Rida enbart för ytterhjälperna?

Mabuse

Trådstartare
Rider numer i Tyskland, och tyckte till en början att ridningen var väldigt lik den hemma, men nu verkar det ända finnas en ganska stor skillnad.

Pa böjda spar har jag alltid lärt mig att den inre skänkeln böjer hästen, medan den yttre reglerar. Hästen ska alltsa ga mellan den inre skänkeln och den yttre handen, sa att säga. Den yttre tygeln reglerar sa att hästen inte förböjer sig, den inre ställer hästen.

Men här verkar det helt annorlunda: pa böjda spar sa ska man dra tillbaka den yttre skänkeln ända fran höften, och det är med ytterskänkeln man böjer hästen. Inre skänkeln driver hästen framat, det är den yttre som böjer. Den inre tygeln använder du inte alls (mycket överstrykningar och eftergift), utan det är med den yttre tygeln du begränsar hästen. Alltsa i princip ridning enbart med ytterhjälper.

Likadant i skänkelvikning: dra tillbaka den yttre skänkeln, den inre stannar pa sin plats, och om hästen inte gar at sidan sa peta pa den med spöet istället.

Detta är tvärtom mot hur jag har lärt mig (vilket ridläraren här tycker är helt tokigt): den inre skänkeln är sidförande och dras ev nagot bakat, den yttre är framatdrivande sa att hästen inte trillar at sidan, den inre handen ställer, den yttre handen kan ev leda, ser annars till att hästen inte förböjer sig och tappar ut bogen.

Hur har ni lärt er? Ni som har ridit för bade tyska och svenska tränare, har ni märkt nagon skillnad när det gäller ytterhjälper?

Sv: Rida enbart för ytterhjälperna?

Jag har lärt mig som du, att man böjer hästen runt inne skänkel på böjda spår och att ytter reglerar. Dock har jag också fått lära mig att innerskänkeln är den som är "mest" framåtdrivande, och att ytterskänkeln kan dras tillbaka för att förhindra att bakdelen svänger ut. Rider alltid nästan enbart på yttertygeln, minimalt stöd på inner, om något. Inner använder jag mest till att leda om det behövs.

Skänkelvikning för ytter skänkel känns lite...motsägelsefullt? Eller är poängen att man genom att dra bak den skänkeln typ släpper fram den bogen och då flyttar sig hästen? Eller är inneskänkeln fortfanade sidförnade i normalläget?

I mitt huvud känns det mest logiskt att flytta undan för inneskänkeln = hästen flyttar från trycket enligt minsta motståndets lag. Om den ska vara i normalläge eller tillbakadragen tycker jag varierar från häst till häst, oftast drar jag tillbaka den lite. På välskolade hästar upplever jag att det har bättre inverkan om skänkeln få ligga kvar i normalläge. Men som jag har lärt mig från början så ska inneskänkeln dras tillbaka och verka sidförande medan ytter ligger i normalläget och är framåtdrivande och reglerande. Rider även här uteslutande på yttertygeln kanske ska tilläggas, och har också lärt mig att göra så.

Jag har fått lära mig på samma "svenska" sätt som du dvs att forma runt innerskänkel och att ytter är reglerande/mothållande osv.
Det som jag blir nyfiken på är hur du upplever du resultatet av de två olika sätten. Får du ändå samma slutresultat fast metoderna är olika?

Jag antar att det har mycket att göra med hur man utbildar hästarna för om jag skulle lägga tillbaka ytterskänkeln på böjt spår så skulle hästen genast skjuta in baken innanför spåret.
Samma sak i skänkelvikning om jag la bak skänkeln så skulle bakdelen gå före framdelen.

Jag antar att det har mycket att göra med hur man utbildar hästarna för om jag skulle lägga tillbaka ytterskänkeln på böjt spår så skulle hästen genast skjuta in baken innanför spåret.
Samma sak i skänkelvikning om jag la bak skänkeln så skulle bakdelen gå före framdelen.

