Rida eller inte? Vad tycker ni?

Sv: Rida eller inte? Vad tycker ni?

Inte för att vara elak, men även om hon skulle rida, vad säger att hon har lust att rida ut tillsammans? För egen del rider jag helst själv, exempelvis, uteridning är avkoppling tillsammans med hästen för mig, vill jag prata bort en stund så gör jag det hellre över en kopp kaffe.

Jag är rätt osocial när jag är i privatstall - visst, man kan byta några ord, men jag är där för hästens skull, inte för att umgås med folk.

Om du har som krav att dina hyresgäster måste vara kompisar med dig och rida ut tillsammans så får du nog säga det - inte bara att de ska sköta sina hästar och rida regelbundet. Det är ju inte där skon klämmer, som jag förstår det, att hästen far illa, utan att hon inte tillbringar tillräckligt mycket tid med dig?

Plus att hon inte sopar, men det hade ni väl redan pratat om?

Med andra ord så borde du sagt att "jag kräver att du umgås minst en timme om dagen med mig". Då hade du kanske sluppit missförstånden.

Senast ändrad:

min häst rids 2-3ggr i veckan. än har han inte trillat pinn..

Man kan väl ställa vilka krav man vill i ett avtal, det är upp till båda parterna att vara överens om det. Jag kan förstå att du är irrriterad om inte avtalet följs som det är tänkt. Däremot hade jag aldrig själv skrivit på det avtalet, men det är ju en annan sak. Nästa gång du hittar en ny inackordering ska du nog vara väldigt tydlig med just ridbiten eftersom det är kanske en smula ovanligt.

jag har fortfarande inte skrivit det i avtalet........:angel:

Vi har 4 avelsston som inte rids regelbundet. Har även ett sto på 25 år som inte heller rids regelbundet. Jag kan garantera dig att dom mår alldeless utmärkt ändå.

du har inte förstått vad jag menade

Jag kanske inte ser det utifrån bara ridperspektivet, utan helheten.
Vet inte varför en del alltid måste läsa ut det värsta ur alla frågor...
Som stallägare så FÅR man faktiskt sålla och välja vilka man vill ha klampandes omkring på ens ägor....

Och det är väl inte första gången i världshistorien det finns en männinska som utger sej för något det visar sej att hon inte är när det komer till kritan.
Med folk som inte betalar är det lättare, dom åker ut. Men när det gäller alllmän skötsel och trivsel så är det tydligen löjligt enligt vissa:devil:

I TS sitts hade jag pratat med hyresgästen om problemet (eller HG´s för'lder) och tala om att vi vill ha aktivt hästfolk här, och om dom inte vill/kan vara i stallet så ofta så kanske dom ska byta stall så att vi kan ta in en aktiv som passar in i resten av gänget.

Om det är en ung tjej så kan man väl fråga om man inte ska rida ut tillsammans för att få lite kontakt. Kanske blir roligare att åka till stallet när man börjar få vänner:idea:

:bow::bow::bow:

Tack för att det e nån som har förstått vad jag menar och känner!!
Vi har ridit ut tillsammans och jag försöker få kontakt med tjejen i fråga och frågar varje gång hon är i stallet och jag ska rida ut om hon ska med ut på en tur, men hittills har det hänt en gång! Inte så lätt att lära känna någon i stallet om man inte tillbringar med tid än en kvart/dag. :confused:

Regelbundet är det om det är en gång i veckan alltid, oregelbundet om det ibland är 3 - 5ggr i veckan o ibland 1 ggr i veckan. När du skrev regelbundet var det inte det du menade, men ordet betyder väl likadan upprepning. Var på en kul föreläsning en gång där det just pratades om regelbundenhet, att vissa besöker kyrkan oregelbundet på dop/bröllop medan andra besöker den regelbundet en gång om året vid julmässan....

Angående om hästen mår bra av det eller inte beror väl mycket på hur livet ser ut i övrigt, är den ute o leker i stora hagar med kompisar hela dagarna får den stimulans ändå.

Absolut! Regelbundenhet är väldigt olika från situation till situation, men det går inte att "träna" en häst 1 gång/vecka. Om hästen står 6 dagar i rad går det inte att rida den ett hårt pass på banan sen, eller konditionsträna i skogen, eller hoppa ett pass. Träning kan väl inte för någon vara att skritta ut en sväng på långa tyglar :confused:

Med andra ord så borde du sagt att "jag kräver att du umgås minst en timme om dagen med mig". Då hade du kanske sluppit missförstånden.

Det är definitivt inte det jag menar. Jag har ridit själv i ett helt år nu och klarar det alldeles utmärkt, men det är betydligt trevligare med lite sällskap i stallet.

kanske brukar träna och hålla igång hästen men har ett uppehåll.

sen ser man väl hur hästen ser ut? är den bra musklad och ser frisk o sund ut så måste hon ju ha ridit innan iallafall.

Jag tycket att du ska säga upp din hyresgäst eftersom ni tydligen inte trivs ihop.
Om du vill att hon ska stå kvar så får du prata med henne och ta upp det som ni har kommit överrens om i kontraktet.
Sedan skulle jag aldrig skriva på ett sådant kontrakt med det är ju en annan sak. :angel:

KL

Måste faktiskt hålla med TS till viss del. Visst - man kan inte ha som krav att folk ska rida sina hästar varje dag. Men, jag tycker absolut att man kan ha som krav att hästarna ska "skötas" varje dag./QUOTE]

TS skrev att tjejen är där varje dag. Problemet är att hon enl TS (som verkar ha minutkoll på stackarn) är där för lite.

Men som sagt så behöver hon inte vara i mitt stall om hon inte gillar vår vilja att ha gemenskap, säkerhet och ordning i stallet. Anledningen är inte att hon inte rider, jag skiter fullständigt i vad hon gör med sin häst egentligen, men eftersom hon visste förutsättningarna INNAN hon flyttade in och uppgav att hon "bodde" i stallet och tränade regelbundet så tycker jag inte att hon varit riktigt ärlig! Och ja, jag har påminnt tjejen om att sopa.

Vaddå "gemenskap"??? Gemenskap för vissa tycker jag det låter som.
Hon kanske känner sig totalmobbad, tycker det är olustigt att vara i stallet, att ni inte gillar henne osv osv osv eftersom ni är tydligen så totalt missnöjda med hela hon och allt hon gör och inte gör.

Du vet ingenting om hur hon har det. Det kanske är 100% sant att hon "bodde i stallet" förut men just nu har hon supermycket i skolan/på jobbet/har träffat en ny kille/hennes föräldrar håller på o skiljer sig och hon har skitjobbigt hemma/hon har blivit rädd för sin häst. Och så vidare.

Försök prata med tjejen och vara bussig mot henne i stället för att gnälla om henne på ett internetforum! Då kanske hon tycker att du och innegänget som rider o är där "rätt mängd" tid o dagar är roligare att vara tillsammans med.

Nu har jag inte läst alla inlägg, ledsnade på sidan två där det började spåra ut, enligt egen åsikt.

Jag skötte en häst förra året, där ägaren hade tröttnat helt. Det stora problemet var, att när hon sa att hon skulle göra vissa saker - så hände ingenting - vilket resulterade i att hästarna for illa. Man trodde man kunde lita på henne, men hon gjorde inte rätt för sig.

Förra vintern kom jag till stallet klockan 15, bara för att gosa lite. Då stod hästarna fortfarande inne! Med andra ord hade hon inte varit där och fodrat och släppt ut hästarna klockan 8 på morgonen!

När jag flyttade från stan, fick även hästen flytta. Hästen såldes en månad senare..

Det jag vill säga är, att det viktiga är att man kan lita på personen, att hon tar hand om sin häst, och att hon säger till om hon ser att andra hästar far illa. Jag vet inte hur ni har det med fodring och så, men i ett sånt litet stall måste man kunna lita på varandra - till 110%.

Upplever du att du inte kan det? - Kasta ut henne omedelbums! :devil: Men gör klart för henne innan varför hon åker ut! Ägaren till min medryttarhäst fick höra att hon fick flytta för att "dom skulle göra lösdrivtstall och att hon inte fick plats".. Hur ska hon då kunna bättra sig?

Alla är värda en chans - kanske t.o.m en tredje. Men det viktiga är kommunikation och tillit.

Lycka till!

va ja fatta de som så handlade de om att hon inte rider sin häst..
inte att hon inte tar hand om den..eller sköter resten dåligt..

va ja fatta de som så handlade de om att hon inte rider sin häst..
inte att hon inte tar hand om den..eller sköter resten dåligt..

Eller så är det just det här med ridningen som många hakat upp sej på...
...när det antagligen handlar om fler saker som inte är riktigt på topp.
Hinns inte hästen med så hinns kanske inte så mkt annat med ordentligt i stallet heller?

Och kom igen nu... Hur många här känner inte till den typen??
Kanske inte är lika vanligt i storstäderna där man kan välja mer vilket sorts stall och med vilken service man vill ha, och där det är gräsligt DYRT att ha häst, så man skaffar ingen om man inte verkligen VILL ha en häst och har tid med det. eller man tar sej tid för det är så j-la roligt och värt nästan vartenda öre;)

På landet där jag bor nu finns en helt annan mentalitet (jag säger absolut inte att alla är så, men det är vanligare) Man kan köpa en häst och ha den rätt billigt, typ kusinens gård eller klasskompisens stall, en grannbonde med lite mark över. Många skaffar häst utan att ha ett hum om vad som krävs.

Sen kanske inte intresset är så stort iallafall när man väl har hästen/ponnyn, men det är inte så Sk*tDYRT som det är i stora städer att man gör sej av med sin lilla hobby. Och med yngre tjejer så ligger kanske för många intresset just i kompisar. Byta stall kanske inte var en jättebra idé för den här tjejen. Om hon "bodde" i det förra stallet så fanns det kanske en annan anledning än just hästen.
Minns bara när jag själv bytte bollklubb som 12-åring. Det var inte alls lika kul där och mitt intresse dog rätt snabbt.

Är det säkert att tjejen känner sig välkommen och "med i gemenskapen" då?

att känna sig utanför, vara lite blyg och osäker kan döda det mest brinnande av intressen.

Jag hade själv en period förra våren då min häst inte stod där hon brukar utan i ett privatstall närmare stan. Jag kunde inte komma till stallet innan 6, ibland var jag så sen som 8.. Oftast en av de sista där ifrån och få såg mig rida, många kvällar var jag för slut för att sätta mig upp på min tant som kräver 100%ig uppmärksamhet...

Det finns ett liv utanför stallet som kan påverka.. precis som livet i stallet kan påverka.

Fråga henne om hon verkligen trivs?

..och ska sanningen fram.... hade jag varit henne och hittat den gär tråden hade jag nog skällt ut dig efter noter för att inte fråga innan du uttalar dig och sen tagit min häst från ditt stall. Men det är å andra sidan jag. Någon annans häst är någon annans häst, visst är ärlighet viktigt - men viktigare ändå är att kolla upp om och isf vad det är som spökar....

jag har på senaste inte vart hos min häst mer än 20 30 min, alltså varit med hästen men ja sköter stallet endå och tar hand om allt ja ska ta hand om, och ja är endå inte nån sån även ifall ja skyndar mej istallet ibland.

anledningen kan ju va att hon inte trivs, ja är i sånna perioder där de känns som om dom andra helt enkelt inte gillar mej..även om dom inte gör nåt speciellt mot mej men får de intrycket ibland.

o ja har inte hästen i stan..långt ut på landet bor min häst..o visst ja kan tänka mej att dom andra i stallet tycker ja är väldigt tråkig..dom är nämligen väldigt sociala och pratiga men sån är inte jag.

Tjejen i vårat stall gör samma sak. I början, typ första månaden skötte hon sig exemplariskt. Sen började det gå utför. hon "orkade" inte mocka utan lät hästen gå i skiten 4 dagar. Sen skällde stall ägaren ut henne.

Men det var visst inte så att hon missköter sin häst utan är där en kvart och mockar och borstar av sin häst. Helt ok tycker jag. Ge f*n att baktala henne, det är inte särskilt rättvist. Säkert letar hon redan annan stallplats med bättre anda..

Personligen trivs jag inte i inackorderingsstallar med 10 andra tjejer därför att det oftast blir baktalande och smutskastning. Min lill-skötare blev offer för det.
Har hittat riktigt bra ställe med 2 andra hästar-ägs av samma person- och inget skitsnack. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar