När rida in unghäst? Vilken ålder?

Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag håller med, tycker man stressar för mkt. Hästar i flock på mkt mark så blir det bra hästar. Inridning när dom är 3,5 (i princip bara att man kan styra själv i skritt och trav) sedan mera ridning när dom är 4. (också bara lite, typ maj-augusti.)

Våran hingst fick gå på hingstbete när han var två och tre och hade en hingstkompis sen han var liten, han lekte (= tränade) lätt 5h om dagen och det sjuka var ju när han var 3 år, så var han (mkt) mer vältränad än min ponny som tävlade på elitnivå... aldrig haft en så välmusklad häst! Honom var det inga problem med ridning sedan, jäklar va stadig! inga balans- och styrkesvårigheter här inte haha
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag skulle nog säga att det beror väldigt mycket på hur hästen är som individ. Vissa är mer välutvecklade än andra. Jag skulle inte börja förrän tidigast det år hästen fyller tre, skulle den inte gå treårstesten skulle jag nog till och med vänta tills den var tre och ett halvt.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag måste bara fråga en sak. Hur kommer man ens på tanken på att sätta ett treårigt barn på en tvåårig unghingst? Eller har jag missuppfattat?
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Låter man hästen vara ute mycket som ung o ha andra hästar att busa o leka med så tror jag att man får en starkare o gladare individ än om man börjar rida den för tidigt.

Jag förstår inte varför de flesta verkar tro att det ena utesluter det andra! Även om man påbörjar inridning, går inte unghästen fortfarande i hage och kan leka med andra hästar? Bara för att man tidigt focuserar på att vänja hästen vid utrustning eller sitter på sin 2,5 åring i 20 minuter, tre gånger i veckan så har hästen fortfarande 167 timmar i veckan på sig att göra annat.

Alla de unga hästar som jag varit i kontakt med under inridning eller liknande har levt ett normalt "unghästliv" på lösdrift med många andra hästar.

Jag tror på att belastning i rätt mängd skapar hållbarhet. Om hästen redan är helt färdigväxt, hur ska då skelettet/leder ect. hålla för de påfrestningar som vi utsätter dom för sedare i livet? Och nu pratar jag om försiktig belastning i kortare stunder!
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Bra talat :) Den filosofin har jag också.

Mina hästar började ridas in som 2,5 åringar. Nu fyller de snart fyra och jag vet många som är i deras ålder, reds in mycket senare men ändå är längre komna än de. Jag tror mer på långsiktig, tidig men försiktig belastning än att börja senare och sen ha kortare tid på sig tills hästen ska vara tävlingsklar.

Och att det ena inte utesluter det andra är så sant som det är sagt. Samtliga mina hästar går på stor lösdrift med många polare, stor som liten, avelssto som tävlingshäst.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Om nu lederna påfrestas av ridning, var börja med det så tidigt som möjligt? Jag är mer av filosofin att den får växa färdigt mer innan belastning, tycker ofta också att den behöver växa klart i huvudet mer innan ridning.. Som männsika får man inte styrketräna innan man är 16 (och färdigväxt) ska man översätta det till häst så ska den inte styrketräna förrän den är 4.. och ridning (dressyr) med ryttare på ryggen är väl styrketräning? Ser inte vitsen med att rida på en två-åring (jaja, två och ett halvt) -en liten bebis.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Fast man rider inte på en 2 åring, man sitter på den. I min värd är det skillnad.

Och som jag skrev så tror jag på att belastning skapar hållbarhet. Belastning är inte ett negativt ord. Det krävs alltid belastning på muskler, leder, skelett osv för att kroppen ska kunna bygga upp något hållbarare, starkare och uthålligare än det som fanns där innan. Precis som att man vill att hästen ska gå ute i kuperad terräng för att skapa hållbara ben så vill man att hästkroppen ska hålla för en ryttare på ryggen.

En 16 åring får inte styketräna på gym, men man uppmuntrar fortfarande till att spela exemplevis fotboll och andra sporter för att träna kordination, sammarbete osv.

Det är ju inte främst styrka man sätter focus på vid början av hästens utbildning utan balans, korrdination och sammarbete. Det är klart att det innebär en viss träning för muskler att bära ryttare, men för mig är det inte prio 1.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Nej okej, men det finns en hel del som rider på 3-åringar.

.. fast det blir ju hög prio på det eftersom det ändå är tungt för hästen att gå med ryttare, det krävs styrka för att få balans?
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Bra talat :) Den filosofin har jag också.

Mina hästar började ridas in som 2,5 åringar. Nu fyller de snart fyra och jag vet många som är i deras ålder, reds in mycket senare men ändå är längre komna än de. Jag tror mer på långsiktig, tidig men försiktig belastning än att börja senare och sen ha kortare tid på sig tills hästen ska vara tävlingsklar.

Och att det ena inte utesluter det andra är så sant som det är sagt. Samtliga mina hästar går på stor lösdrift med många polare, stor som liten, avelssto som tävlingshäst.

Jag är helt inne på samma som du och Krokodil.

Hur bra en häst än tränar sig genom lek mm som unghäst med artfränder så får den så gott som INGET lågintensivt arbete. Vilket är precis vad jag vill ha på en växande unghäst för att den ska belastas lagom mycket medan den växer klart.

Mao, som jag brukar tjata om - avsuttna skrittpass i aktivt skritt som ökas på mer och mer. Att verkligen ta sig tid att skritta sin häst tror jag är jätteviktigt! Sedan sitter jag gärna in vid 2.5-3. Ridningen tar man varefter beroende på hur det känns.

Att rida på bana och böjda spår är jag nog dock lite lätt sjukligt restriktiv med (alltså, för amatörer som mig :D). Nu som blivande 7-åring känns min häst lagom "färdig" att träna mer regelbundet på bana. Och han börjar kännas lagom färdig att starta en 90-klass i fälttävlan.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Ja absolut så krävs det styrka men då får man ju fråga sig lite hur tung man tror att man är för en häst.
Och vi pratar fortfarande om korta pass. Det är meningen att belastningen ska säga till kroppen att bygga sig starkare. Det händer inte över en natt och det är aldrig meningen att hästen efter en sväng med ryttare på ryggen ska känna att "jisses, vilken ryggvärk jag har efter att ha släpat på den människan!"

Jag är inte så bra på att formulera mig i text men jag ska försöka... :crazy:

Det är inte meningen att under hästens uppväxt att träna hästen tills den på något vis känner sig trött i kroppen på grund av den belastnigen vi utsätter den för. Belastningen får aldrig överstiga återhämtningen så att det blir en förslitning istället för uppbyggande.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag håller med dig fullständigt att det ena inte utesluter det andra! Ber om ursäkt att jag inte var tydlig där. Jag hoppas o tror att de flesta tänker på hur man bäst får en hållbar häst när de håller på med hästar, men jag blir faktiskt lite rädd när man läser annonser o ser hästar som inte är mer än dryga 3,5 hoppas uppsuttna ganska rejäla hinder/banor. Gäller även inom dressyren, man rider hästarna i rörelser som kanske inte är så lämpliga för åldern, allt för att ha en så färdig häst som möjligt att sälja.

Att man som du o andra säger, skritta ut, jobba för hand, löshoppas osv i rimlig mängd tycker jag inte heller är skadligt.
Fler o fler hästar får pålagringar o ledinflammationer i ung ålder, det måste ju bero på nåt!

Det är inte meningen att under hästens uppväxt att träna hästen tills den på något vis känner sig trött i kroppen på grund av den belastnigen vi utsätter den för. Belastningen får aldrig överstiga återhämtningen så att det blir en förslitning istället för uppbyggande.

Det du skrev där tycker jag är sjukt bra skrivet! :bow:
Jag tror att vi tycker samma sak egentligen! ;)
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Haha, va bra! :banana: Jag är egentligen urdålig på att formulera mig så jag tänkte att shit nu kommer ingen förstå vad jag menar! :rofl:
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jo, men det är lite det jag menar, det är så många som har bråttom som RIDER på små bebisar i princip. Självklart ska man ta det lugnt! Som det skrevs i en annan tråd, oavsett när den rids in kan man inte sätta hur stora krav som helst. (I den tråden diskuterades huruvida man rimligen kan hoppa 1m med en häst som är riden i 3 månader, bara för att den redan var 5-6 år. - det är inte att få en hållbar häst...).
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag ride rin mina halvblod våren då de blir tre år. Stressar inte med trårstest, utan satsar långsiktigt:-)
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Delvis kl

Jag har funderat på en sak länge. Min kollega började rid en 8åring för ett år sen. Hästen hade blivit inriden som 3åring och sen bara gått och skrottat i hagen.

När kollegan blröade rida hästen reagerade jag på att hon började för "hårt". Och efter ett par månader (läs 2-3) kunde hästen slutna, öppna skenklevilningar, mm och hon hoppade 90-1m. Ca ett halvår efter hon började rida fick hästen problem med skenbenen (?).

Så som jag har tolkat det som hände hennes häst e att hon red den som den 8åring som hästen var. Istället för att ta det lite lugnare och bygga upp hästen.

Jag kan erkänna att jag inte e någon expert på unghästar. Men med mina två använder jag sunt förnuft. Och att "jobba" dom i en ung ålder ser jag inte så något problem. Som LÄNGE man gör det på hästens vilkor. Och inte tröttar ut dom. Har man tänk att träna in en vis sak och hästen gör det efter 2min. Ja då slutar man för dagen!

Jag "jobbar" mycket med mina i skritt med lite inslag av trav. För det tror jag kommar bygga upp hästarna och stärka dom.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag tycker överlag mig se många som är ganska snabbt utbildade, hästar som rids in som tre och halvt, fyra och ett halvår senare går de i form i alla gångarter, går på bana ett par dagar i veckan och kan enklare dressyrövningar.

Mina som är inridna som 2,5 års har blivit regelbundet ridna sedan dess (de fyller fyra snart) och har hittills inte blivit behandlade för någon form av hälta (förutom en, han har förmodligen gått omkull i hagen och ojämnheten satt uppe vid korset, detta var i samband med inridningen dessutom, nu är han OK)

Vad jag vill säga är att de inte är särskilt utbildade med tanke på hur länge de är ridna. Jag rider mycket ut i skogen med dem, långa skrittpass. De klarar däremot väldigt enkelt av att vara ute på skogsrundor runt milen, delvis avsuttet. De promeneras eller går som handhästar också. En gång i veckan eller en gång varannan vecka går de på bana. Tanken är att dressyr och hopparbetet ska utökas nu i sommar.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag red in mitt halvblod sto som 2,5åring, lugnt och stilla. Tanken var 3års test som senare inte blev av för vår del och jag satsar långsiktigt istället, hon blir 5år i år.

Har tidigare haft ett eng fbl före detta galopphäst som blev inriden tidigt. Han gick löp från det att han var 2år och slutade på banan när han var 9år ( = 7år som galopphäst!). Honom tävlade jag hoppning (90-1m) med tills han var 21år! Han blev 23år.

Jag anser att man måste se till individen, alla är olika och har olika förutsättningar!
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag ska börja sitta på min -08 bara det blir barmark, kan ju dröja med den här takten...:angel:

Men det är ett kallblod som ju utvecklas långsamt.
Tänkte sitta in i höstas med då var han väldigt bakhög, nu för tillfället ser han betydligt jämnare ut i kroppen och har också breddat sig en hel del.

Så jag tänkte sitta in nu, skritta ut lite under vår/försommar och sen skicka på utbildning någon månad i höst.
Är planen i all fall, få se om det håller;).

Är den mörka fuxen, bilderna tagna för någon vecka sedan.
http://www.facebook.com/album.php?aid=22369&id=100001765499209&l=17737c5dc1
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp