Rida endast 2 gånger i veckan.. fundering

Sv: Rida endast 2 gånger i veckan.. fundering

Är hästen bara upptränad och igångsatt regelbundet så fungerar det med ridning 2ggr/vecka. Alla hästar trivs inte med det, vissa behöver mer. Prova o se hur ni trivs med det.
Jag rider aldrig mer än 4ggr/vecka och hästen går distans så kondisen är det inget fel på.
// Linda

Tack för svaret! Hästen har inga problem med att gå endast två dagar, han blir inte pigg eller jobbig att hantera. Han är ganska lat i grunden så jag har aldrig tänkt att han ska ridas mer än 5 gånger i veckan då jag tror man lätt skulle tråka ut honom och göra honom riktigt trög..

Idag kommer veterinären så då får jag kanske lite klarhet med saken!

eller så är de tvärtom, min häst på sommaren är riktigt lat om han bara får stå men håller man igång honom runt 6 dar i veckan är han riktigt pigg trots värmen.
dom blir ju lite vad man gör dom till och varierar man ridningen så tror inte jag att de är något problem för även riktigt lata hästar att gå många gånger i veckan.

de är ju hästens inställning som man får ändra, framåtbjudning och att vara pigga är ofta nåt man lär hästen, kräver man inget får man ofta inget heller..speciellt inte om de är varmt.

det är inte muskler eller kondition utan belastning som leder och ligament behöver anpassa sig till i första hand. när den belastningen blir ojämn, blir det skarpare slitage på dessa. det är snarare det som är haken. det är inget du "känner" på hästen huruvida den orkar eller inte, utan det är slitage som pågår inne i kroppen över tid. Påpekar bara detta för att man ska vara medveten om skillnaden.

Det var en bra beskrivning.

Jag själv har hjälpt en bekant med hennes häst. Hon fick ryggproblem och kunde inte rida på över ett år. Dock ville hon inte att hästen skulle stå helt. Så jag brukade tömköra den lite lätt två gånger i veckan (torsdagar och söndagar) bara för att hålla i gång den. Den utvecklades ju ingenting på det lilla men det tappade inte heller så mycket. När hon skulle börja rida "ordentligt" igen så var ju hästen klar och färdig att sättas igång. Nu menar jag inte att man kunde börja rida för fullt med en gång men igångsättningsfasen som annars hade dragit ut på många månader kunde hållas nere på bara någon enstaka månad.

Förutsättningen är dock att hästen får komma ut i hage varje dag och inte bara står på box. Då fungerar det ju inte.

Mvh

Tora

Jag kör med varannan dags vila/longering/tömkörning etc. Är inte ute efter tävlingsbyggd häst, men vill ändå ha hyfsad kondis o styrka. Hästarna går på lösdrift i kuperad terräng.
Med bara en dag till i veckan är du ju nästan uppe i varannan dag...

delvis knapplån

Tack alla för era svar!! Det är jätte intressant att läsa om slitage på leder osv så jag hör gärna mer! Anser att många(mig själv inräknad) vet för lite om hur hästkroppen fungerar så ni får jättegärna berätta mer:bow:

Hade veterinären ute idag och ponnyn hade insidan av öronen inflamerade, alltså öronbladet:crazy: Veterinären kunde inte utesluta head shaking syndrom, men hon tyckte att det var fullt möjligt att hans symptom berodde på öronen, och jag hoppas verkligen att hon har rätt:) Vi ska nu behandla öronen och om symptomen fortsätter tas mera prover senare!

Om din häst stått länge kanske du ska sätta igång honom rätt långsamt och når du tränat upp honom kanske du ska börja träna lätta övningar men om du bara rider två gånger i veckan ska du nog bara skritta:)

"medel" inte för hårt men du behöver nog inte vara "rädd för att rida lite mer än lätt" konstig förklaring kanske men man får känna sig fram ;)

Angående muskler osv håller sig en "gammal"/äldre häst sig ungefär i samma muskelskick när tex. unghästen faller ur snabbt efter vila

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama