Rida ett dräktigt sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
L

Lantlolla

Veeet att det finns massor av trådar som har samma rubrik.
Men jag har ett annat inslag på det hela!

Har ett sto som är utlånat, där fodervärden har betäckt stoet och tror att hon är dräktig.
Fodervärden har icke ridit stoet och vill inte göra de pga bland annat snö.

Min fråga är nu, är det fel/farligt att sätta igång henne nu? Hon betäcktes i augusti så är ju ett tag kvar!
Pållen har en del problem när de gäller ridning o annat så funderar på att ta hem henne och börja jobba med henne. Inte så mycket kondition utan mest att lita på andra människor och att ja kalra av att lämna de andra hästarna Samt även rida en del o utbilda mest i skritt o lite trav i den mån hon skulle klara av det.

Eller är jag helt fel ute som vill sätta igång henne nu?

Sv: Rida ett dräktigt sto.

Tanken är god men det finns några saker som du ska tänka på.
Sätt igång henne försiktigt. Du kan ju börja med att leda henne och efter en vecka -14 dar sitta upp korta stunder. Variera gärna, en dag leda, en dag rida.
Utsätt henne ABSOLUT inte för stress, exempelvis genom att vänja henne vid att vara själv i stallet om hon nu har problem med det. Det får du göra sedan när fölisen är född.
Släpp inte ihop henne i en flock med okända hästar.
Var noga med underlaget så hon inte halkar och fläker sig eller slår i tjocka magen. Se till att hon har broddar i om underlaget så kräver.
Underskatta aldrig skrittarbetet. Finns mycket du kan jobba med bara genom att skritta.
Håll inte på och frakta runt henne till andra ridhus, Om hon inte är van att ka transport är det ett stressmoment + risken att utsättas för smitta.
Har själv en dräktig märr i fjärde månaden och hon börjar bli lite klunsig redan nu så ta det varsamt och ta det på stoets villkor.

Fram till månad 5 kan man i stort sett rida på som vanligt. Är hästen inte igångsatt är ju lugna skritturer i snön perfekt för både kondis och muskler. Det brukar gå att rida dem fram tills dess att de börjar säga ifrån. Min klarade sig till månad 10 med lugna, korta barbackaturer. Att hästen har någorlunda kondis främjar ju för en lättare födsel och snabbare återhämtning. Sen när man sätter igång dem igen några månader efter födseln brukar det inte vara så hiskeligt mycket som har försvunnit.

Till er båda!
Det hela löste sig och fodervärden skall nu köpa henne istället.
Det ni säger ang kondis osv kan underlätta vid fölning, har jag nog tänkt på men ändå inte!
Skall verkligen säga detta till min vän när russtoet skall betäckas till våren =).
Tack iaf!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 323
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd