Rida het häst

Mirre

Trådstartare
som lägger över tungan.
Han är eg inte spec svår riden bara tungan kunde hålla sig stilla.
Har provat allt tror jag. Gummi, olika bett både med och utan tungfrihet, rakt, delat tre delat, (3 delat går han på nu) tungfelsbett allt! Och så fort man petar på tygeln så stressar han upp sig och så åker tungeländet över. Vad göra? Är inte så att jag sitter och sågar och drar, kan tilläggas.

Sv: Rida het häst

Du kan pröva att spänna en rem, typ sporrem över nosryggen som "lyfter" upp bettet. Den ska sitta löst! Då minskar trycket på tungan som många hästar ogillar. Spänner du den för hårt så får du för lite kontakt med hästen. Prova dig fram!

Bettlöst?
En del hästar som har för löst spänt bett blir stressade av att gå och suga upp bettet hel tiden.. då kan det vara läge att hissa upp betet ett hål för att få bort stressmomentet..
Är hästen kollad i munnen av vet/hästtandläkare?

En sista utväg är väl tungband..

Ryver: Hur menar du då? :confused:

qodrofenia: jo det kan ju va en ide,bettet är inte för löst eller för hårt spänt

kryptisk: hur ser en sån ut? Och var finns dom?

hackemoore kanske kan vara ett bra alternativ att prova,sedan när du du säger het
häst behöver man få det mer definerat? hur många dagar i veckan rider du hästen?
hur stor kraftfodergia ger du hästen i förhållande till träningen?
mvh anne

Tumregeln är att först få hästen att LYSSNA dvs inte stressa upp sej och göra en massa onödigt utan vara uppmärksam på vad du vill. Det åstadkommer man lättast genom att hästen får tänka :) där kommer vi in på en hel filosofi och hanteringsfråga. Hästen ska ha koll på sina fötter och sätta dem där du vill. Oavsett om du står på marken eller sitter på ryggen.
Kan vara bra att vänja sej vid redan på marken. Du berhästen stå stilla och där ska den stå. Flyttar den sej, om så bara ett ben flyttar du den tillbaka. Lyssnar den inte får du säga till på skarpen så den hajar till och märker att du finns där.
Vid uppsittning eller vad som helst innan du sitter på ryggen ska hästen alltså ha ansvar för vart den sätter fötterna. Detta brukar sällan lyckas på ryggen om den inte har det i grunden från marken.
När man ska överföra till ridningen är det samma sak som gäller - den ska ha lära sej ta ansvar för sina ben. Till en början om hästen är stressad kanske man får skippa halterna och fokusera på halvhalter, olika sidvärtsrörelser eller bara antydan till sådana men lugnt och metodiskt med belöning när hästen gör rätt. Till slut ska belöningen vara att hästen får stå stilla. Var mycket mjuk i hjälperna men konsekvent, ge inte efter i onödan om hästen inte gör ett dugg som du ber om. Träna att "smyga" dvs att hästen ska skritta sakta med ett ben i taget. Helst bara med sitsen och kramningar i tyglarna när hästen lyssnar.

Sen kan man göra halter. Till en början belöna med avslappning och sen gå framåt när hästen börjar kännas lugn. Andas ut själv när hästen stannar = vila.
Man kan också göra lite western-aktiga cirkelövningar där man rider på en liten volt, böjer in hästens huvud med innertygeln och med innervaden och låret mjukt flyttar in hästens inre bakben dvs lite utåt från spåret. Belöna med eftergift med ben och hand och när hästen börjar koncentrera sej belönar man med stillastående.

Det är inte så mycket VAD man gör utan att man lär hästen tänka på var den har fötterna, koncentrera sej och ha en uppgift, och att lära sej att det är trevligt att stå stilla :)

En till bra grej är att inte be om stillastående när hästen är riktigt stressad. Då ber man istället om koncentration och successivt om lugn och därefter stillastående i den mån hästen klarar av det.

Ett till tips kan vara att ta ut equiterapueft, eftersom hästen reageras så starkt på bettet. Eller testa bettlöst och se om det kan vara en tillfällig lösning.

Men som sagt - ge hästen en uppgift och ansvar och kräv inte mer än den psykiskt klarar av för tillfället :) om så bara lite pyttelirkande för ställning i nacken och sen eftergift och utandning som belöning :)

Haha jag har ridit så mycket f.d. travare att jag mycket väl känner igen problemet :D har blivit lite av en expert på att lugna stressade hästar. Är man inte bra på annat så ;)

Bind tungan. Jag förstår inte "ridfolk" som säger sig ha provat allt men att binda tungan verkar vara helt otänkbart. :devil: Det är inte djurplågeri och ett enkelt sätt att hålla på säkerheten för både häst och ryttare.

Nu generaliserar jag lite, menar inte just dig.

TooFatToFly skrev:
Bind tungan. Jag förstår inte "ridfolk" som säger sig ha provat allt men att binda tungan verkar vara helt otänkbart. :devil: Det är inte djurplågeri och ett enkelt sätt att hålla på säkerheten för både häst och ryttare.

Nu generaliserar jag lite, menar inte just dig.

Jag förstår varför många inte gillar tungband... Det är inte så trevligt med en alldelles illblå tunga... Men visst på vissa hästar finns det inget alternativ....

Om tungan blir illblå beror det på att kunskaperna brister och man har satt den för hårt.

Hej! Tycker också ett tungband kan vara en tillfällig! lösning... Man ska absolut inte behöva bina fast tungan i vanliga fall eller alltid! Det är onaturligt.! men ett tag så att du är säker på att hästen EJ lägger över tungan... det är inte djurplågeri! Tänk bara på hur många som rider sönder sina hästar utan att dom vet det? Det är väl djurplågeri! Jaja... åter till vilden. ;)
När du bundit fast tungan kan du använda allt ips dom gett dig där uppe och få honom att börja lyssna... Över gångar från kort tempo och helst inte på åkrar... skänkelvikningar över vägen fram och tillbaka e skitbra på mina hästar! så fort dom hetsar upp sig lugnar dom sig igen när jag gjort några...
Sen kan man ju alltid prova och sätta bettet högre upp.. om du inte gjort det redan.
:o
Men lycka till!!! Gör inte illa dig bara.. å ta inga risker.. ;)

TooFatToFly skrev:
Om tungan blir illblå beror det på att kunskaperna brister och man har satt den för hårt.
Jasså det var då konstigt för på min häst var man tvungen att använda tungband förut om man inte drog åt så att tungan blev blå så drog han ur den ur tungbandet. Men det kanske är min häst som är knäpp vad vet jag

använd tungband!!!!!!!! finns att köpa i travsportaffärer eller så kan du ta en mjuk bred tygbit som du har hemma... tungbandet ska sitta ungefär en tumlängd in på tungan och knyts sedan fast under hakan på hästen.. absolut inget djurplpgeri som så många ridmänniskor vill få det att framstå som

Mount Never Rest skrev:
Jasså det var då konstigt för på min häst var man tvungen att använda tungband förut om man inte drog åt så att tungan blev blå så drog han ur den ur tungbandet. Men det kanske är min häst som är knäpp vad vet jag
Ovanstående svar var inte menat. Jag överdrev när jag skrev det, men jag kan tyvärr inte ta bort det... Förlåt :o :crazy:

Hej Zindy,

jag tycker mig läsa mellan raderna att hästen kanske FÖREFALLER het, i det att han springer och stressar som du skriver om... men rent spontant så skulle jag säga att stressen ligger runt att han inte trivs med bettet, och upplever det som ett otrevligt moment i ridningen, och att det är däri "het" heten består....
Eftersom du verkar ha konstanta problem, dvs hästen lägger ständigt över tungan utan undantag, så tycker jag att du ska testa hackamore ett tag tills du utrett problemet. INGEN häst lägger över tungan frivilligt så konsekvent som din, det är något som helt klart inte stämmer!

prova hackamore tills du kollat tänder osv.

Om hästen inte är speciellt svårriden men har problem med att ha bettet på rätt plats i munen tycker jag att du helt enkelt eliminerar problemet genom att ta bort bettet istället för att tvinga din häst till något den verkar tycka är obehagligt. Med bettlöst kan din häst fippla hur mycket den vill med tungan utan att det stör ridningen. Det enda "problemet" med bettlöst är att man inte får tävla dressyr på det, men det får man å andra sidan inte med tungband heller. Om det käns läskigt att rida utan ett bett i munnen, så börja rida i skritt på ett inhägnat område, eller låt någon gå bredvid om ni inte har någon paddock. Men om din häst kan grundhjälperna så förstår h*n ganska snabbt vad det handlar om, och på din beskrivning av h*ns reaktioner med bett går det troligtvis bättre att ta förhållningar och andra tygeltag än vad det gör med bett. Använd sedan ovanstående ridtips för att göra din häst lugn och lyhörd.

Hackamore är något skarpare än sidepull men ger inte lika bra möjlighet till ledande tygeltag. Sidepull är mildare och fungerar ungefär som ett "bettlöst tränsbett".

Lycka till oavsett vilken av ovanstående lösningar du väljer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Islandshäst Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då...
Svar
18
· Visningar
3 566
Senast: Lingon
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka