Rida i snö

Centaur

Trådstartare
Funderar lite över hur mkt man vågar rida hästen i djup snö? Visst, den måste vänjas och stärkas gradvis, men finns det trots det risk för överansträngning om man rider ofta i snön?

Jag har nu att välja på vägar med is och blixthalka (vilket inte känns så lockande) eller fält med massa snö, 50cm kanske. Kan tillägga att hästen är över 170 så ingen liten ponny alltså. ;)

Sv: Rida i snö

Vi håller varierar våra ridturer md väldigt blandat rida på ängarna och på vägarna. Oftast är det upptrampade stigar, så det blir inte att dom pulsar så mycket i snön.

Om du rider i djupsnö så korta av ridtiden istället.
Det är ju, precis som du säger, ansträngande för hästen att pulsa i snö så på mycket kortare tid får du minst samma muskelträning som du fått på "rent" underlag under en mycket längre ridtur.
Ge lite extra E-vitamin när du snöpulsat så hjälper du muskelbildingen också.

tänk på att ridning i djupsnö sliter på senorna. Men det är antagligen bättre än att du rider på hala väghar där hästen kan göra sig mer illa.

Ja det är främst senorna jag är orolig för... Snö är ju liksom ett sånt "ostadigt" underlag, det glider lite alla vägar. Men försöker att trava lugnt och balanserad, och rider bara en kort stund (kanske 15 min jobb+fritt skritt). Rider även bara raka sträckor, då jag känner att arbete på volt i sån djup snö är för mkt begärt och det är stor risk att han trampar fel.

Snö kan ju vara tungt..men rid inte mer än 30 minuter och mest skritt? Borde ju inte bli för mycket.

jag red min ponny på en åker med massa snö för att han skulle bli trött.. den jäkeln blev ju aldrig trött. jag red där en timma sen gav ja opp.

jag har lärt mig att förutom att det tar på senorna tar det även mkt på bakknän och haser att rida i djup snö och därför ska man rida ungefär hälften av tiden man skulle ridit på "normalt" underlag.
men det är ett jättebra komplement till annan träning att rida i snö :)

Min häst har fått en överansträngning i gaffelbanden pga ridn i snö..och det var 15 min skritt + lite trav i 20cm snö. Det tar mer än man tror på senor och ligament..Super för musklerna, men mindre bra för senor och ligament som sagt...

har ridit på ängen med massa snö!! till o från hela vintern och jag har dock förkortat ridtiden, räcker med 10-20 min där. Upplever som att min häst blivit starkare i sin kropp och det är nog mkt tack vare benlyften. men som sagt, rider inte där varje dag, kanske 1 dag/vecka. Har väl blivit 2 ggr ngn enstaka gång. (pga all jädra trafik på min ridväg) har mest hållt mig till skritt och trav.

jag rider nästan bara i snön då det är en massa is överallt annars... o han tar ingen skada vad jag har märkt...
hästen är en 20 årid ardenner....
har ridit upp ett spår nu så det är inte så djupt skritta upp ett spår som du kan rida i det är super...

Men då är väl frågan om det helt enkelt beror på om han trampade fel? För om jag förstår dig rätt så gjorde du det bara en gång?

Jag kolla alltid benen noga och han är alltid ren och fin, han har jättebra ben.. :bow: Men jag vill ju behålla dom så också....

Rider inte i mkt snö efter det mer än i skritt högst 5 min. Jag kände då inte att han trampade fel..visst kan det vara så.. men konstigt eftersom det är på båda fram. Nu menar jag inte att alla hästar reagerar så.. rid inte för mkt i hög snö bara så går det nog bra

Det är ju tungt och sliter på senor och ligament.. Vänj hästen vid underlaget och rid inte för länge utan korta ner ridtiden..
Dock är det ju kanonbra träning och ger ett "härligt" passage-aktigt "sug" i traven. Även den mest markbundna häst kan kännas som "en miljon" :angel:

Nirak

Har legat snö här i 2 månader nu, rättså djup också:crazy: Jag har ingen möjlighet till ridhus så jag har ridit som vanligt, på ridbanan och ute. . och det har alltså blivit att jag ridit i snö under så lång tid. Blev lite orolig nu när jag läste tråden, tänkte på senorna :crazy:
Har lättat på arbetet eftersom jag vet att det är ansträngade för dem. Men det har blivit en del galoppjobb i snön också. .

Nu är jag rädd att jag har gjort helt fel :eek:
Kanske bäst att bara skritta och trava lite smått hädanefter eller vad säger ni ?

Det skulle märkas på hästens ben om du ridit på tok för mkt i snön. Men jag har minskat på det lite.. kanske högst 2-3 ggr/vecka och inte så länge.

Vi har också haft snö i två månader. Vi rider passen ungefär likadant, men man får känna på hästen så den inte blir utmattad. Ungefär varannan dag går hästarna i skritt på fast och hårt underlag i stället.

Hästarna mår prima och är jätte fina i sina ben, men vi håller koll efter värme/svullnader och varningar på senor. Men efter två månader tycke rman ju att de bör vara härdade. ;)

Det är jättebra att rida i snö men man måste var förnuftig annars kan hästen lätt bli överansträngd. Ifall du har en otränad häst så rid bara i snö korta pass åt gången och låt den gå i sin egen takt, gärna med lång tygel.

Ja han har ju en väldigt bra trav utan snö också, i snö blir den enorm. :love: Att rida lätt är omöjligt!

Verkar som det är lagom så som jag har lagt upp det då, mest skritt och lite trav i korta stundar, nån enstaka galopp. Brukar rida fram och tillbaks så det blir ett spår, då blir det inte riktigt lika jobbigt.

Jag kollar över hans ben noga. .masserar med liniment eller kyler av m.m Han har inga svullnader och benen verkar inte ha tagit någonsomhelst skada av det. Han har satt några enorma muskler iallafall! :)

Men ska iallafall dra ner lite på det. . ta det säkra före det osäkra.
Rider på en plogad asfalt väg som han får gå på hård mark också . .

;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA