Rida hos en eller flera?

Har inte läst hela tråden men jag hade en period när jag rörde mig bland flera stall (skolan, ridskolan samt "medryttar"hästen)
Jag hade då olika uppsättningar ridkläder, två par ridbyxor, strumpor, skor osv till skolan och ridskolan. Hade bara en hjälm och väst och använde dem på ridskolan, på skolan lånade jag oftast deras hjälm. Medryttarhästen red jag faktiskt inte (promenad, klicker och dylikt) så jag använde inte mina ridkläder där utan en uppsättning bekväma, slitna "vanliga" vanliga kläder. Samt självklart noggrann dusch av mig mellan stallen.

Som så om andra reda sagt kan du vistas i hur många stall som helst så länge du har separate kläder och tvättar allt du inte har i dubbeluppsättning av (dig själv, hjälm, skor etc) noggrant och inte slarvar med detta. :)
 
jag tror också att det är slappheten vid smitta som är större idag. Det är "inget konstigt" härikring att jobba på olika klubbar/åka runt och ge lektioner/rida i flera olika stall. Jag byter inte kläder mellan friska stall,däremot har jag duschat och tvättat kläder efter jag jobbat i stall med smitta (dock isolerat de sjuka hästarna tidigt) innan jag åkte hem till vårt eget stall.

Däremot blir det ju bekymmersamt när något stall får sjuka hästar och fortsätter hålla öppet, inte upplyser elever/andra hästägare i samma stall om sjukdom, inte tycker att lite snor är något farligt... Då åker man ju runt och drar med sig smitta utan att veta om det.

Resonerar som så att jag åker på träningar. Jag tar med mig hästen. Låter jag ändå hästen besöka ett ridhus och träffa andra hästar, varför ska JAG då, när jag varit på samma ställe, nitiskt tvätta kläder och skor och mig själv i virkon?

Men detta förutsätter ju då att alla andra jag tränar med inte åker runt med sjuka hästar eller när det finns sjuka hästar i deras hemmastall. Vill man vara helt säker får man ha ett eget stall hemma och aldrig åka iväg/ta emot någon och det funkar ju bra om man inte har ambitioner att typ utvecklas eller tävla. Vore skitbra om folk blev ännu lite nogrannare, jag antar att en del av alla sjukdomsutbrott härikring åtminstone delvis beror på "lite snor på hagkompisen men jag har ju redan betalat träningen/tävlingen och brunte är ju frisk"
 
@Cherarriduracell ja precis ! Verkligen.

Läser man den här tråden blir man ju rent grymt impad av hur otroligt många som tydligen byter kläder, hjälm (?!) och skor och kliver i virkon osv på daglig basis. Jag tycker det blir absurt när varken hovslagare, tränare eller ens veterinärer gör detta sålänge ingen anledning till misstanke om smitta finns !
Det är dessutom få smittor som är luftburna så låter man bli att kladda på andra hästar än de man har anledning till , dela vattenhinkar, borstar osv, även
i ett friskt stall rutinmässigt räcker det oerhört långt :cool:
 
Ni som är så extremt noga (utan värdering) med tvätt osv, hur gör ni när ni åker och tränar på annat ställe? Ofta hänger man ju ifrån sig täcke, jacka eller liknande på sargen, tränaren har klappat andra hästar osv.
 
Ni som är så extremt noga (utan värdering) med tvätt osv, hur gör ni när ni åker och tränar på annat ställe? Ofta hänger man ju ifrån sig täcke, jacka eller liknande på sargen, tränaren har klappat andra hästar osv.
tränaren får väl låta bli att peta på alla hästar :). att hänga av sig jackan och täcket på en krok tror jag inte är så farligt. är nog värre att ta ett otvättat täcke från ett annat stall och lägga på den egna hästen.

jag har olika hjälmar, skor och olika handskar i stallen jag rider i, ridbyxor tvättas ofta och jag försöker också nu till vintern ha olika jackor (svårt när man har en enda varm jacka och det är svinkallt ute ;)).
rör bara hästarna jag har hand om och likaså så rör jag ingen annans utrustning.

inte främst för att hålla undan smitta utan då jag inte har ngt med andras hästar eller annans utrustning att göra.
 
Ni som är så extremt noga (utan värdering) med tvätt osv, hur gör ni när ni åker och tränar på annat ställe? Ofta hänger man ju ifrån sig täcke, jacka eller liknande på sargen, tränaren har klappat andra hästar osv.

Jag är iprincip bara i vårt eget stall. Skulle jag gå in i något annat stall har jag en annan uppsättning kläder som jag tvättar efteråt.
Åker inte iväg på träningar och tävlar inte, har haft hem tränare, men de har ju mestadels stått i mitten av paddocken. När jag gick på ridskola förr, hade jag en egen uppsättning kläder för det. Har aldrig sett någon svårighet med att ha olika kläder, för jag har ändå alltid haft många olika ridbyxor, har alltid haft flera olika ridskor, dubbla hjälmar osv.
 
Jag håller inte på att tvätta i virkon, jag tvättar bara vanligt. Men jag kanske är överdrivet försiktigt. Men det kommer väl naturligt för mig, då jag på den tiden när jag rörde mig mellan flera olika stall så gick jag ju på en relativt stor ridskola med många elever som kom och gick, ofta med väldigt dåligt smitt tänk. (även under tiden det gick kvarka var det flera som struntade i att hålla isär kläder/sket i att tvätta :nailbiting:)
Sen kan jag ju tänka mig att det är skillnad när man rör sig mellan sitt stall och ska åka iväg för och träna.
 
När det gäller veterinärer, hovslagare osv som åker mellan stallarna utan att byta kläder så tycker jag att det är okej. Det är inte rimligt för dessa att byta kläder, och de kommer ju inte och hälsar på särskilt ofta heller.
Åker man på träning så går jag aldrig in i stallet jag åkt till, min gamla klubb hade gjort iordning skötselplatser utomhus under tak för oss som kom resande tom. Sedan rider man med avstånd till andra hästar i ett ridhus eller ute och en vettig ridlärare klappar självklart inte sina elevers hästar!
Då undviker man troligtvis kontaktsmittor och förhoppningsvis luftburna sjukdomar även om det finns en risk.
En medryttare som spenderar två dagar i veckan i ett stall och två dagar i ett annat stall utan att byta kläder utgör en betydligt större smittorisk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 688
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp