Rida eller vila?? (en aning långt)

P

Peach

Tänkte att jag skulle höra lite vad ni tycker för jag vet inte helt vad jag skall göra.

Förra söndagen så trampade min häst sig i hagen och fick ett sår på högra kotleden. Jag tvättade det med grönsåpa och vatten och lade på jodopax-omslag två dagar på rad så att det inte skulle bli infekterat. Var egentligen inget djupt sår, mer som ett skrubbsår och blödde ingenting. Han var väldigt varm och svullen fram till i onsdags och fick också ledigt dessa dagar. Var egentligen inte direkt halt utan är mer oren och han lyfter benet väldigt högt när jag kratsar hovarna och det verkar som om det är obehagligt att böja hoven bakåt.
I torsdags och fredags longerade jag honom ca 15 minuter och han var ren i skritten men inte i traven. Det verkar dock inte som om han har direkt ont utan mer är öm vid beröring och möjligtvis lite stel. Igår och idag har jag skrittat honom i ridhuset och han går helt normalt. Prövade att trava lite men då känner jag att han inte är ren. Han är inte särskilt varm längre, men fortfarande lite öm och svullen kring såret (är inte infekterat vad jag kan se). Frågan är bara om det är ok att jag rider honom/håller honom igång i skritt eller om han bör vila helt? Han haltar ju inte direkt och svullnaden går ner när han rör på sig.

Sv: Rida eller vila?? (en aning långt)

Jag skulle gå promenader i det tempo som hästen väljer. Går det inte bort snart kan det vara läge att åka och kolla så att det inte är något i såret? Är hästen vaccinerad mot stelkramp?

Nej han är dessvärre inte vaccinerad för stelkramp.

Jag vill helst inte gå på promenad ute för det har varit väldigt blött och nu har det frusit och blivit ordentligt olänt. Har promenerat honom i ridhuset och det tempo han väljer är helst full-galopp-och-bock-och-hej-vad-det-går. När jag longerade honom var det meningen att han skulle skritta och jag bara skulle se hur han rörde sig men han satte fart i trav och så småningom galopp och jag klarade nästan inte att få honom att sluta. Det verkar med andra ord inte som om det bekommer honom något särskilt trots att han inte är helt "ren". Efteråt var han inte mer varm i det skadade benet än i det andra benet och svullnaden hade också gått bort.

Låt det vara en vecka till eller så. Försvinner det inte så åk till vet. Man vet aldrig vad som gömmer sig i såren. En sak du kan testa är att dränka in bomull i alsolsprit och linda på runt benet. Låt detta sitta över natten, upprepa 2-3 dagar. Blir det inte bättre utav det så är det ingen idé att fortsätta men kan vara värt att prova iaf! Skritta tycker jag är helt ok om hästen inte visar hälta i skritt men kanske inte varje dag.

Det är ju inte alls säkert att det är själva såret som är problemet. Han kan mycket väl ha skadat sig på nåt ledband eller ligament runt kotan.
Jag skulle inte rida en sån häst så länge den visar hälta!

Jag tycker inte att du ska rida (arbeta) en häst som är oren i steget. Som någon annan sa, det är ju inte säkert att det är såret som är bekymret.

Om svullnaden går ner när hästen rör sig och hältan inte förvärras låter det iofs mest som en lymfangit, speciellt när du beskriver att han är öm och svullen runt såret. Jodopaxomslag, hagvistelse och promenader/uppsutten skritt, kolla tempen.

Du borde ha sett till att din ovaccinerade häst omedelbart fick stelkrampsvaccin i samband med skadan. Stelkramp är inte ovanligt på häst och förorsakar stort lidande, det är just sådana här sårskador som är den största risken.

Men det är ju det han egentligen inte gör. Han är helt ren i skritt och jag märker bara en liten "förkortning" i steget i trav och i galoppen är han ren - alltså inte direkt hälta. Han går ute som vanligt på dagarna och rör sig helt normalt men han verkar bara ömma på själva såret. Han verkar heller inte ha något emot att röra sig för ute leker han och hoppar som bara det. Dessutom verkar det som om det blir bättre när han rör på sig och därför har jag skrittat honom. Om han hade en skada på ledband/ligament skulle han väl verkligen halta och tycka att det var obehagligt att belasta benet? Eller har jag fel?

Jag har inte arbetat honom heller. Bara longerat för att se hur han rörde sig och så har jag promenerat/skrittat honom då jag tycker att benet har blivit bättre av det och han inte har visat någon hälta i skritt. Han fick massage i onsdags och massören sa att han rörde sig väldigt löst och ledigt och hon kunde inte se någon störning i rörelsemönstret i skritt.

Jag tänkte också på lymfangit men då han varken har feber, går stelt eller är jättesvullen så avslog jag den tanken. Jag tänkte mig att han snarare har fått en väldigt kraftig smäll och är svullen och öm av den orsaken. Skall i alla fall se till att han blir stelkrampsvaccinerad (har aldrig tänkt på det och vet. har aldrig sagt något..) och försöka hålla såret rent så får vi se hur det utvecklar sig. Är egentligen mest tveksam till om han bör få röra på sig eller inte men jag ska kanske bara lyssna till hästen?

Ska en häst visa hälta i galopp ska den vara ordentligt halt.
Att man bedömmer hältan just i trav beror på att det är i den gångarten hästen belastar benen så man ser den...

Men vet du redan vad som är felet och hur han blir bättre så fråga inte då.

Jag tycker att så länge inte hästen är blockhalt eller har världens sår så kan man alltid skritta. Sen märks det ganska fort om hästen mår bättre eller sämre av lite motion, om inte hästen blir sämre av att skritta är det bara att fortsätta.Däremot skulle jag inte longera hästen. Arbete på runt spår är väldigt ansträngande för leder och senor

Jag frågar därför att jag vill veta om jag gör rätt eller fel i att hålla honom igång. Jag vet ju egentligen inte vad som är felet men det verkar ju som sagt som om det blir bättre om han rör sig och att han inte har ont av det. Å andra sidan ligger det i bakhuvudet att man inte ska skritta en "halt" (oren) häst. Det visar sig visserligen bara lite i traven men jag blir i alla fall osäker. Är kanske lite larvig, men jag vill ju inte göra något dumt och kanske förvärra någonting.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag longerade bara för att se hur han rörde sig för det var svårt att avgöra om han var halt/oren eller inte. De senaste två dagarna har han bara fått skritta. Det är inte så väldigt stort sår och han är ju inte direkt halt så det är därför jag är tveksam till vad jag ska göra. Hade han varit halt hade jag låtit honom vila men då han bara är lite oren och verkar bli bättre av att röra på sig så har han fått göra det. Ville bara veta om jag gjorde något dumt. Tack i alla fall för svaret! Nu skrittar/promenerar jag honom med gott samvete så får vi se hur det utvecklar sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 779
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 571
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat