Rida i regn

Sv: Rida i regn

Ja har regn kläder på mig..
Sadeln och tränset, får man ju torka av o smörja när man kommer tillbaka :smirk:

Ja har ett par i nylon variant o de fungerar utmärkt, jäkligt lätta att ha på sig oxå. köpte mitt regnset på granngården odal kommer inte i håg märket, kosta typ 600kr. Galon fungerar mot vattnet men de är mindre bekväma att ha på sig.:bump:

Regnar det kallt kanske jag tar på mig ett par regnbyxor utanpå, men annars rider jag utan. Gör inget om man blir lite blöt. Är mest orolig för sadeln, och mina fina lädertyglar :D De blir superstela efter en tur i regn.

Om jag ska iväg någon annanstans efter ridningen utan att byta kläder emellan, så har jag också någon sorts överdragsbyxor.

Senast jag hade regnbyxor läckte det igenom, var sådana billiga i nylon.. :cool:

Jamen, VAD för regnbyxor? Är det bara galonvarianten som håller tätt?? Nylonvarianten, som säljs som regnbyxor, gör det uppenbarligen inte...

jag har oljechapsen från börjes, de är inte hala alls.
jag håller mig varm och torr:idea:

jag har en regnjacka o sen ett par regnchaps från börjes.. pållen tål regn bra men om det är skyfall får ahn ett ridtäcke på sig...

I vissa ridsportvarahus finns det regntäcken som man lägger över sadel och allting upp till tränset som skyddar hästen. Där finns hål att ta ut stigläderna igenom. Detta är verkligen perfekt när man är på tävling eller vill ut och rida i regnet utan att får en blöt och ful sadel.

*kl*

Har regnrock som täcker 70% av mig från samt regntäcke som täcker större delen av hästkroppen, fungerar alldeles utmärkt. Har provat att rida i regnbyxor men far omkring som en vante i sadeln, usch!

Jag använder Hööks CRW regnställ, det tycker jag är jättebra.
Mjukt, följsamt och vattentätt. Jag halkar inte omkring när jag rider i det.
Dock önskar jag mig ett ridregntäcke till hästen, först då kommer nog hon också att gilla att gå ut i regn... ;)

:bow: :bow: Tack! Äntligen ett svar på om det finns något bra regnställ. Menar du alltså att CRW:s regnställ håller tätt i regn fast det är ett nylonställ??? Jag har ett Roping, det håller då inte tätt, är dyblöt på låren efter att ha ridit en liten bit... :mad:

jag har oljechapsen från börjes, de är inte hala alls.
jag håller mig varm och torr:idea:

Ah! Såg nu att jag ju fått ett till svar om vilka byxor man egentligen ska ha vid regn om man tröttnat på att bli blöt! Tack för det! Oljechaps vore kanske en idé!! :bow:

Jag har ett didriksson-ställ och det släpper inte igenom en droppe vatten (om man kommer ihåg att stänga fickorna så det inte regna in den vägen :angel: )

När jag rider har jag en lång regnrock (försvarets svarta galonrock, 50:- på ÖB) som täcker det mesta av sadel och benen över knäna. Man kan kristra på reflexremsor på den också, praktiskt eftersom man ofta syns dåligt i regn.

Regnjacka och skinnchaps eller lång oljerock som täcker ben och mkt av sadeln. :rofl:

"Oftast så brukar det ju ge med sig efter ett tag, men annars så har jag rengponcho. Skyddar överkropp, dock inte riktigt hela armarna, sadeln och det mesta av benen.."

:p vart köper man sånna..:p

Beror på om det regnar jättemycket eller om det regnar lite. Jag har regnbyxor som jag köpte på Hööks ihop med en likadan jacka och det fungerade skitbra!:D :banana: :cool:

Jag tycker det funkar jättebra att ta ett ridtäcke(eller skrittäcke som endel kallar det, den långa modellen alltså) på hästen och över sig själv istället för under;)

Fäster det i midjan alltså, går jättebra:)
Åsså slipper man jobbiga regnbyxor, samtidigt som sadeln förblir torr!

Min sadel blev prickig när jag red i regn en gång. Men det är lugnt tänkte jag, det går bort när jag smörjer sadeln när jag kommer tillbaks... Men icke då... Den är fortfarande prickig, vet inte vad jag gjorde för fel... Nu rider jag med ett regntäcke i någon sorts kärv galon som inte blir hal, från Equiline. Och regnjacka med huvan upp över hjälmen och sådana där regntäta jockeybyxor... Det är ju inte kul att komma tillbaka till stallet och vara dyblöt och bli kall och sjuk innan man får byta kläder och bli varm igen...
Det där med diskhandskarna ska jag testa! :bow:

Jag köpte min i en jakt och fiske affär :D Köpte den för minst 5 år sedan, och den är med än!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 127
Senast: escodobe
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar