Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kvittar ju vad för titel man har, grundsaken är ju att man vistas i flera olika stall med jämna mellanrum och därmed är en risk.
Vi är otroligt noga i vårat stall och alla meddelar sina medryttare m.m om vad som gäller. Speciellt i år då det funnits kvarka i närliggande stall ( 1-2 mil bort ) Så hos oss är det något vi försöker ha koll på. Sen är det aldrig så att man kan ha full koll.Fast ärligt ? Jag tänker nog att TS bara råkar vara "noga och otroligt mån om att det ska bli rätt" som öht frågar här... Vem har liksom koll allmänt på hur många människor som åker mellan stall? Svar : a) ingen eftersom det aldrig blir ett ämne och b) ingen har koll och väldigt många rör sig mellan stall hela tiden dagligen dags utan att det blir epidemier fast de inte byter kläder och totalsanerar sig .
Tycker TS visar bra medvetenhet och är mån om att vara försiktig.
Vi är otroligt noga i vårat stall och alla meddelar sina medryttare m.m om vad som gäller. Speciellt i år då det funnits kvarka i närliggande stall ( 1-2 mil bort ) Så hos oss är det något vi försöker ha koll på. Sen är det aldrig så att man kan ha full koll.
Hej! Undrar lite hur hovslagare gör , dom rör sig ju mellan olika stall varje dag .
Mycket intressant att få läsa era reflektioner! Så många råd och tips man kan ta användning av, jag är verkligen imponerad av mångas erfarenheter och tänkande.
Men jag har en fundering, ridskolor - hur bra koll har dem på sina hästar? Dem måste väl ändå ha relativt bra koll för att den kunna meddela om någon häst är sjuk eller inte? Eller är dem sådana som tar förgivet att man tar reda på sådant själv? (Alla ridskolor är ju olika, men till grund och botten måste de väl vara samma?)
Oj, det här har kanske stramats upp sedan jag var aktiv men jag har då ridit i flera stall utan att hålla på med tvättar eller dubbla grejer. I min värld är det inget konstigt alls.
Jag gjorde inget annat än tvättade av händerna med sprit.Hej! Undrar lite hur hovslagare gör , dom rör sig ju mellan olika stall varje dag .
Tänk hur olika det kan vara. På den tiden jag var mjölbonde (+ får o hästar) var det regel att inte besöka andras ladugårdar i samma kläder/stövlar som man använde i sin egen ladugård. Vi hade ett antal stövlar o overaller i olika storlek för avbytare.Jag som varit aktiv sedan 80-talet har märkt en stor skillnad bara de sista 5-10 åren.
Det var inget man tänkte på eller gjorde förr, det här med att byta kläder, sprita händer och sådant.
Mellan ´84 och ´05 hade jag bara hört om två kvarkaisolerade stall i min närhet. Just nu, idag, denna vecka, vet jag minst 2 med en radie på 10 mil.
Det ryktas ju om att det eventuellt bara är informationen som ändrats och att det förr var lika stor spridning på smittor och då framförallt Kvarka men ärligt talat har jag aldrig i mitt liv haft så många stall i min närhet och min delägares närhet (10 mil och en storstad mellan) haft så många kvarkasmittade stall.
Jag har helt klart blivit mer uppmärksam och skriver på alla våra träningar att folk ska vara försiktiga och inte hantera andras hästar i onödan. Det trots att det ju förutsätts att du bara åker med friska hästar på sådant.
Oj, det här har kanske stramats upp sedan jag var aktiv men jag har då ridit i flera stall utan att hålla på med tvättar eller dubbla grejer. I min värld är det inget konstigt alls.