Rida i blötsnö utan sulor?

S

Sunchesse

Hästen fick stå igår pga. av det ihållande snöandet. Nu är det ju blötsnö och min häst har inga sulor och bara 2 brodd i varje hov. Borde jag kunna rida ut i alla fall? /Sunchesse

Sv: Rida i blötsnö utan sulor?

Jag red med två brodd och utan sula igår och det gick bra. När man håller lite tempo så fastnar inte snön på samma vis. Du kan ju ta det lite lugnt i börja, så känner du ju om hästen har problem med klamparna när den rör sig.

Jag hade tagit med en hovkrats och känt mig för. Fastnar det inte mycket och hästen inte halkar så är det lugnt. Kanske inte värsta ösgaloppen, det är ju lite halare med 2 brodd än 4.

Okej. Jag får prova idag en liten sväng. :d

Jag höll på o åka omkull på en lånad häst igår som inte hade sulor :crazy: Det går bra om man rider i kanten på vägen där det är ojämnt och mest i skogen.

Tricket med klampsnö är att inte rida för långsamt! Det fastnar faktiskt mest i skritt. Fast man får ju prova sig fram, det verkar dessutom som om det fastnar olika mycket på olika hästar, om det beror på temperaturen på hovarna, eller..?

Glasslock. använder alltid det då min häst inte kan ha vanliga sulor.
funkar kanon.! sök på snösulor så hittar du tips från mig tidigare.

Hej !
Min polla har inte heller sulor just nu , eftersom jag väntade mig att våren skulle komma förbi någongång..Iallfall , rider ut utan sulor i snön och det fungerar bra bara jag lägger in lite trav emellanåt så lite hinner lossna, dock på vägar jag känner att det går.
Underlättar också om du lägger in hovfett i hoven precis innan du rider iväg .

Kurant

Utan sulor kan funka bra men med två brodd är det värdelöst att rida :mad:

Min har tyvär bara två brodd bak och då tassar han bara runt, vågar inte gå framåt ordentligt. Börjar bli trött på vintern. Som tur var har han haft 4 broddat hela vintern och det var först vid förra skoningne han fick två. (vet tyvär inte varför....)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 311
Senast: jemeni
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar