Rida i regn

Sv: Rida i regn

Jag drar på mig regnbyxor och regnjacka. Sadeln sittar man på så den blir ju itne så blöt, men jag försöker torka av den när jag är hemma i stallet igen:) Hästen jag rider har en svart sadel så det blir inga fula prickar:)
Hästen är van att stå ute i regn(när det inte är för kallt såklart) så hon tar ingen skada av lite regn under ridturen:)

Jag har lånat (stulit :angel: ) min pappas ena seglar-regn-rock. Den är åtta nummer för stor ungefär och släpper inte igenom en droppe. Den täcker en del av benen också, men ett par oljechaps hade inte vart dumt! :idea:

Själv använder jag ett "mack in a sack" ridregntäcke från Horseware och det funkar super. :D
Täcker dock inte människan som sitter på, men det täcker hästen och hela sadeln (förutom stiglädrena).

använder ultralätt regn-cape.funkar väldigt bra då den knappt märks.

Jag har ett regnställ från mountain horse-jättebra som jag använder när det regnar! :D
Tycker att det kan vara lite mysigt ibland..:)

Ska jag rida länge och blir kvar i stallet ett tag efteråt så drar jag på mig regnbyxor, men om jag exempelvis bara rider lektion så rider vi ju bara en timme och sedan är det bara att fodra hästarna och slänga ut dom i hagen så far man hem. Då rider jag utan, en liten stund kan man ju stå ut. Dock blir jag lätt förkyld men man får väl skylla sig själv... :smirk:

Jag brukar inte ha någonting på sadeln även om det regnar, men om jag rider med ländtäcket så kan jag dra det lite över sadeln så det skyddar en del i allafall.

Hur gör ni om ni ska rida när det regnar uta.
Har ni regnbyxor utanpå ridbyxorna?

Om jag ska ut o skritta har jag regnbyxor; men om jag ska rida lite mer ordentligt struntar jag i dem (beror givetvis på hur kallt det är), för jag tycker det blir så äckligt med dem på, dom släpper inte ut kondens ordentligt och sådär..

*kl*

Själv har man ju rainlegs. Sadeln smörjer jag bara in efteråt, har funkat länge.. Sedan kör jag med en regntät jacka, det har jag ett par stycken så det har jag olika :) Rainlegsen är faktiskt väldigt smarta, sitter bara ovanpå benet alltså har man ridbyxan närmast sadel och glider inte runt! Plus att de inte täcker stövelskaft/sortchaps så man har bra fäste för benet också!:)

Har inga regnkläder:eek:
Rider inte när det regnar mer än om det duggar då:D
Brukar oftast hålla mig till longering, tömkörning el spring i corallen när vädret e ostadigt. El pejla in hennes vilodar då:P Har fått mig ordentliga skurar när det kommit plötsligt o frusit som gatan sen:eek:
Sadeln har jag inga bekymmer om:banana:

Hur gör ni om ni ska rida när det regnar uta.
Har ni regnbyxor utanpå ridbyxorna?

Jag har köpt en regnkappa som är till för att ridas i, som går långt ner på benen och delad på mitten. Andasmaterial. Jätteskönt. Har ridit i regnbyxor, även distans t.o.m., de har en tendens att halka upp och få en att vara blötare på insidan av regnbyxorna än på utsidan.

Är det bara lite regn rider jag sommartid i samma kläder som jag löper i, träningströjor och tights som torkar snabbt om de blir blöta. Då oftast om det är full rulle i skogen som gäller, är det skrittur på gång blir det även då regnrock även sommartid.

Hälsning Maja

*kl*

Själv har man ju rainlegs. Sadeln smörjer jag bara in efteråt, har funkat länge.. Sedan kör jag med en regntät jacka, det har jag ett par stycken så det har jag olika :) Rainlegsen är faktiskt väldigt smarta, sitter bara ovanpå benet alltså har man ridbyxan närmast sadel och glider inte runt! Plus att de inte täcker stövelskaft/sortchaps så man har bra fäste för benet också!:)

Jag har också rainlegs supersmart uppfinning. Plus en "värsting-gore-tex-skal-jacka" från Arc´teryx, gjord för isklättring. Den är lite längre bak än fram, har alla fickorna på längden, tejpade sömmar, tejpade fickor och man kan öppna en dragkedja längs undersidan på ärmarna, jättebra ventilation. Värd varenda hutlös krona den kostade.

*Delvis knapplån* Sadlar och träns är till för att användas. Då ska de väl ändå kunna användas i alla väder? Annars har utrustningstillverkarna misslyckats i sitt ämbete. Om folk har tävlingsutrustning, kan jag förstå det. Men den är man väl ändå lite mer rädd och har undanhängd till speciella tillfällen.

Vad är sadlar och träns mestadels tillverkade av? Läder... Var kommer läder ifrån? :angel:

Själv har jag läderträns, som jag putsar över med sadelsåpa efter varje användning och en eller två gånger i månaden putsar jag med VATTEN och sadeltvål.

Men sen har jag en syntetsadel och än så länge har den inte krympit...

Själv krymper jag INTE, varken på längden eller tvären. :rofl: Så jag rider inte med regnbyxor när det regnar. Jag har lite självbevarelsedrift... Det blir halt, jag har taskig balans ändå och jag får inte ramla av. Så det är bara att ha rejält med ombyte i sadelkammaren och sen hänga upp de våta kläderna i pannrummet hos stallägaren. Suveränt!!!

Jag har inte regnbyxor utanpå, utan rider med endast ridbyxor (på benen) oavsett väder.

*knapplån*

Jag har köpt en Woodfieldrock. Täcker hela benen, hela rumpan på hästen, hela sadel, hela hjälmen (finns även en liten skärm på luvan) och så är det reflexer på den. Den är helt suvären. Bla ridande polisen brukar använda den.

Jag bara :love: den.

Mvh

Tora

Jag är så bekväm så det är sällan jag rider i regn..men gör jag det så slänger jag nån filt över benen eller snor kompisens ambulans byxor..strålande bra.

*kl*

ja det har jag. Sadel tänker jag itne så mkt på. den är syntet(vet inte om det är bättre)

Jag har regnbyxor + en ponscho (hur man nu stavar till det...) som dessutom täcker sadeln och paden = bra! Har även ett kombinerat reflextäcke/regnländtäcke, så pållan behöver inte heller bli så blöt. Det enda som blir blött är tränset, men det får man väl leva med...

Ska just ut i regnet :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 127
Senast: escodobe
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar