Rida i vatten?

kvandi

Trådstartare
Funderar på att åka till havet regelbundet ett tag framöver för att skritta i vattnet och få lite extra träning för hästen. Vad skall man tänka på? Hur länge kan man rida i vattnet de första gångerna?
 
Sv: Rida i vatten?

Själva vattnet är nog inga större problem, tar ju inte på lederna på samma
sätt som tex snö.

Dock skulle jag väl oroa mig mer för underlaget, dvs sandstranden (kan väl iofs vara sten också). Då blöt sand är extremt tung osv. :)
 
Sv: Rida i vatten?

Jag skulle visst vara försiktig med vattenträning. Lederna belastas mindre ju djupare vatten du rider i. (Det känner man ju själv när man badar). Men för musklerna är det väldigt jobbigt! (Det känner man ju också när man trampar runt i vatten på egen hand). Börja försiktigt med en liten bit i taget med paus i mellan. Om det finns möjlighet så passar du på att låta hästen simma lite också. Känn efter hur hästen svarar på träningen och blir den flåsig, ovillig eller drar sig bort från vattnet så får du lyssna. Öka intensiteten för varje gång. Var också noga med att känna igenom musklerna dagen efter för att då kunna upptäcka om du har kört lite för hårt dagen innan. Som med all annan träning så bör hästen vänjas långsamt :) Lycka till!

Mvh JV
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp