Rida för många tränare?

pozze

Trådstartare
Hej!
Jag rider dressyr för en tränare och följer en linje med henne som stämmer med mina ideer.Hoppträning ( bra gympa och omväxling)rider jag för en annan tränare en gång i veckan och det är samma linje.Detta passar mig och hästen utvecklas bra.
I vårat stall har vi en med 2 hästar som rider för 5 olika dressyrtränare och 2 olika hopptränare dessutom hopptävlar en duktig tjej den ena hästen.
En annan i stallet tränar för 3 olika dressyrtränare.
Blir man inte förvirrad av detta?
Pozze
 
Sv: Rida för många tränare?

Det finns väll både för och nackdelar med många tränare.
Det som jag märkt är att Ofta har de olika tycke om vissa saker.
Den ena säger en sak och den andra säger en annan sak.
Jag Rider idag bara för 2. En hopp och en dressyr.
 
Sv: Rida för många tränare?

Om man har en kunnig tränare ser jag ingen vits med att ha fler än en tränare i varje diciplin? :confused:
 
Sv: Rida för många tränare?

Det positiva med att ha flera tränare är väl att man får ta del av flera olika synsätt. Det finns ju lika många träningsmetoder som det finns tränare och genom att kombinera flera kan man välja ut godbitarna och slippa bli fast i ett mönster. Detsamma ser man ofta på ridskolor, alla tycker likadant för ridläraren har lärt eleverna på sitt sätt, sen kommer det en ny ridlärare och alla utvecklas något enormt bara för att de börjar tänka nytt och göra på andra sätt än de är vana utan att den nya ridläraren nödvändigtvis behöver vara bättre.
 
Sv: Rida för många tränare?

Så här många tränare under samma månad.
Vissa vill ha hästen hårt i handen en vill ha hästen mjuk och sjävbärande. Om jag var häst skulle jag bli förvirrad.
 
Sv: Rida för många tränare?

Jag har två olika dressyrtränare en som jag rider för regelbundet och en som jag tar till ibland när jag känner att jag blivit för kaxig. Samma sak gäller med hopptränarna, en som är väldigt petig och sträng ( regelbundet för honom ) och en som är lite mer easy going. Så den mindre petiga tränar jag för ibland när jag bara vill ha fart och fläkt.
 
Sv: Rida för många tränare?

Just nu rider jag för 1 i markarbete och 2 i olika dressyr. Jag tycker det funkar bra. Men så är det ungefär ute på samma spår ang min ridning alla 3. Så jag känner mej jätte nöjd med det. De kommer med olika lösningar på samma problem så kan jag ta det som funkar bäst för oss vilket är jätte bra..

Men man måste se att de har lite lika mål med ridningen..
 
Sv: Rida för många tränare?

Jag rider regelbundet för tre olika tränare. Två av dem kommer en helg per månad, den tredje en dag per månad.
Jag ser inga motsägelser mellan träningarna trots att inriktningarna är något olika. En tränare är för westernridning, och han använder samma ögningar som de som är inriktade mot dressyr (mer åt det akademiska hållet). Ibland är det mycket givande att de menar samma sak men uttrycker sig något olika och då trillar poletten ner för mig.

Men jag har väl haft turen att hitta tränare som går tillväga något olika men inte egentligen säger emot varandra.

Jag har tänkt börja tävla lite i dressyr i år, och kommer då att få se vad en engelskdressyrdomare tycker om ridningen. Har ridit en dressyrtävling LC i höstas, fick då kommentarerna "balanserad häst", "mjukt ridet", "sammanridet ekipage" och "välriden häst".
Tycker att det talar för att jag har hittat ett bra koncept med mina tränare, även om jag är medveten om att LC är mycket lätt nivå. Dock lagom för första tävlingen för mig och min 5-årige kallblodstravare som var riden i ett år och dessförinnan travtränad.
 
Sv: Rida för många tränare?

Fem dressyrtränare låter mycket men jag tycker generellt att det är positivt att få flera infallsvinklar på problem och svagheter och det en person missar kan en annan se snabbare.

Jag rider än så länge bara för en dressyrtränare med stoet som inte är så lång kommen i sin utbildning. Jag har dessutom en jätteduktig hoppkille som hjälper mig med hoppning och markarbete. Jag kommer att träna för en tränare till regelbundet så snart det känns meningsfullt och jag skulle även kunna tänka mig att testa lite nya tränare längre fram för att få en annan bedömning av ekipaget.

Jag är supernöjd med min tränare och kommer att fortsätta ta hjälp av henne men jag vill hålla mig öppen för nya vägar och ta itu med nya/andra problem om min nuvarande blir lite hemmablind. Nuvarande tränaren är dessutom inte sämre än att hon kan lyssna om jag berättar om en ny infallsvinkel och kan sedan hjälpa mig utifrån det.

Jag vet ju själv om vilken "linje" jag vill hålla mig till och rider inte för tränare som inte passar mig och min häst, men det finns ju flera som tycker likadant men som kanske ser olika saker.

Mvh JV
 
Sv: Rida för många tränare?

Jag tror att man kan bli förvirrad om tränarna har väldigt olika tänk. Men det kan också komplettera och sätta ögonen på andra saker, så jag tycker det är bra att ibland rida för någon annan. Min huvudtränare, om man säger så, har ju en linje och så länge det leder vidare och det känns som en utveckling så fortsätter jag för den tränaren. Jag är ganska medveten numera om vad som är samma linje och inte, så jag skulle märka direkt om en tränare stod för något helt annat-
 
Sv: Rida för många tränare?

Jag tycker det är nyttigt att rida för fler än en tränare, om jag hittar en kompletterande tränare som inte gör mig förvirrad. ;)

Jag rider i dagsläget för två tränare. Min huvudtränare rider jag för två gånger i veckan, och min kompletteringstränare en gång varannan vecka ungefär.

Huvudtränaren har en tydlig röd tråd i sitt upplägg och hjälper mig även med ridningen av min häst genom att sitta upp - och är något av en grundridningsfascist. ;) På ett mycket positivt sätt vill jag tillägga. Lite för positivt nästan för min del, jag fastnar gärna i grundridningen och pressar mig inte att utföra rörelser eller rida programlinjer om jag inte har en superkänsla (och hur ofta har jag det på tävling egentligen = jag måste lära mig att utföra rörelserna ändå, trots bajskänsla).

Just detta är vad kompletteringstränaren hjälper mig med. Hon tävlar själv upp i de högsta klasserna och är även domare på rätt hög nivå och är därför noga med tävlingsridningen, tävlingsform osv. Där jag vill lösa saker "på mitt eget sätt" genom att sitta på en volt eller bara rakt fram på spåret och leta efter rätt känsla så "tvingar" hon ut mig ur komfortzonen och får mig att inse att jag kan nå fram ändå.

För mig är det en superkombo! Min huvudtränare är vår "Ledsagare" på sätt och vis och har något av en coach-roll nästan på så vis att han är väldigt engagerad och involverad i oss som elever och hjälper oss att få till lösgjordhet, styrka och pressa oss vidare över nästa platå - och kompletteringstränaren pressar oss att omsätta vår andra träning i mer tävlingsliknande ridning.

Jag har dock genom åren ridit för flera tränare och inte fått till någon bra linje i det utan bara blivit förvirrad - eller nästan ännu värre: behövt tänka att "idag rider jag för Ö, så då får jag tänka på att rida så som h*n vill, imorgon när jag rider för Y däremot måste jag komma ihåg att göra tvärtom"... :D Inte så konstruktivt direkt och under ett par år har jag hållt mig stenhårt till enbart min huvudtränare för att strävsamt arbeta oss igenom våra grundläggande problem. Nu känner jag att vi kommit såpass långt att vi kan ta till oss annan träning och då är det supernyttigt. Hade jag bara haft ekonomi för det hade jag gärna ridit för min kompletteringstränare varje vecka, men som student räcker det med ca 10-12 träningar i månaden... :crazy:
 
Sv: Rida för många tränare?

Jag rider för flera tränare. 1 gång i veckan försöker jag rida för min vanliga tränare. 1 gång varannan vecka för den andra tränaren, oftast på hennes hästar, men skulle gärna rida på min häst varannan vecka.
Sen har jag två stycken från USA jag rider för, men det blir ju inte så ofta.

Det är väldigt lite motsättningar och alla 4 tränarna känner varandr, så om något skiljer sig för mycket kan jag öppet diskutera det med tränarna:laugh:
 
Sv: Rida för många tränare?

Om man har en kunnig tränare ser jag ingen vits med att ha fler än en tränare i varje diciplin? :confused:

Halvt kl

När jag tävlade red jag för tre tränare. Min far som jag hade som vardagshjälp, min "riktiga" dressyrtränare och en som jag red för sommartid + några kurser då och då. Varför? Jo, för att det finns flera sätt att nå målet och ingen är perfekt. Att blanda tyckte jag var perfekt! Jag fick flera synsätt på ev. problem osv.

Förvirrad blev jag inte alls. Ingen av dem var några "extrema" man man fick flera åsikter. Ex. hade jag och min vanliga tränare kört fast på ett problem (min ponny hade börjat studsa i halterna). Åkte till min sommartränare och fick lite nya idéer som jag tog med hem till min hemmatränare och så kunde vi pyssla ihop en bra lösning på problemet och det löstes ganska snabbt.

Dessutom behövde jag aldrig oroa mig för att tränaren bara sa att det gick bra för att vara snäll ex. (som jag tidigare har råkat ut för). Säger tre av varandra oberoende tränare att det är bra, ja då får jag helt enkelt lita på det ;)

Så jag tycker det är mycket positivt att träna för flera. Som sagt, ingen är perfekt och den finns inte EN väg som är RÄTT.
 
Sv: Rida för många tränare?

Det där är en smaksak. Vissa gillar att rida för en och samma tränare och andra åker runt till flera olika. Det finns inget rätt och fel..
dock tycker jag att alla borde åka till någon tränare regelbundet för att "checka" av sin ridning och för att inte bli för "hemma blind". Sen om man rider en gång varannan månad, eller en gång i veckan beror väl på vad man har för ambitioner och mål med sin ridning. och om man alltid väljer samma tränare eller åker till olika är väl en smaksak som sagt.

Jag tror inte att varken hästen eller ryttaren blir förvirrad. Man får ju bara nya tips och ider. Är det ex. någon övning eller tankesätt som man inte gillar hos någon tränare så kan man strunta i det när man kommer hem, man väljer helt enkelt ut dem bra "bitarna" ur träningen som passar in.

Jag själv föredrar att ha en tränare som jag rider regelbundet för , och ibland rider jag för någon annan bara för att få lite nya ider, höra vad andra säger om hästen osv.
 
Sv: Rida för många tränare?

Halvt knapplån

Kan hålla med om att det borde vara en som är regelbunden - som är den ordinarie tränaren, som ändå ger en kontinuerlig träning -långsiktigt. Dom sporadiska kan inte ge en riktigt det (och det kan väl bli rörigt att lägga om sin träningsstrategi för ofta om man rider för nya tränare som inte är lika varandra). Jag tycker också att det är nyttigt med att få andra ögon ibland, men som sagt, dom är utöver den ordinarie (sällan). Hade jag fått välja (drömma) så hade jag ridit för 3 tränare, en varje vecka i dressyr och en varannan i hoppning och en dressyrtränare typ varannan månad eller så, som checkar. Det är viktigt att tränarna går i samma linjer, så att det inte krockar för då blir det svårt.. 5 tränare i samma disciplin tycker jag låter överdrivet..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 553
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp