rida häst med strålröta?

M

munson

Har en häst som fick strålröta när det vart så blött.
Nu är det ju fruset och fint, och så bbehandlar jag varje dag med jodopax eller väteperoxid, så det blir inte sämre.
Kan man rida en häst som det har gått bort en del av strålarna?:crazy:

Sv: rida häst med strålröta?

Ja du kan rida.

Under förutsättning att den inte har ont eller är halt av det.

/P Döben

Precis, det är ingen fara om hästen inte visar tecken på att ha ont. Strålräta är mkt vanligt, och jag kan gissa att det är MÅNGA hästar som har det den här vintern! Så rid du på..

Som de andra redan skrivit... Om hästen är ohalt så är det bara att rida på ....

Det är bara att rida om hästen inte visar tecken på att ha ont. Man behöver ju kanske inte ge sig ut på vägar med massa småsten o dyl som kan trycka på strålen..... Om det är mkt röta hade jag kanske hållt mig ett tag på banan där det ofta är lite mjukare än på en del grusvägar....

Här är banan frusen, stenhård, och knögglig, men hagarna är i alla fall jämna. Har samma problem. Vilket är bäst, frusen bana eller jämn hage?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
706
Senast: Amk
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård