget är en dålig ryttare, utan för att det är en så viktig uppgift du har fått. För som sagt, det är inte bara bara att rida och köra in en häst, det är grunden för hästens fortsatta funktion och liv!

Nä jag förstår det. Men Det var ju inte tömkörningen som frågan var om. Där får jag mycket hjälp av kunniga i stallet osov. Men jag tycker inte det är så konstigt att hon reagerade som hon gjorde i början eftersom hon aldrig blivit tömkörd förut. Och om du inte läste noga, så skrev jag inte bara negativt. Ja skrev att hon tillslut förstord imprincipen. Hon gick frammåt och stannade i takt med hjälperna osov. Och allt det lär ju bli tydligare för henne ju mer man övar. Och jag hade inte tänkt rida in henne nu, Det jag ville veta var eran åsikt om "sitta in". Äre det okej att lära henne på och avsittningar fast hon bara är 2? För jag tycker att hon verkar redo för det.

Jag tycker att det är helt okey att sitta in dom som två åringar.
Jag satt in båda mina 2 åringar nu INNAN sommar betet. Inga som hellst problem.
Tanken var bara att sitta på dom, och det är vad jag har gjort, inget mer.
Båda två barbacka, skrittat några steg och sen av igen.
Valacken är även inkörd innan sommarbetet, kördes i ca 3-4 v innan han släpptes ut.
Tanken är att valacken ska vara riden i alla gångarter innan vintern (och även köras mer) och stoet ska jag bara "ta upp" sittandet på. Möljigt att jag sitter på henne i sadel och skrittar lite innan vintern.

Om hon känns redo mentalt och är lugn, tillfreds osv så är det helt okej för dig att börja sitta in lite försiktigt!

Som svar på din fråga. Sedan är det givetvis en förutsättning att du "vet vad du håller på med" och har förberett hästen ordentligt samt att hon är i god fysisk form och balans men om så är fallet tar hon inte skada av att du börjar hoppa upp och ner för att vänja henne.

Tack för svaren,:) Jag har absolut ingen tanke på att börja rida henne nu.. Hon är ju så ung. Ska dit imorgon, så då får vi se om det känns bra, eller vars vi kommer. Jag lär ju känna vars hennes gräns går..

Jag tycker det är helt normalt att sitta in hästar på hösten som 2-åringar. Då räknar jag som minimum in sadel- och tränsvana, kunna leda, befäst röstkommandon (start och stopp). Och att de accepterar att ha ryttare på ryggen, dvs man kan klappa hästen från ryggen, röra sig i sadeln, och hästen kan skritta med ledare när ryttaren sitter på. När insittningen är befäst som tvååring kan man låta hästen vila helt några månader och börja på allvar på våren när de är tre.

Ny pysslar jag med halvblod som visas på treårstest, och då funkar detta upplägget bra, eftersom man då inte behöver göra allt på kort tid, utan när man börjar igen på våren har man en stabil grund att stå på, utan att hästen heller har slitit ihjäl sig under vintern.

Så som svar på din fråga, ja, jag tycker absolut man kan sitta in en tvååring, förutsatt en den får en längre, sammanhängande vila när vissa grunder är befästa.

En tjej har sin 2 åring i samma lösdrift som jag, och hon har redan suttit in hästen och skrittat barbacka med både ledare och själv hittils. Hon räknar med att hästen ska kunna skritta och trava med ryttare på egen hand tills årsskiftet. Det är en welsh cob som är väldigt färdigutvecklad och totalt orädd, bryr sig inte öht.
När jag såg den trodde jag snarare att det var en gammal ponny. :p

okej :) igår tömkörde jag och hon var verkligen duktig nu. Tömkörde inte på plan, utan i skogen/cykelväg.. Med tömkörningstyglarna i grimman. Det gick mycke bättre.. kan tänka mig att de är enklare att börja på rakväg? Iaf efter det så tog ja på sadel och hängde lite och sådära och ja kunde sitta upp. klappade henne uppifrån och tramade till sadeln och sådära. Helt lugn var hon.:D Fick lite godis, nästa gång jag sitter upp så blir det utan godis.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 046
Senast: lady_vip
·
Islandshäst Jag har köpt ett underbart litet islandssto som är 7 år. Hon reds in förrförra året och var med i en verksamhemt på Öland förra sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 418
Senast: Alexander Nilson
·
Träning Alla som jag pratat med säger så olika när man frågar om när unghästar ska ridas in, alltså i vilken ålder. Så därför tänkte jag att här...
2
Svar
38
· Visningar
28 479
Senast: annaulvklo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar