Rida hos en eller flera?

Kvittar ju vad för titel man har, grundsaken är ju att man vistas i flera olika stall med jämna mellanrum och därmed är en risk.

Fast ärligt ? Jag tänker nog att TS bara råkar vara "noga och otroligt mån om att det ska bli rätt" som öht frågar här... Vem har liksom koll allmänt på hur många människor som åker mellan stall? Svar : a) ingen eftersom det aldrig blir ett ämne och b) ingen har koll och väldigt många rör sig mellan stall hela tiden dagligen dags utan att det blir epidemier fast de inte byter kläder och totalsanerar sig .

Tycker TS visar bra medvetenhet och är mån om att vara försiktig.
Det är ju precis som många påpekat viktigt att inte sprida smitta . Men som @ptr är inne på så räcker det långt med sunt förnuft - minsta symptom på att ngn häst i ett stall verkar nedsatt tex , nej då ska man givetvis inte fnatta runt till x andra stall . Men det är ju precis det TS varit noga att fråga om . Tror merparten av smitta kommer betydligt troligare från folk som öht aldrig reflekterat över ämnet faktiskt .
 
Senast ändrad:
Fast ärligt ? Jag tänker nog att TS bara råkar vara "noga och otroligt mån om att det ska bli rätt" som öht frågar här... Vem har liksom koll allmänt på hur många människor som åker mellan stall? Svar : a) ingen eftersom det aldrig blir ett ämne och b) ingen har koll och väldigt många rör sig mellan stall hela tiden dagligen dags utan att det blir epidemier fast de inte byter kläder och totalsanerar sig .

Tycker TS visar bra medvetenhet och är mån om att vara försiktig.
Vi är otroligt noga i vårat stall och alla meddelar sina medryttare m.m om vad som gäller. Speciellt i år då det funnits kvarka i närliggande stall ( 1-2 mil bort ) Så hos oss är det något vi försöker ha koll på. Sen är det aldrig så att man kan ha full koll.
 
Vi är otroligt noga i vårat stall och alla meddelar sina medryttare m.m om vad som gäller. Speciellt i år då det funnits kvarka i närliggande stall ( 1-2 mil bort ) Så hos oss är det något vi försöker ha koll på. Sen är det aldrig så att man kan ha full koll.

Jamen absolut ! Kvarka är givetvis den primära anledningen när folk tänker smitta (även om det givetvis finns andra likvärdiga exempel på smittor man inte vill ha !

Min poäng var väl snarare att jag tycker TS uppvisar bra insikt - bättre än de flesta som rör sig dagligen dags i stallmiljöer som ingen ens funderar över eftersom dessa inte frågat och ingen vet om vad de gör .
Ingen vet ju ens vilka stall det handlar om som TS avser ? TS skriver att hästarna i majoritet är 20+ tex och inget om var de står uppstallade osv.
Ett stall med 2 hästar på ngt stall tex, löper ju väldigt låg risk att införa/ transportera ngn smitta jmf med om Det är större stall med trafik dvs tex hästar som kommer och går på anläggningen , eller hästar som är ute och tävlar .
Därav kommentar att man kanske inte bara per automatik ska anta att TS skulle vara en stor källa för risk i helhetsperspektivet så att säga.
 
Hej! Undrar lite hur hovslagare gör , dom rör sig ju mellan olika stall varje dag .

Dom blir vansinniga om någon smitta uppdagats och ingen informerat om
Misstanke - eftersom det riskerar hela deras verksamhet . Men nej - de byter inte kläder utan förlitar sig som precis det som nämnts i tråden av många - medvetenhet och sunt förnuft och info vid misstanke om faktisk sjukdom/smitta .

I övrigt ang ridskolan som uttryckt oro för TS rörelse mellan stall så skulle jag säga som ngn annan påpekade : ridskolan i sig är säkert lika mycket risk för de stall TS ev ska till i övrigt .
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag byter kläder mellan stall om det finns anledning till oro, annars spritar jag bara händerna. Då vi hade smitta i stallet i somras blev det ett himla spritande, klädombyten och tvättande. Utgår från att folk upplyser om ev sjuka hästar så man kan vidta åtgärder eller helt enkelt bara låta bli att åka dit tills hästarna är friska. Försöker hålla mig uppdaterad om smittläget i regionen så man vet vart (om) man vågar åka på träning/tävling/jobb.
 
Mycket intressant att få läsa era reflektioner! Så många råd och tips man kan ta användning av, jag är verkligen imponerad av mångas erfarenheter och tänkande. :D

Men jag har en fundering, ridskolor - hur bra koll har dem på sina hästar? Dem måste väl ändå ha relativt bra koll för att den kunna meddela om någon häst är sjuk eller inte? Eller är dem sådana som tar förgivet att man tar reda på sådant själv? (Alla ridskolor är ju olika, men till grund och botten måste de väl vara samma?)
 
Mycket intressant att få läsa era reflektioner! Så många råd och tips man kan ta användning av, jag är verkligen imponerad av mångas erfarenheter och tänkande. :D

Men jag har en fundering, ridskolor - hur bra koll har dem på sina hästar? Dem måste väl ändå ha relativt bra koll för att den kunna meddela om någon häst är sjuk eller inte? Eller är dem sådana som tar förgivet att man tar reda på sådant själv? (Alla ridskolor är ju olika, men till grund och botten måste de väl vara samma?)

Det är enormt olika på ridskolor. Vissa informerar direkt medans andra inte gör det. Det är som i vilket stall som helst, vissa är noga och andra inte. Jag personligen tycker att det borde vara självklart att ridskolor föregår med gott exempel men så är det tyvärr inte alltid.
 
De som rider hos oss rider även på ridskola. De får inte ta med ryktlådor (med borstar som de använt på ridskolan) till oss, och vi ser helst att de byter åtminstone handskar och skor, som har direktkontakt med hästarna. Men hovslagare och veterinär till exempel åker ju mellan en massa stall utan att byta kläder mellan. Till syvende och sist handlar det ju dock inte om vad som är rimligt, utan man får ha vilka regler man vill i sitt stall. Om personerna inte vill att du är i både deras stall och andras så är det ju det som gäller. :)
 
Oj, det här har kanske stramats upp sedan jag var aktiv men jag har då ridit i flera stall utan att hålla på med tvättar eller dubbla grejer. I min värld är det inget konstigt alls.

Jag som varit aktiv sedan 80-talet har märkt en stor skillnad bara de sista 5-10 åren.
Det var inget man tänkte på eller gjorde förr, det här med att byta kläder, sprita händer och sådant.
Mellan ´84 och ´05 hade jag bara hört om två kvarkaisolerade stall i min närhet. Just nu, idag, denna vecka, vet jag minst 2 med en radie på 10 mil.

Det ryktas ju om att det eventuellt bara är informationen som ändrats och att det förr var lika stor spridning på smittor och då framförallt Kvarka men ärligt talat har jag aldrig i mitt liv haft så många stall i min närhet och min delägares närhet (10 mil och en storstad mellan) haft så många kvarkasmittade stall.

Jag har helt klart blivit mer uppmärksam och skriver på alla våra träningar att folk ska vara försiktiga och inte hantera andras hästar i onödan. Det trots att det ju förutsätts att du bara åker med friska hästar på sådant.
 
Hej! Undrar lite hur hovslagare gör , dom rör sig ju mellan olika stall varje dag .
Jag gjorde inget annat än tvättade av händerna med sprit.
Har även varit heligt förbannad på en hästägare som inte informerade om att en häst var förkyld.

Ur smittspridnings perspektiv så hade det varit bäst om alla hästar i samma stall hade samma hovslagare för att minska antal stall hovslagaren jobbar i.
 
Jag har min egen hovslagare och sedan en kär vän som är hovslagare. De har båda underlåtits information om misstänkt kvarka och har varit redit förbannade kan jag säga.
 
Jag som varit aktiv sedan 80-talet har märkt en stor skillnad bara de sista 5-10 åren.
Det var inget man tänkte på eller gjorde förr, det här med att byta kläder, sprita händer och sådant.
Mellan ´84 och ´05 hade jag bara hört om två kvarkaisolerade stall i min närhet. Just nu, idag, denna vecka, vet jag minst 2 med en radie på 10 mil.

Det ryktas ju om att det eventuellt bara är informationen som ändrats och att det förr var lika stor spridning på smittor och då framförallt Kvarka men ärligt talat har jag aldrig i mitt liv haft så många stall i min närhet och min delägares närhet (10 mil och en storstad mellan) haft så många kvarkasmittade stall.

Jag har helt klart blivit mer uppmärksam och skriver på alla våra träningar att folk ska vara försiktiga och inte hantera andras hästar i onödan. Det trots att det ju förutsätts att du bara åker med friska hästar på sådant.
Tänk hur olika det kan vara. På den tiden jag var mjölbonde (+ får o hästar) var det regel att inte besöka andras ladugårdar i samma kläder/stövlar som man använde i sin egen ladugård. Vi hade ett antal stövlar o overaller i olika storlek för avbytare.
 
Man har väl generellt sett ett mycket högre smittskyddstänk hos produktionsdjur än hos hästar. Många hästar åker runt mellan olika anläggningar för träning och tävling, vilket gör att de utsätts för smittorisker som inte är jämförbara med korna på en mjölkgård. Det är inte helt rimligt att kräva total smittrening av en person som kommer från stall A till stall B, om man ändå tänker ta med hästen på kurs i stall A samma vecka.
 
Jag har en person som rider min häst ungefär en gång i veckan. Egentligen är jag inte i behov av en medryttare, utan hon får rida för att hennes förra medryttarhäst (som stod i samma stall som jag, så vi red mycket ihop då) fick en ny fodervärd i ett annat stall, och det bestämdes så fort att hon inte hann varken anmäla sig till ett ridläger hon brukar åka på annars, eller skaffa sommarhäst, så jag tyckte synd om henne (det är ett barn). Hon får inte rida själv, utan jag är med hela tiden och håller istället lektion för henne.

Jag hade egentligen mest blivit lättad om hon hade hittat ett stall där hon kan vara mer. Jag kan liksom inte erbjuda henne mer än den ridning hon gör idag. Hon får gärna fortsätta, men det blir aldrig mer än den gången/vecka, och hon kommer inte få rida hästen utan mig (såvida inte stallägaren bygger en paddock på gården, men det är en annan historia), då hästen är fruktansvärt oberäknelig i trafiken och jag vill inte att någon av dem ska skada sig.

Nu rider hon inte på något annat ställe, inte ens på ridskolan. Men skulle hon göra det (som sagt, jag hade bara tyckt att det hade varit bra om hon gjorde det), så hade hon ändå fått ha dubbla uppsättningar av kläder. Jag har redan erbjudit henne att förvara kläder i min garderob. Det är väl de dyrare posterna som skor och hjälm och väst som kanske är jobbigast, byxor, tröja och jacka är ju lite lättare att bara tvätta mellan varje. Men jag har egentligen både extra skor och extra hjälm som hon gärna hade fått låna, plus att jag tror att hon bara rider med väst hos mig/på min häst eftersom hon hoppar hos mig.

Men jag tycker det är jätteviktigt att skilja på kläderna om man är i flera stall. Och det gäller ju faktiskt inte bara om man har en medryttare. Det finns ju hästägare som har häst på olika ställen, eller som rider på fler ställen än där de har sina egna hästar. En medryttare kanske man tänker på att säga till på ett annat sätt, för att det är så uppenbart att hen bara rider hästen ibland och mycket väl kan vara i andra stall den tiden hen inte rider just den hästen.
 
@Ullmerkott nej precis , och att det är lättare att få in smitta år 2000 + än på typ 80-talet handlar ju främst om att det är så mycket rörelse på hästar på olika platser hela tiden jämfört med tidigare . På 80-talet kajkade inte gemene man runt med sina hästar på tävlingar och träningar på olika ställen regelbundet eller frekvent. Inte heller var det norm
Med tillridning/utbildnings och försäljningsstall/större inackorderingsstall och kombon av de tu.

Majoriteten av smittor går ju väldigt långt att undvika genom att helt enkelt inte klappa andras hästar, Inte låna vattenhinkar, borstar osv sinsemellan.

Boxar tex, är ju dock svårt när det involverar träning/tävling/stor omsättning på hästar som kommer och går enligt ovan nämda utveckling .
 
För mig är det självklart att man har olika kläder, skor, hjälm mm i olika stall. Skulle aldrig riskera att dra hem någon smitta till våra hästar. Man byter och tvättar kläder och duschar om man varit i någon annans stall.
Finns både kvarka, ringorm, regnskållor, skabb och diverse andra sjukdomar (som vissa hästägare till och med väljer att undanhålla/ljuga om).
 
Oj, det här har kanske stramats upp sedan jag var aktiv men jag har då ridit i flera stall utan att hålla på med tvättar eller dubbla grejer. I min värld är det inget konstigt alls.

Känner det också, jag har jobbat på hbl-stuteri, islandsuppfödning/turridning, mockat bajs på en ridskola o ett travstall, gått på naturbruksgymnasium, jobbar deltid som ridlärare på en ridskola och hoppar in ibland på en annan. Utöver det haft egna hästar både uppstallade och hemma. En enda gång har det varit tal om att byta kläder, det var när naturbruksgymnasiet ev hade en smitta. Jag måste vara väldigt oansvarig, människorna runt mig också, för nä, förutom vid eventuella smittan så har jag aldrig bytt kläder...
 
Sedan är det väl som med oss människor att man ska till viss gräns utsättas för smittor för att få ett starkt immunförsvar.
Men, smittor som ska isoleras är ju en helt annan sak.

Det är väl folks nonchalans vid eventuell smitta som är annorlunda? Eller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 688
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp