Rida i gång efter gaffelbandsskada? Hjälpmedel?

fruL

Trådstartare
Jag fortsätter att stilla min nyfikenhet angående senskador och gaffelbandsskador!:idea:
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att rida i gång häst efter utläkt gaffelbandsskada?
Använder man `hjälpmedel`- alltså skydd, lindor, kyla/värme efter ridning/träning eller värmelindor på natten osv. Alla tips tas tacksamt emot

Sv: Rida i gång efter gaffelbandsskada? Hjälpmedel?

det finns otaliga trådar i ämnet, använd sökfunktionen så hittar du!

Jag har ridit igång min ponny en gång efter att hon sträckt båda gaffelbanden fram. Nu var det ingen allvarlig skada, men dock. Under viloperioden behandlades hon med laser och hade BoT-lindor på nätterna. BoT fortsatte jag med under en ganska lång period även efteråt.

I övrigt satte jag igång henne relativt normalt. I början bara skritt, sedan lite trav och så småningom även galopp. Ökade längden på passen efterhand. Hon var tillbaka på tävlingsbanan (hoppning) efter lite drygt 3 månader från det att hon skadat sig och skadan kom inte tillbaka.

Vi använde back on track paddar under natten ( efter ridning), dock så tog vi lång tid på oss att sätta i gång honom ( var så rädda att skadan skulle gå upp igen- han hade en varning på gaffelbandet, som gick upp en gång )Samanlagt tog det ca 6 månader innan han reds normalt igen. Det vi har ändrat på sedan dess är; alltid skydd vid hoppning, efter ett hårdare pass så sätter vi på liniment. Det är nu 4år sedan han var skadad, men än i dag följer jag hans ben- rörelser då döttrarna rider. Men tänk på att även rida på hårt underlag, var noga med fram- och avskrittningen, vi väntade även länge med att rida på böjda spår/ Lycka till

När vi hade haft vår häst i ca 1 månader och hon inte gick riktigt rytmiskt (speciellt i traven) tog vi henne till en häst expert som fixar hästar för många miljoner. Det visade sig att hon hade en gaffelbandsskada hö bak. DEt hade varit en rejäl skada som inte hade blivit behandlad, så den var extra allvarlig.

Det han sade till mig var att jag skulle rida på ganska hårt underlag och innan ridning smörja med arnica gel och efter ridning smörja med kylande. Det gör så att lagringarna runt skadan bryts ner. Men att rida med benlindor ger inte så stödjande effekt som man tror. Någon som också är bra att göra är att rida i slakmota (en backe som ser platt ut men ha ca 50-100 cm upphöjning)

Det som hjälpte mest var att rida ut så att hennes kota fick rulla igång ordentligt och slippa dom böjda spåren.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej. Jag ska eventuellt bli medryttare. Det är inte helt bestämt än då jag ska rida hästen några fler gånger först, men både häst och...
Svar
11
· Visningar
2 503
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 469
Senast: MiaMia
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 456
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama