rida i repgriimma

fruxolisa

Trådstartare
hej!
(lägger denna tråd här eftersom det är av alla duktiga westernryttare jag vill ha hjälp!)
igår tränade jag nh med min häst i paddocken. efter ett tag blev jag sugen på att rida, jag hoppade upp och red då i endast repgrimma, har gjort detta förut men ej så länge. Jag vill gärna rida mer och oftare i bara repgrimma, tycker det är en sån härlig känsla. Vad bör jag tänka på så här i början? Igår märkte jag att hon inte var så villig att svänga och böja sig på volterna. Hade dock ingen sadel på henne då...

Kan ju tillägga detta:

Jag har nu haft min häst (varmblodssto) i drygt 1,5 år. Vi har tillsammans tränat mycket NH, en del western och är ett riktigt sammansvetsat ekipage, tycker jag själv i alla fall:), för att komma ytterliggare närmre henne tycker jag detta kunde vara ett alternativ och en rolig träningsform.

MVH Lisa

En bonusbild:
29253575.jpg

Sv: rida i repgriimma

Eftersom det inte går att ta ett ledande tygeltag med en repgrimma (eftersom repet sitter direkt under hästens haka) kan det vara svårt att svänga och böja, ja. Inverkan från tygeln blir i stort sett samma, om du tar ledande, mot höften, mot maken osv. Personligen tycker jag inte att repgrimma är någonting som man ska träna ridning med. Den är till för markarbete, och visst kan man busrida med repgrimma, det har jag också gjort, men eftersom det är svårt att ge tydliga singnaler med den, borde man snarare vänta med att rida i repgrimma tills hästen går att styra med sits och ben.

Jag tycker du ska prova att rida med bosal eller sidepull istället!

Går utmärkt att rida i vanlig grimma också. Man sätter fast tyglarna vid deras kind inte under hakan som man måste gör med repgrimman. :)

Eftersom det inte går att ta ett ledande tygeltag med en repgrimma (eftersom repet sitter direkt under hästens haka) kan det vara svårt att svänga och böja, ja. Inverkan från tygeln blir i stort sett samma, om du tar ledande, mot höften, mot maken osv. Personligen tycker jag inte att repgrimma är någonting som man ska träna ridning med. Den är till för markarbete, och visst kan man busrida med repgrimma, det har jag också gjort, men eftersom det är svårt att ge tydliga singnaler med den, borde man snarare vänta med att rida i repgrimma tills hästen går att styra med sits och ben.

Jag tycker du ska prova att rida med bosal eller sidepull istället!

det är sant, men jag hade inte tänkt rida i form eller galoppombyten med repgrimman, utan bara ha den som ett alternativ till tränset lite då och då...

Är inte bosal och repgrimma samma sak?

Jo helt rätt, repgrimma och Bosal kallas också för Am. Hackamore (inte att förväxlas med Eng Hackamore (mekaniskt).

*kl*
Repgrimman är ett enkelt hackamore och Bosalen är ett förädlat Hackamore. Dessa används främst för att träna/rida unghästar. Traditionellt (enligt den californiska läran) introduceras bettet först när hästen förstår allting i Hackamoren och i huvudsak lyssnar till signaler från sätet.

Det är helt fel att påstå att man inte kan ta ledande tygeltag i en repgrimma/bosal (hackamore), jag gör det hela tiden på unghästar, det krävs bara lite mer finess än om man använder bett.

Till TS:
Om du har en bra tränare som kan visa hur du ska använda regprimman för att kommunicera med din häst, då kan du absolut rida i "form" och även träna på galoppombyten med den. Dessa övningar sitter liksom inte i huvudlaget.:idea:

Går utmärkt att rida i vanlig grimma också. Man sätter fast tyglarna vid deras kind inte under hakan som man måste gör med repgrimman. :)

:bow: Det har jag gjort, och funkar bra. Maken gor det med, mer pa vana an nagot annat. Funkar finfint. Gar aven att tomkora i... :rofl:

Att hon är svår att svänga och inte böjer sig på volten kan du inte skylla på sadelbrist. Snarare kommer du närmare din häst utan sadel bör således kunna ge tydligare signaler. Träna mycket på att hon ska lyssna på minsta lilla signal och tänk på att inte spänna dig för att du är rädd för att tappa balansen för då blir det oftast värre. Hitta ett bra läge där du känner dig bekväm och har kontroll över din häst.

Jo helt rätt, repgrimma och Bosal kallas också för Am. Hackamore (inte att förväxlas med Eng Hackamore (mekaniskt).

*kl*
Repgrimman är ett enkelt hackamore och Bosalen är ett förädlat Hackamore. Dessa används främst för att träna/rida unghästar. Traditionellt (enligt den californiska läran) introduceras bettet först när hästen förstår allting i Hackamoren och i huvudsak lyssnar till signaler från sätet.

Det är helt fel att påstå att man inte kan ta ledande tygeltag i en repgrimma/bosal (hackamore), jag gör det hela tiden på unghästar, det krävs bara lite mer finess än om man använder bett.

Till TS:
Om du har en bra tränare som kan visa hur du ska använda regprimman för att kommunicera med din häst, då kan du absolut rida i "form" och även träna på galoppombyten med den. Dessa övningar sitter liksom inte i huvudlaget.:idea:

nej jag vet...men jag ville bara ha lite tips på hur jag ska gå till väga för att få bättre kontakt med min häst, som att tex rida i repgrimma, rider även regelbundna lektioner i centrerad ridning, oerhört bra måste ag säga:D

Att hon är svår att svänga och inte böjer sig på volten kan du inte skylla på sadelbrist. Snarare kommer du närmare din häst utan sadel bör således kunna ge tydligare signaler. Träna mycket på att hon ska lyssna på minsta lilla signal och tänk på att inte spänna dig för att du är rädd för att tappa balansen för då blir det oftast värre. Hitta ett bra läge där du känner dig bekväm och har kontroll över din häst.

tack för svaret! kan ju tillägga att jag vanligtvis rider i bomlös och får väldigt bra kontakt med henne genom den...:) men jag har fått några tankeställare och har lite ideer hur jag ska å tillväga:)

det är sant, men jag hade inte tänkt rida i form eller galoppombyten med repgrimman, utan bara ha den som ett alternativ till tränset lite då och då...

Nä, men även om man inte ska göra galoppombyten behöver man kunna kommunicera med sin häst, någonting som jag tycker är svårare än nödvändigt i en repgrimma. :)

Bosal:
28660389.jpg

Repgrimma:
26748707.jpg

Kan tillägga att jag inte tycker det är samma sak att rida i repgrimma och bosal. En bosal är stel och tjockare, vilket gör att den ger tryck när man använder tyglarna. En repgrimma, som är "sladdrigare" och smalare följer snarare med tygel åt sidan än ger ett tryck.

Men det är klar, man KAN rida i repgrimma. Men JAG tycker att man ska utbilda hästen på en bosal, inte repgrimma.

Senast ändrad:

Nä, men även om man inte ska göra galoppombyten behöver man kunna kommunicera med sin häst, någonting som jag tycker är svårare än nödvändigt i en repgrimma. :)

Fast det betyder ju inte att kommunikationsproblemet sitter i repgrimman:angel:

Bosal:
28660389.jpg

Repgrimma:
26748707.jpg

Kan tillägga att jag inte tycker det är samma sak att rida i repgrimma och bosal. En bosal är stel och tjockare, vilket gör att den ger tryck när man använder tyglarna. En repgrimma, som är "sladdrigare" och smalare följer snarare med tygel åt sidan än ger ett tryck.

Men det är klar, man KAN rida i repgrimma. Men JAG tycker att man ska utbilda hästen på en bosal, inte repgrimma.

I det avseendet har du rätt, det är inte exakt samma sak, det är ungefär samma skillnad som att rida med olika typer av bett tex ett smalt eller tjockare bett. Man får anpassa utifrån sina och hästens behov. Själv varierar jag mellan repgrimman och olika tjockleck/styvhet på bosaler på samma häst för att bibehålla hans känslighet. Men principen för hur dessa verkar på hästens huvud är densamma.

Personligen tycker jag att det går alldeles utmärkt att utbilda hästar i repgrimma, jag startar alltid med den. Det är ju med repgrimman jag lägger grunden från marken, då är det väldigt lämpligt att fortsätta med även då jag sitter upp och börjar rida, markträningen är för mig en förberedelse för ridningen.

joo...men jag vill ju bara öka och få en bättre kommunikation med min häst, hon är dessutom westernriden i 4 år vilket gör att hon vet vad som gäller när man sätter repgrimma på henne, det är JAG som behöver lära mig, inte hästen:)

bra fraga.. jag har ingen aning! :) Kika under hans anvandare pa youtube sa kanske det ligger nage dar.. :)

Jag tanker inte ge mig in i diskutionen har, utan haller mina personliga asikter har i fran.. men ett tips till alla i traden ar att googla runt lite - och sedan aterkomma....

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 505
Senast: MimmiNO
·
Western Jag har ett superfrächt 20 årigt varmblodssto som ja har haft i 4.5 år utan några större framgångar inom den engelska ridningen då vi...
Svar
8
· Visningar
2 254
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30