Sv: Rida för många tränare?
Jag tycker det är nyttigt att rida för fler än en tränare, om jag hittar en kompletterande tränare som inte gör mig förvirrad.
Jag rider i dagsläget för två tränare. Min huvudtränare rider jag för två gånger i veckan, och min kompletteringstränare en gång varannan vecka ungefär.
Huvudtränaren har en tydlig röd tråd i sitt upplägg och hjälper mig även med ridningen av min häst genom att sitta upp - och är något av en grundridningsfascist.
På ett mycket positivt sätt vill jag tillägga. Lite för positivt nästan för min del, jag fastnar gärna i grundridningen och pressar mig inte att utföra rörelser eller rida programlinjer om jag inte har en superkänsla (och hur ofta har jag det på tävling egentligen = jag måste lära mig att utföra rörelserna ändå, trots bajskänsla).
Just detta är vad kompletteringstränaren hjälper mig med. Hon tävlar själv upp i de högsta klasserna och är även domare på rätt hög nivå och är därför noga med tävlingsridningen, tävlingsform osv. Där jag vill lösa saker "på mitt eget sätt" genom att sitta på en volt eller bara rakt fram på spåret och leta efter rätt känsla så "tvingar" hon ut mig ur komfortzonen och får mig att inse att jag kan nå fram ändå.
För mig är det en superkombo! Min huvudtränare är vår "Ledsagare" på sätt och vis och har något av en coach-roll nästan på så vis att han är väldigt engagerad och involverad i oss som elever och hjälper oss att få till lösgjordhet, styrka och pressa oss vidare över nästa platå - och kompletteringstränaren pressar oss att omsätta vår andra träning i mer tävlingsliknande ridning.
Jag har dock genom åren ridit för flera tränare och inte fått till någon bra linje i det utan bara blivit förvirrad - eller nästan ännu värre: behövt tänka att "idag rider jag för Ö, så då får jag tänka på att rida så som h*n vill, imorgon när jag rider för Y däremot måste jag komma ihåg att göra tvärtom"...
Inte så konstruktivt direkt och under ett par år har jag hållt mig stenhårt till enbart min huvudtränare för att strävsamt arbeta oss igenom våra grundläggande problem. Nu känner jag att vi kommit såpass långt att vi kan ta till oss annan träning och då är det supernyttigt. Hade jag bara haft ekonomi för det hade jag gärna ridit för min kompletteringstränare varje vecka, men som student räcker det med ca 10-12 träningar i månaden...