Rida ihop hästen, hur? LÅNGT

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Invincible
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 116
I

Invincible

Nu tänkte jag att efter ca ett års RIKTIG träning (hästen i fråga fyller 16 i år) börja rida ihop honom mer. Alltså främst i galoppen. Han är stabil och fin i skritten och tölten men traven är de lite sisådär med. Har man för mycket kontakt i traven blir den lätt 4 taktig eller så går han gärna över i tölt. Har väldigt lätt för tölten och vi har töltat mycket i kort kort kort och långsamt tempo för att bygga upp muskler och för att stärka tölten. Men nu vill jag ta steget längre och rida ihop honom mer i både traven och galoppen.

Detta är iof inget jag kommer att börja genast för först ska pållen bli undersökt av en kiropraktor (har en ev. låsning i korset, problem med höger galopp) Ska se vad denne säger efter allt pillande på hästen min :smirk:

Men säg nu att allt är fixat å klart å jag nu vill börja rida ihop honom i trav och galopp. Hästen är 5 gångare och STOR!. har ganska taskig trav. Eller den är som sagt stabil på något längre tyglar. Har börjat med att korta upp dom men sen sitter vi där i 4 takt eller tölt om dom blir "normalt" korta så som alla andra rider *suck*... Tips där?

Han kan heller inte galoppera på ridbanan varvet runt (ridbanan är ca 15 x 20 m "stor" Om inte mindre *asdålig på att mäta med ögonen)
När jag väl ska galoppera så blir de ca 4 språng sen saktar han självmant ner innan kurvan. Försöker jag att rida ihop honom så lägger han in högsta växeln och Grisepassar på. Galopperar inte eller på volt när jag longerar (har ej möjlighet än att löslongera, rundkorall byggs).. Han har bra muskler och bär sig fint i skritt och tölt. Jag vet att traven ska komma före galoppen men tips är ju alltid välkomna :bump:

Så tipsa tipsa tipsa :rofl:
Är de någon speciell övning jag bör fokusera på eller tror ni allt bara hamnar på plats efter ytterligare några års träning?
Tror jag fick med alla mina funderingar men om något saknas så fråga på :)

Sv: Rida ihop hästen, hur? LÅNGT

Ridbanan är ju väldigt liten. Finns nog inte så många hästar som lätt galopperar på den?!
Galoppen tränas ju genom galoppfattningar. Så gör massor av såna när du rider ut. Fattning - tre steg galopp också ner i skritt igen. Så samlat det bara går!

Jag rider ett sto som var som din häst när jag började rida henne.
Så fort man tog kontakt med munnen i traven så blev hon fyrtaktig eller gick över i tölt. Nu kan jag utan problem rida henne i form i trav. Med stöd i handen. Hon har också mycket stor trav.
Tänk på att alltid rida din häst mellan skänkeln och handen. Glöm inte drivningen så att bakbenen aktiveras. Rid alltid bakifrån och fram och in i handen. Med mjukt stöd. Sedan kan du kräva mer men se alltid till att hästen jobbar bakifrån och fram.
Då får du en mjuk och arbetsvillig häst som jobbar rätt.
Rid mycket uppmjukande arbete. Rid på volt, på serpentinbågar, öppna och sluta.
Hoppas att detta kan vara ett tips.:)

En femgångare behöver tid för både traven och galoppen. Då din häst blir starkare kommer även traven, men det kan ta lång, lång tid, till och med år. Ge den tid. Några galoppsprång på en sådan liten yta skulle jag vara mycket nöjd med. Berätta för din häst att den varit urduktig och att det var precis det du ville. Hoppa av och kanske en morot. Wow, vilken duktig häst. Nästa gång kanske du får ett språng till osv. Det är fattningen du ska träna, kan den det så kommer galoppen att växa fram.

"Rida ihop" har du nog inget för, din häst ska bära sig baktill och själv ta kontakt med handen. Alltså, jag menar inte att du ska ha helt lösa tyglar, men tag en lätt kontakt.

OA

Vi har många islandshästar i stallet som kan galoppera på den :smirk: iof är dom 4 gångare men de bör ju inte göra någon skillnad egentligen. Har börjat träna lite smått nu med fattningarna men ska väl börja ordentligt efter att kiropraktorn vart ute :D

Ok. Vi har gått ifrån en omusklad fet islandshäst :angel: när jag började rida honom. Sen har jag tränat i över ett år nu ganska rejält. Från grisepassare till en med väldigt fin tölt. Traven har växt fram då den inte "fanns" när jag började rida honom. Mycket var väl också pga den urusla ridbanan som fanns på förra stallet. När jag köpte honom och vi bytte stall har traven blivit bättre men jag kan liksom inte driva honom med sätet utan att han bara springer iväg. Försöker jag då göra tex en halvhalt så blir de 4 takt.

Sitter fast då inget riktigt fungerar. har haft hjälp av tränare men kännde att det tipset hon gav inte riktigt var anpassat efter oss tyvärr.

Vi rider mycket öppnor för att låsa upp bogarna och slutor har vi börjat lite smått med. Målet är ju att ha honom inom "ramen" men de funkar liksom inte i traven. Galoppen ska vi inte tala om men vad göra? fortsätta traggla och få 4 takt eller vända och ta problemet från annat håll?

Ok. Vi har gått ifrån en omusklad fet islandshäst :angel: när jag började rida honom. Sen har jag tränat i över ett år nu ganska rejält. Från grisepassare till en med väldigt fin tölt. Traven har växt fram då den inte "fanns" när jag började rida honom. Mycket var väl också pga den urusla ridbanan som fanns på förra stallet. När jag köpte honom och vi bytte stall har traven blivit bättre men jag kan liksom inte driva honom med sätet utan att han bara springer iväg. Försöker jag då göra tex en halvhalt så blir de 4 takt.

Sitter fast då inget riktigt fungerar. har haft hjälp av tränare men kännde att det tipset hon gav inte riktigt var anpassat efter oss tyvärr.

Jag har haft precis samma problem med traven på min häst. Och har kämpat som en galning, men nu får vi fason. Min häst gick över i fyrtakt eller i grisepass så snart jag ändrade balans i sadeln, eller rörde vid tyglarna. Jag tränade på olika sätt. Dels longerade jag, både med och utan cavaletti. Passade på att smacka i travtakt till. Sedan, då jag red, var jag noga med att lägga till inner skänkel just som ytter fram skulle lyfta. Då säger man till hästen att röra sig diagonalt. Jag belönade varje travförsök massor, om vi så bara ridit i tio minuter fick min häst en godis och så slutade vi vårt pass. Travförsök kunde innebära ett steg. Misslyckades han brydde jag mig inte, vi gjorde något annat och så försökte vi lite igen.

Driva med sätet ska man vara försiktig med, aktar man sig inte så ber man hästen att hoppa jämnfota med bakbenen. Tänk travtakt i stället, det brukar göra sätet lagom.

Nu, och det har tagit två år, kan vi rida skolor i trav. Inte varje dag, men de flesta. Galoppen har vi inte riktigt funnit ännu, på volt menar jag. Men jag tänker gå likadant till väga. Belöna fattningsförsöken, ta några språng osv. Hästen måste våga pröva.

Lycka till

OA

Det kan vara svårt ändra på en äldre häst som kanske gått på i samma sätt i många år. Mjukgöra är bra och där borde det gå få fram något "nytt" hos häsetn.

Det är en intressant artikel i Islandshästtidningen som kom nyss om just köpa häst och att det faktiskt kan vara svårt ändra på en äldre häst ridmässigt.

Okej. Jo traven har vi nu på halvlånga tyglar och jag kan oftast styra lite. Jag känner att vi är så pass starka i traven då vi faktiskt kan trava runt 4 kanten utan att de blir 4takt eller grisepass. problemen är väl på volt eftersom jag då måste ha tygelkontakt och då blir de 4 takt. Därför tänkte jag att man börjar på 4 kanten för att sen gå in på volt när man faktiskt kan rida men bra tygelkontakt

Läst artikeln men problemet är att han har VARIT en jättefin islandshäst enligt förra ägaren (han var fin när hon köpte honom och förstörde honom något, största problemet var väll att han var för svår för henne. mycket pga att han var 5 gångare och var hennes första islandshäst). Vi har kommit långt och man kan visst lära "gamla hundar sitta". Han fattar väldigt lätt vad det är jag vill men de är väl balansen vi har problem med tyvärr.

Om balansen är svår så är det viktigt du har bra balans och stöder hästen. Jobba på volt är väl det bästa jag kan råda om - att hästen flyttar bakdel och bog in och ut i volten.

Markövningar är också bra, flytta hästen runt med träns/tyglar på, flytta ut bogen genom att trycka ut den när hästen lyfter inner framben - flytta ut bakdelen när hästen lyfter inre bakben. Lika i båda varv. Håll hand i tränset vid bettet. Ev kan bilder på www.ridkonst.nu hjälpa, se hästens utbildning, trappan.

Okej. jo vi arbetar på volt i skritt och tölt. de är de enda gångarterna som funkar utan att de blir kalabalik :smirk: Vi har smått börjat med NH övningar så som flytta bogen osv. tagit hjälp av utbildad NH instruktör.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 557
Senast: Emuliiaa
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 278
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
345
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 491
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka