Det jag förstått det som är den enda inspänningstygel han rekommenderat vanliga inspänningstyglar och då så lösa att hästen ska kunna hålla huvudet normalt utan att bli dragen i. De ska bara ge stöd nedåt och påminna hästen om att sträcka ner. Han har påpekat det många, många gånger i hans youtube videor att de inte ska spänna in hästen utan bara ha de där (utan att de är för lösa såklart).
Vet dock inte vad det är för facebook grupp, men jag har kört den här metoden på min unghäst nästan ett år nu och han klarar nu av att arbeta ordentligt och har musklat sig jättefint. Kan t.om arbeta utan inspänningstyglarna. Fast jag har honom bettlöst och lös, longeringslinan är bara i vägen och hästen drar ifrån den då och då. Han går på volten om han blir inkallad, men jag är inte ett fan av att nöta på en volt då jag tror att det också är skadligt i längden.
Kan man klassisk dressyr och förstått de gamla lärorna kan man formge hästar på något/några pass i longering utan inspänning.
Ska man kasta skit så på andra så får man också leverera mer själv.
Just IOM det tycker jag det är pinsamt att man inte ens kan formge utan inspänning, vilken typ det än är och hur löst etc.
Den har ingen del i utbildningen.
Det är som att lära någon æ när man ska skriva bara på svenska. Bokstäverna i vårt alfabet kan vi sen göra ord av. De är en del i utbildningen och leder vidare.
Det är jättefint med æ. Och säkert bra att kunna. Men det har inte med svenska ord att göra.
Inspänningar har inget med dressyr/skolning att göra. Det är säkert jättefint om man inte vill förmedla att man sysslar med svårklass dressyr och är världsbäst på det.
Hade Lisa som rider LA eller hoppar kört det som tips hade jag skitit i vilket. Men ska man utnämna sig till dressyrmästare bör man iaf kunna steg ett, inlongering.
Utöver det är böjda spår inte skadligt i sig. Det är obalans i sidled som sliter. Risken för det ökar på böjda spår IOM centrifugalkraften.
Men kan man formge i longering så lär man sig redan där att flytta balansen i manken utåt och avlasta inner fram. Då ger longering inget slitage.
Man ska vara jävligt medveten om vad det är som sliter och att det faktiskt gå att göra något åt det. Så inte folk tror att böjda spår är farliga. Tvärtom kan de, rätt använda, hjälpa hästen börja bära bak.
Tyvärr kan endast någon handfull folk det här med formgivning i longering i Sverige.