Rida eller köra först.

angelaL

Trådstartare
Jag kör egentligen inte hästar men har gjort det litegranna.

Men nu jobbar jag i spanien och har tänkt pà en sak hära rider alla in hästarna innan de börjar köra dem.

Medan vi i sverige kör dem först och sen rider in dem som regel.

Undrar varför det är sà, skolningen blir ju varandras motsattser.

Tror ifs att de rider sina hästar först efersom de i regel är lite hetare och svàrare. Inte har de mycket ardenrar eller nordsvenskar hära.

Sv: Rida eller köra först.

Ursäka men den sista raden var bara larvig. Finns olika individer utav varje ras. Dessutom så har väl inte alla svenskar nordsvenskar och ardennrar? Det är väl snarare vanligare med olika varianter av varmblod. Jag tror det ligger i tradition hur man gör. De spanska hästarna användes ju mycket mer till ridhästar och de svenska användes i jordbruket främst (om man går tillbaka i tiden).

Egentligen har det väl inte så stor betydelse vad man gör först? Huvudsaken är ju att det blir bra gjort.

Fördelen med att köra in dem först är att man tömkör mycket vilket ger en trevlig unghäst (1-2 år gammal) och att man kan köra dem tidigt, bygga upp dem inför ridningen som kräver en balanserad och välmusklad häst. ett års körning som två och treåring gör dem väl förberedda för att börja tränas under sadel.

Ibland passar det inte att köra in först heller, och då får det ju bli tvärtom. Har inget med ras att göra.

Jag tänker som så att jag vid inridningen har större nytta av det jag lärt hästen under inkörningen, än vad jag skulle ha nytta av "ridkunskaperna" vid inkörning.

En inkörd häst går på rösthjälper = jag kan lära den sits- och skänkelhjälperna efter hand med rösten som vägvisare. Den är van vid allehanda ljud o saker mot kroppen = inte så konstigt att någon sitter ovanpå, eller så stor risk att den far iväg med en ofrivillig avsittning som följd om något skramlar till i ridhuset osv.

Finns säkert lika många tankar kring det här som det finns ryttare/kuskar.
(Jag har en nordsvensk ;))

Lotta

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 248
Senast: AliceZeta
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V