Det har absolut att göra med hur man utbildar hästarna. Skulle jag dra tillbaka skänkeln sapass mycket pa volt pa hästarna hemma sa skulle det bli tagen bakdel av det hela.

Men här funkar det, för hästarna är uppenbarligen skolade pa det sättet. det är mest jag som tycker det är svart, det sitter liksom i ryggmärgen att böja runt innerskänkeln.

I skänkelvikningen sa verkar man ocksa vilja att hästarna gar mycket mer at sidan, här är malet att hästen ska ga 45 grader at sidan, vilket är mycket mer sidvärts än vad jag rider hemma.

Jag har fått lära mig på samma "svenska" sätt som du dvs att forma runt innerskänkel och att ytter är reglerande/mothållande osv.
Det som jag blir nyfiken på är hur du upplever du resultatet av de två olika sätten. Får du ändå samma slutresultat fast metoderna är olika?

Nja, jag tycker hästen blir lite väl rak och inte böjer genom kroppen pa det sättet jag skulle önska, sa i mitt tycke sa sparar inte hästen pa volten sa mycket som jag skulle vilja.

Men det kan lika gärna bero pa att jag inte riktigt är hemma pa detta nya sätt att rida och gör lite fel (bara detta att dra tillbaka skänkeln ända fran höften känns jättemärkligt, skänkeln ska alltsa ga utat-bakat fran höftleden - hela jag hamnar pa trekvart i sadeln när jag gör sa). Plus att jag pa de aktuella lektionerna red först en fyraaring och sen en trearing, sa de kanske inte heller har riktigt kläm pa det.

Bägge hästarna gar dock bättre när jag rider pa det "nya" sättet än när jag ridit som jag brukar, men det kan ju ocksa bero pa de är utbildade sa. Har tidigare tyckt att de inte riktigt reagerar pa innerskänkeln, men det är ju inte sa konstigt om de bara är vana att ridas för ytter.

Ridläraren bara skakade pa huvudet när jag berättade hur jag har lärt mig och sa att "ojojoj, da är det nan som lärt dig riktigt tokigt". Sa uppenbarligen är hennes sätt det normala här.

Jag har lärt mig som du, att man böjer hästen runt inne skänkel på böjda spår och att ytter reglerar. Dock har jag också fått lära mig att innerskänkeln är den som är "mest" framåtdrivande, och att ytterskänkeln kan dras tillbaka för att förhindra att bakdelen svänger ut. Rider alltid nästan enbart på yttertygeln, minimalt stöd på inner, om något. Inner använder jag mest till att leda om det behövs.

Skänkelvikning för ytter skänkel känns lite...motsägelsefullt? Eller är poängen att man genom att dra bak den skänkeln typ släpper fram den bogen och då flyttar sig hästen? Eller är inneskänkeln fortfanade sidförnade i normalläget?

I mitt huvud känns det mest logiskt att flytta undan för inneskänkeln = hästen flyttar från trycket enligt minsta motståndets lag. Om den ska vara i normalläge eller tillbakadragen tycker jag varierar från häst till häst, oftast drar jag tillbaka den lite. På välskolade hästar upplever jag att det har bättre inverkan om skänkeln få ligga kvar i normalläge. Men som jag har lärt mig från början så ska inneskänkeln dras tillbaka och verka sidförande medan ytter ligger i normalläget och är framåtdrivande och reglerande. Rider även här uteslutande på yttertygeln kanske ska tilläggas, och har också lärt mig att göra så.

Skänkelvikningen fick jag inte kläm pa öht, men jag fattade det som att ytterskänkeln ska fanga upp och reglera "lutningen" (alltsa om man tog bort ytterskänkeln sa skulle hästen ga rakt at sidan), innerskänkeln är inte alls sidförande utan bara framatdrivande, ytter tygel ramar in sa att hästen inte gar rakt fram, och inner tygel... ställer? Om hästen inte fattar sa förstärk med spöet pa innersidan. Men som sagt, det blev bara pannkaka av det hela, sa jag gjorde uppenbarligen inte rätt. Ridläraren menade att "Ojda, ja, skänkelvikning far du lära dig senare da, vi far ta en sak i taget".

Har ridit skänkelvikning 20 ar, sa det känns ju lite märkligt att bli nedplockad pa det viset, men men. Tordes inte säga att jag i vanliga fall rider skolor och bakdelsvändningar ocksa, da hade hon väl trott jag var riktigt tokig. ;)

Nu blev jag riktigt förvirrad på de här med skänkelvikningarna. Innerskänkeln är bara framåtdrivande och den tillbakadragna ytterskänkel är det som gör att hästen flyttar sig i sidled?
Nej, jag hade nog också blivit idiotförklarad och fått nöja mig med att rida rakt fram i ett halvår eller så:angel:.

Jag förmodar att du kommer få kläm på det så småningom (när du har blivit omprogrammerad) så det skulle vara intressant att höra hur det går framöver.

Nej, den tillbakadragna ytterskänkeln gör att hästen inte rör sig enbart i sidled. Spöet pa innerflanken gör att hästen flyttar sig at sidan, innerskänkeln gör sa att hästen gar framat. Fast helst utan spö da, men da vet jag faktiskt inte hur hästen förstar att den ska flytta ut rumpan.

Jag skulle rida skänkelvikning längs med langsidan, alltsa med hästens näsa mot sparet, och bakdelen innanför. Det skulle vara 45 grader mellan hästen och sparet (vilket är mycket mer tvärning än vad jag brukar ha), och ytterskänkeln skulle da reglera sa att hästen inte gar i 90 grader mot sparet eller i sluta istället. Typ.

Men här verkar det helt annorlunda: pa böjda spar sa ska man dra tillbaka den yttre skänkeln ända fran höften, och det är med ytterskänkeln man böjer hästen. Inre skänkeln driver hästen framat, det är den yttre som böjer. Den inre tygeln använder du inte alls (mycket överstrykningar och eftergift), utan det är med den yttre tygeln du begränsar hästen. Alltsa i princip ridning enbart med ytterhjälper.

Ja det är så jag rider också. Inner är framåtdrivande. Att böja runt innerskänkel innebär ju inte att den ska inverka böjande:confused:

Jag tror att om du tex läser beskrivningar i ridläror så stämmer detta bra.

Det handlar i första hand om ytterhjälperna, och att flytta skänkeln från höften är ju det man gör, det är därför man pratar om höftens placering, benet följer ju liksom med där..

Jag förstår inte att det är så annorlunda, det du beskriver tror jag som sagt finns beskrivet om du slår upp en seriös ridlära eller så.

Det har da inte statt i nan av de ridläror jag har läst (ex Kyra Kyrklund eller Bo Tibblins "Ridlära"). Vilka ridläror syftar du pa?

Innerskänkeln böjer hästen, yttertygeln fangar upp den, ytterskänkeln reglerar. Hästen gar mellan innerskänkel och ytter tygel. Diagonala hjälper.

Jag rider inte normalt med tillbakadragen (alltsa ganska mycket, nagon dm) ytterskänkel pa böjda spar, gör du? Möjligen om jag vill rida med tagen bakdel, eller om jag behöver korrigera hästen för att den svänger ut bakdelen, men inte annars.

När jag flyttar skänkel bakat sa gör jag just det, inte öppnar jag upp hela sitsen och flyttar skänkeln utat-bakat, jag ändrar alltsa inte benets vinkel mot hästen sa att knäet pekar mer utat. Prova far du se, det är jättesvart att vinkla ut knäet utan hamna snett i sadeln.

Jag har ridit mycket i tyskland och har inte upplevt det du berättar om. De är noga med på att man har koll på ytter. Du böjer hästen runt den inte skänkeln och ytterhjälperna fångar upp. Jag förstår dig som att du skulle putta in baken med ytter för att få den böjd? Har jag aldrig hört talas om. Att släppa på innertygeln (überstreichen) är bara en kontroll på att hästen är igenom i sin ställning. Att den stannar kvar där utan att du håller fast den.

Vad gäller skänkelvikning tycker jag sällan de rider det överhuvudtaget. Bara på unghästar längs långsidan gärna med huvudet mot väggen för att lära hästen sidförande skänkel. Sedan rids skolor istället. Har aldrig sett en tysk rida skänkelvikning i trav på diagonalen.

Jag vet inte vad ridlärorna heter, bara undrar om de säger att man ska böja med hjälp av inner, det är ju runt inner, vilket blir lite annat tycker jag. Jag böjer genom att något flytta fram innerhöft i första hand, vilket gör att ytter kommer ngt bak, och därmed det benet, vilket inte heller är konstigt:confused: Därmed inte sagt att man flyttar in baken med ytter men det menade du kanske inte heller?

Att det är ytterhjälperna det till stor del handlar om är heller inget konstigt.

Ang sk vikn längs väggen rider jag också i den vinkeln du beskriver men det gör jag som en del av lösgörande.

Plockade fram min gamla Richtlinien fü reiten und fahren, band 1.

Där står "Die Biegung wird durch konsequente Abstimmung der "diagonalen" Hilfen erreicht:
- Det innere Gesässknochen wird vermehrt belastet,
- der innere Schenkel treibt am gurt den gleichseitigen hinterfuss vor,
- der verwahrende äussere Schenkel liegt eine Handbreit hinter dem gurt und verhindert ein Ausfallen der Hinterhand,
- der innere Zügel sorgt für eine weiche Stellung und führt ggf. das pferd in die Wendung hinein,
- der äussere Zügelgibt so viel nach, wie es die Stellung oder Biegung des Pferdes nach innen erfordet, verhinderteine zu starke Halsabstellung und begrenzt die Schulter."

De pratar alltså om att ta tillbaka ytterskänkeln, men bara en handsbredd bakom gjorden. Dessutom ska den vara förvarande, hindra bakdelen att falla ut. Inte vara böjande i sig.

Om skänkelvikning står följande:
"Die Hilfengebung für das Schenkelweichen ist wie folgt:
- Der Reiter sitzt einseitig belastend vermehrt auf dem inneren Gesässknochen,
- der innere Schenkel liegt etwas hinter dem Gurt und treibt, möglichst im Rhythmus des abfussenden hinterbeins, vorwärts seitwärts,
- der äussere Schenkel liegt verwahrend hinter dem Gurtund verhindert somit, dass das Pferd mit der Hinterhand zu weit herumtritt; gleichzeitig ist er auch für die Vorwärtsbewegund voranwortlich,
- der innere Zügel wird leicht angenommen, um dem Pferd die Stellung zu geben,
- der äussere Zügel wird so viel nachgegeben, wie es die Stellung erfordert, ohne dei sichere Anlehnung zum Pferdemaul aufzugeben. Anderseits verhinderter eine zu starke Abstellung und Biegung des Halses und damit ein Ausfallen über die Schulter."

Ang tvärningen står det: "der Winkel des Pferdes zum Hufschlag, darf maximal 45 grad betragen. Ein grösserer Winkel muss vermieden werden, da das Pferd sonst nur seitwärts und nicht vorwärts seitwärt geht, Taktfehler macht und sich evtl. an den Beinen verletzen kann."

På bilden bredvid som ska visa en korrekt skänkelvikning längs långsidan är tvärningen cirka trettio grader.

Kan varmt rekommendera att läsa denna bok, finns även översatt till svensk numera. Det är den bok som används vid all officiell utbildning, så är din ridlärare utbildad har h*n garanterat läst den och borde följa den.

Men det är ju en tysk ridlära du citerar ur, vilket var hela min poäng. Att det verkar skilja sig mellan tysk och svensk ridning.

Det du citerar är mycket likt det min tyska ridlärare har sagt, men rätt olikt det mina svenska ridlärare säger, och det jag läst svenska ridläror.

Alltsa är det rätt annorlunda om man som jag lärt sig rida i Sverige.

Det sista inlägget orkar jag inte ens titta på- det på tyska:o

Men visst är det egentligen så att den ska böja sig runt innerskänkeln- inte för den.
Sk.vikningens innerskänkel kan jag köpa- där man numera mer tänker- flytta bogen. Ytterskänkeln fångar upp den o driver framåt- för att den inte ska falla åt sidan.
MEN om man använder sparkstöttingen ska detta kunna begränsas- när den förstår.

Jag har ridit mycket i tyskland och har inte upplevt det du berättar om. De är noga med på att man har koll på ytter. Du böjer hästen runt den inte skänkeln och ytterhjälperna fångar upp. Jag förstår dig som att du skulle putta in baken med ytter för att få den böjd? Har jag aldrig hört talas om. Att släppa på innertygeln (überstreichen) är bara en kontroll på att hästen är igenom i sin ställning. Att den stannar kvar där utan att du håller fast den.

Vad gäller skänkelvikning tycker jag sällan de rider det överhuvudtaget. Bara på unghästar längs långsidan gärna med huvudet mot väggen för att lära hästen sidförande skänkel. Sedan rids skolor istället. Har aldrig sett en tysk rida skänkelvikning i trav på diagonalen.

Nej, de gillar skänkelvikning med näsan mot sparet. Skolor har det inte varit tal om (sett nagon elev rida en fruktansvärt förböjd övning som jag tror skulle föreställa förvänd sluta, men det var pa eget bevag), utan det är skänkelvikning till och fran sparet, alternativt med näsan mot väggen.

Jag vet vad överstrykning är, det använder man ju i Sverige ocksa (ingar ju t o m i de nya dressyrprogrammen).

Ridläraren poängterade noga att det var rena stolligheterna att böja hästen runt den inre skänkeln, den ska enbart vara drivande. Det är den yttre som begränsar och därmed formar hästen. Och den ska vara ordentligt tillbakadragen med utatvinklat knä.

Det sista inlägget orkar jag inte ens titta på- det på tyska:o

Men visst är det egentligen så att den ska böja sig runt innerskänkeln- inte för den.
Sk.vikningens innerskänkel kan jag köpa- där man numera mer tänker- flytta bogen. Ytterskänkeln fångar upp den o driver framåt- för att den inte ska falla åt sidan.
MEN om man använder sparkstöttingen ska detta kunna begränsas- när den förstår.

Ok, ponera att du rider pa volt, och hästen är inte sa böjd som du skulle vilja ha den. Vad gör du? Drar bak innerskänkeln och puttar in bakdelen med hjälp av den, eller använder innerskänkeln?

Det är alltsa innerskänkeln som driver hästen framat, ytterskänkeln flyttar hästens bakdel sa att den blir böjd. Yttertygeln ser till att hästen inte tappar ut bogen.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad ridlärorna heter, bara undrar om de säger att man ska böja med hjälp av inner, det är ju runt inner, vilket blir lite annat tycker jag. Jag böjer genom att något flytta fram innerhöft i första hand, vilket gör att ytter kommer ngt bak, och därmed det benet, vilket inte heller är konstigt:confused: Därmed inte sagt att man flyttar in baken med ytter men det menade du kanske inte heller?

Jo, precis det menade jag. Pa voltsparet använder man ytterskänkeln för att flytta in baken och tala om för hästen att den inte ska vara rak utan böjd.

Inner höft ska inte flyttas fram, utan vara pa samma ställe. Endast ytterskänkel ska vinklas ut och flyttas bak.

Ja visst citerar jag en tysk ridlära, men jag tycker inte att det skiljer sig ifrån vad jag har lärt mig i Sverige, men vi har väl haft olika ridlärare:)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama