rida i repgriimma

Sv: rida i repgriimma

tror det är från Eko:- fick det beg. av en kompis som aldrig använt det, men är i samma typ som B*örjes

sen har jag tagit bort pannbandet och satt ett delta i sidoringarna så de ska sitta stabilare

Mja, jag har väll igentligen ingen vettig anledning, tycker bara att grimma är till för markarbete, inte att rida seriöst :angel:

Så jag som både marktränar och alltid rider med repgrimma/bosal rider inte seriöst då?

"kl"
Appropå diskussionen om repgrimma och bosal (= Am. hackamore) och om det är "samma" sak.

(Fick inte till bilderna så jag lägger in en länk till dem istället, hoppas det funkar)

Det här är ett komplett "förädlat" hackamore, den består av en bosal (nosdelen), ett huvudlag, en fiador (repet, svart på bilden, som går från nacken ner till bosalen) samt mecate (reptyglar som man knyter så att man får tyglar +ett ledrep).
http://www.doublediamondhalters.com/Parachute%20Mecate%20Fiador%20Closeup.htm

Och här är en bild av en repgrimma (enkelt hackamore) att jämföra med...
http://www.doublediamondhalters.com/Halters/140_%20Close_%20Up.htm

Dom som rider med "bosal" rider egentligen med samma kommunikationssystem/teknik som med en "repgrimma", dvs det är i princip samma sak.

P.g.a människors okunskap rider jag ändå oftast med "bosalen" på allmäna platser då det tolkas som att jag rider med ett "riktigt" huvudlag, men på hemmaplan kan jag lika gärna rida med "grimman" då den för hästen har "samma" funktion och betydelse. Det finns t.o.m ridhus/ridanläggningar där man inte släpps in med "repgrimma" men med "bosalen" går det bra....:angel: Vet inte om det är ordet "grimma" i namnet som folk hakar upp sig på...:crazy:

Senast ändrad:

Så jag som både marktränar och alltid rider med repgrimma/bosal rider inte seriöst då?

"kl"
Appropå diskussionen om repgrimma och bosal (= Am. hackamore) och om det är "samma" sak.

(Fick inte till bilderna så jag lägger in en länk till dem istället, hoppas det funkar)

Det här är ett komplett "förädlat" hackamore, den består av en bosal (nosdelen), ett huvudlag, en fiador (repet, svart på bilden, som går från nacken ner till bosalen) samt mecate (reptyglar som man knyter så att man får tyglar +ett ledrep).

Dom som rider med "bosal" rider egentligen med samma kommunikationssystem/teknik som med en "repgrimma", dvs det är i princip samma sak.

P.g.a människors okunskap rider jag ändå oftast med "bosalen" på allmäna platser då det tolkas som att jag rider med ett "riktigt" huvudlag, men på hemmaplan kan jag lika gärna rida med "grimman" då den för hästen har "samma" funktion och betydelse. Det finns t.o.m ridhus/ridanläggningar där man inte släpps in med "repgrimma" men med "bosalen" går det bra....:angel: Vet inte om det är ordet "grimma" i namnet som folk hakar upp sig på...:crazy:

Hm, jag tror det är jag som uttrycker mig lite konstigt ;)
Jag tycker iaf inte att det är något som helst fel med det, och som du säger, det är ju ingen skillnad på bosal och repgrimma. Tycker det verkar lite dumt att man inte får komma in i ridhusen! :O

"kl"

Såsom jag förstår det så har bosalen en hävstångseffekt. När man tar i tyglarna blir det ett tryck över nosryggen och ett i nacken (bakom öronen). Stämmer det? En repgrimma däremot förstår jag inte hur den kan ha en hävstångseffekt. Den ser ut att bara kunna ge ett tryck över nosryggen. Och trycka där knutarna är? Bör tillägga att jag inte har någon erfarenhet av dessa bettlösa alternativ, men jag är himla nyfiken på dem och försöker reda upp dem :)

Så repgrimman och bosalen fungerar genom tryck över nosryggen?

Japp. De fungerar i princip likadant. Naturligtvis blir det vissa skillnader i hur trycket inverkar då de är olika utformade i nosdelen, men den skillnaden finns ju mellan olika bettmundelar också. Men principen är densamma, ingen hävstång.

Men hur kommer det sig att repgrimma även kallas för enkelt hackamore och bosal för förädlat hackamore? Måste de inte ha någon slags koppling till mekaniskt hackamore då? Något slags släktskap (historiskt eller funktionellt)?

Hackamore är helt enkelt ett bettlöst bosalliknande huvudlag. Det kommer av ett annat (spanskt?) ord som Vaqueros använde. Men jag kommer inte ihåg vilket:confused:. Det vi kallar hackamore är mekaniskt hackamore och härstammar inte ur Vaquerotraditionen som "riktiga" hackamore gör.

Det finns någon här på Western som förklarat det bra tidigare. Det var John Moore som förklarade det för mig.

Okej, då ska jag leta runt lite här på western och se om jag kan reda upp begreppen. Det är en djungel det här :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 505
Senast: MimmiNO
·
Western Jag har ett superfrächt 20 årigt varmblodssto som ja har haft i 4.5 år utan några större framgångar inom den engelska ridningen då vi...
Svar
8
· Visningar
2 254
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30