rida i repgriimma

Sv: rida i repgriimma

kl

är inte särskilt haj på något sånt här, men på flyingedagarna kunde till och med hopplandslagets ryttare Jens Fredricson rida den 6åriga hingsten
Callahan VDL i endast halsring, inne i manegen, hoppa ett litet hinder och göra fina galoppombyten. Så jag tror nog att de går att göra ganska mycket utan både sadel och träns... Ska se om jag lyckas lägga upp det på youtube om någon vill se :D

Varför sätter alla knuten under hakan och knyter ihop bägge tyglarna? Då är det ju inte lätt att styra/stanna precis.

Jag gör såhär:

27090895.jpg

Repgrimman sitter på bilden för högt upp men annars så, sätter alltså tyglarna på ett speciellt sätt så det blir en tygel på varje sida, funkar perfekt och går bra att styra med min häst går precis lika bra på detta som på bett.

27090892.jpg
En bild till, vi till vänster och till höger ser ni en annan islandshäst med dubbel fastsättning.

vilket är bäst egentligen?
som sagt satt min repgrimma för högt för dagen. men han lyssnar lika bra fast den sitter så högt och säkert inte känns något hihi, han lyssnar främst på rösten kan rida honom helt naken med rösten med så.

Vilket som är bäst det beror nog på ryttar och häst och vilken teknik man använder när man tränar/rider. Sätter man tyglarna som du gör får man ju mer effekten av ett "sidepull" som ju verkar med extra tydlighet i sidled.

Sätter man tyglarna under hakan, ger det tryck både i sidled samt ger tryck under hästens haka, beroende på hur man använder tyglarna. Det ger fler funktioner (signaler) helt enkelt. Tydligheten i sidled är en teknikfråga, man måste ta tydliga cirkelrörelser i början på den unga/outbildade hästen, samt träna mycket på böjning/ställning och eftergift i nacken.

Varför sätter alla knuten under hakan och knyter ihop bägge tyglarna? Då är det ju inte lätt att styra/stanna precis.

vilket är bäst egentligen?
som sagt satt min repgrimma för högt för dagen. men han lyssnar lika bra fast den sitter så högt och säkert inte känns något hihi, han lyssnar främst på rösten kan rida honom helt naken med rösten med så.

Det handlar ju vad man är van vid och hur man lärt hästen. Man gör på det sätt som passar en bäst. :)

Jag har mitt rep fastknutet under hakan. Hästen är lärd att sänka huvudet när jag höjer tyglarna/repet rakt uppåt, och jag skulle tycka att det blir så "stumt" om man har dom fastsatta i sidan av grimman.
Ska jag svänga använder jag mig av neckreining och/eller ledande tygeltag. Hästen stannar för säte och röst. Men skulle det behövas en nödbroms så använder jag one rein stop.
Det är flera saker som jag lärt hästen från marken med repgrimma innan jag gjort det uppsuttet. Och när jag tränar från marken har jag ju knutet under hakan, så det blir ju mest naturligt att även ha det så uppsuttet.

Jag har inte ridit i repgrimma ännu, bara haft den från marken och det är nog främst från marken vi kommer fortsätta med den. Har ridit i vanlig grimma och det känns i många fall bättre än när vi har träns och bett.

hur gör du one rein stop med knuten under hakan jag förstår inte riktigt hur det funkar att vända hästens hals mot sitt ben när knuten sitter så? visst är de lydiga och verkligen lärt sig kanske men ofta när man behöver nödbroms så brukar de ju streta emot och de borde bli enormt starka med den knuten?
måste testa någon dag så jag vet.
Men med den metoden jag sätter så kan man ju styra som vanligt inte lika skarpt som sidepull eller hack men lite skarpare än grimma kanske man kan säga och funkar perfekt i sidled, behöver aldrig göra one rein utan kan bara ta en vanlig halvhalt okej min häst är inte en sån som skenar eller försöker sticka precis men nej, jag har aldrig förstått varför one rein är bra.
känner som att de kan snubbla om man försöker i galopp?

men detta med knuten är nog den vanligast "bindingen" när man rider med repgrimma jag har aldrig sett att någon gjort som jag gör förut...jag tänkte bara ifall någon vet varför man kommit på att man ska sätta ihop båda "ändarna av tygeln" på samma punkt och inte som när man rider med bett, för jag menar det borde ju rent logiskt vara smartare att sätta som med bett för att man ska kunna styra som folk.
visst western använder man tyglarna mot halsen, är det neckreining? men det gäller ju att ha en lydig häst, i en kris situation tex skiter kanske hästen i att lyssna och sticker åt andra håller endå man måste ju lita på att hästen är mer lydig med den tekniken än genom att helt sonika bara dra i tygeln om hästen inte förstår...

hoppas du förstår hur jag tänker

Har fortsatt träna mycket från marken med min häst, igår satt jag upp och red med repgrimma, gick verkligen hur bra som helst:D Vi red i både skritt och trav :):D Är så himla stolt!!

Hejsan
Vill gärna lägga mig i diskusionen då jag i många år enbart ridit i s k repgrimma. Såväl akademisk ridkonst som kogrenar och många mil i skogen.
Att säga repgrimma är som att säga bil, det finns många olika. Därför bör man veta lite vad som är lämpligt till det du ämnar använda den till. Vill du rida i form eller avancerad ridning kan du leta efter en grimma som har ringar inknutna på sidorna och med en knut på var sida om nosryggen. Du trär då tygeln igenom öglan under käken och fäster i ringen på sidan. Signalerna blir tydliga för hästen och du kan med ganska stor känslighet och mjukhet i handlaget få hästen att lyssan med lite träning. Har bilder om du vill ha. Mm

en bosal är flåtad i råhud, en repgrimma är en grimma även om Mr. Parelli kallar sina repgrimmor för en bosal.

både och har nackdelen att tyglarna sitter under hakan, en sidepull är en bättre lösning för en unghäst.

man kann ochså tar ett hannoveransk nosband och sätta tyglar i ringerna på sidorna av nosen. billigt och bra, alla har väl ett hannoveransk huvudlag liggandes plus ett par tyglar.....

den bästa lösningen, speciell om hästen drar iväg tyglarna och lägger sig på handen är en spanst eller fransk cavesson där tyglarna sitter på nosen plus attt dessa cavessonger är rät så vassa.

dett gör ochså att använda en lättare longer cavesson

Hejsan
Vill gärna lägga mig i diskusionen då jag i många år enbart ridit i s k repgrimma. Såväl akademisk ridkonst som kogrenar och många mil i skogen.
Att säga repgrimma är som att säga bil, det finns många olika. Därför bör man veta lite vad som är lämpligt till det du ämnar använda den till. Vill du rida i form eller avancerad ridning kan du leta efter en grimma som har ringar inknutna på sidorna och med en knut på var sida om nosryggen. Du trär då tygeln igenom öglan under käken och fäster i ringen på sidan. Signalerna blir tydliga för hästen och du kan med ganska stor känslighet och mjukhet i handlaget få hästen att lyssan med lite träning. Har bilder om du vill ha. Mm

Jag har en sådan här repgrimma:

30282164.jpg

kl

jag har med som TS tänkt att börja rida lite i repgrimma och kommer följa tråden!!
tycker ni lägger fram mycket bra information och åsikter!!

Tack :)

Hur skall repgrimman sitta egentligen? vilken höjd och hur ska knutarna sitta?

ska den kanske sitta såhär högt upp?
19657541.jpg

eller såhär långt ner?
19657538.jpg

Den översta bilden va bättre

Knutarna ska sitta så det blir tryck på speciella punkter.

kl
Jag rider emellanåt i repgrimma och använder mig då av neckreining och vikten+tryck.
Jag har tillochmed hoppat med min pålle barbacka i bara repgrimma 3 felfria CR.
Men det gäller ju att mna känner varann. JAg behöver bara tänka vänster så svänger han. Beroendes på hur jag lägger min vikt,eller sätter mig tyngre ner svänger han olika snabbt,minskar tempo,ökar etc.
Med det sagt att jag knappt använder mig av repgrimman. Jag använder som sagt inga ledande tygeltag. Jag gör samma saker med honom med bara en rem runt halsen. Allt handlar i grunden om en bra kommunikation.

30295120.jpg

Vi va indian+indianhäst på en maskeradhoppning:p

30295121.jpg

jag har det som en knut under, blir mer som en mjuk bosal då.
det är lite av poängen för mig att kunna rida med enbart sitsen och tryck på halsen. Steget innan halsringen. men alla har vi olika mål :)

här är en bättre bild, ligger någon för högt upp, precis så den rör vid käkbenet

vill jag rida bettlöst med tyglarna/repet fäst vid sidorna så tar jag hellre sidepull som ligger mer stilla över näsbenet

Jag har bara testat att rida men repgrimma en gång på min Wolder, och jag tycker att det funkade bra! Ska ev. börja lite göra det lite mer, och sen försöka mig på halsring :) Tycker att det är bra när man vill få mer kontakt med sin häst, på ett annat sätt. Dock tycker jag inte att man ska "träna" seriöst i en repgrimma, gå i form och galoppombyten gör man med träns eller liknande :P Men som sagt, träna att styra med hjälpa av vikten,skänkel och tryck mot halsen är bara bra, man får en helt annan kontakt när man använder sig av det istället för tygeltag i munnen! :)

(min åsikt :angel:)

jag har det som en knut under, blir mer som en mjuk bosal då.
det är lite av poängen för mig att kunna rida med enbart sitsen och tryck på halsen. Steget innan halsringen. men alla har vi olika mål :)

här är en bättre bild, ligger någon för högt upp, precis så den rör vid käkbenet

vill jag rida bettlöst med tyglarna/repet fäst vid sidorna så tar jag hellre sidepull som ligger mer stilla över näsbenet

jag rider mitt fullblod i sidepull när vi rider ut på långturer, har ett likadant som du :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 505
Senast: MimmiNO
·
Western Jag har ett superfrächt 20 årigt varmblodssto som ja har haft i 4.5 år utan några större framgångar inom den engelska ridningen då vi...
Svar
8
· Visningar
2 254
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10