Rida eller inte? Vad tycker ni?

Sv: Rida eller inte? Vad tycker ni?

Men som sagt så behöver hon inte vara i mitt stall om hon inte gillar vår vilja att ha gemenskap, säkerhet och ordning i stallet. Anledningen är inte att hon inte rider, jag skiter fullständigt i vad hon gör med sin häst egentligen, men eftersom hon visste förutsättningarna INNAN hon flyttade in och uppgav att hon "bodde" i stallet och tränade regelbundet så tycker jag inte att hon varit riktigt ärlig! Och ja, jag har påminnt tjejen om att sopa.

Men har du PRATAT med henne???

Det kan ju faktiskt finnas en vettig orsak till detta och här sitter du och ångar upp dig helt i onödan i så fall.

Kanske har hon svårt att komma in i gemenskapen i stallet och inte vill vara där för mycket? (Skulle jag misstänka om hon känner sig övervakad av stallägaren...)
Hon kanske bodde i sitt förra stall för att hon trivdes där bättre?
Jag vet ju inte hur gammal hon är men hon låter ung eftersom hennes föräldrar är inblandade. Och många tonåringar är känsliga för sånt där.

du kan ju säga upp tjejen då om du är missnöjd,hänvisa till kontraktet och tala om vad du är missnöjd med,men att skriva att rida regelbundet är lite konstigt i mitt tycke,regelbudet för dig kan vara en annan sak för henne,och det kan ju vara en tillfällighet att hon är lite tid i stallet(personliga själ mm)du kan ju fråga henne,kanske har mycke i skolan,jobbet strul hemma mm

kl

Om hyrestagaren inte följer kontraktet så måste det väl gå att upplösa det?

Tycker väl knappast att man har rätt att "kräva" att någon rider sin häst däremot kan man ju som stallägare sålla bland de som söker plats så att man får in en aktiv ryttare där - om man nu vill ha det.
Jag har formulerat annonser på så vis ibland - att jag söker någon som rider aktivt då jag gärna vill ha ridsällskap.

Att skriva in det i kontrakt tycker jag verkar lite märkligt och ganska orimligt, det är ju inte din häst:confused: Så länge det inte handlar om djurskyddsfrågor, och det räknas knappast ridning till, så kan man nog inte göra så mycket.

Tror att man ska akta sig för att komma med för många sådana här åsikter och pekpinnar till de som är inhyrda, det är ju rätt kränkande tycker jag. Sen att det ibland kan vara svårt att hålla tyst i vissa lägen det är en annan sak.

du kan ju säga upp tjejen då om du är missnöjd,hänvisa till kontraktet och tala om vad du är missnöjd med,men att skriva att rida regelbundet är lite konstigt i mitt tycke,regelbudet för dig kan vara en annan sak för henne,och det kan ju vara en tillfällighet att hon är lite tid i stallet(personliga själ mm)du kan ju fråga henne,kanske har mycke i skolan,jobbet strul hemma mm

Hur många gånger ska jag behöva skriva att det inte stod i kontraktet utan var en muntlig överenskommelse?? Du bör kanske läsa inläggen lite bättre innan du kritiserar nästa gång.

Tycker väl knappast att man har rätt att "kräva" att någon rider sin häst däremot kan man ju som stallägare sålla bland de som söker plats så att man får in en aktiv ryttare där - om man nu vill ha det.
Jag har formulerat annonser på så vis ibland - att jag söker någon som rider aktivt då jag gärna vill ha ridsällskap.

Att skriva in det i kontrakt tycker jag verkar lite märkligt och ganska orimligt, det är ju inte din häst:confused: Så länge det inte handlar om djurskyddsfrågor, och det räknas knappast ridning till, så kan man nog inte göra så mycket.

Tror att man ska akta sig för att komma med för många sådana här åsikter och pekpinnar till de som är inhyrda, det är ju rätt kränkande tycker jag. Sen att det ibland kan vara svårt att hålla tyst i vissa lägen det är en annan sak.

Men det var i princip så jag hade formulerat det också i annonsen! Jag har INTE SKRIVIT I KONTRAKTET ATT HÄSTEN SKA RIDAS SI OCH SÅ MYCKET!!!!! Men tjejen i fråga utgav sig för att ta hand om sin häst på ett annorlunda sätt INNAN hon flyttade in och dessutom sa hon till mig att hon red regelbundet i princip varje dag och tränade med sin häst. Eftersom det är både säkrare och roligare att rida två eller flera så hade jag detta som ett krav som jag sållade de sökande efter, men DET STOD INTE I KONTRAKTET!

Men hon sopar inte heller o krattar inte upp efter sig etc. Dessutom så visste hon vad vi hade för regler innan hon skrev på. Självklart kan det vara en period när man inte har tid at rida, men det jag blir irriterad på är att hon gav en helt annan bild innan kontraktet skrevs på. Enligt hennes föräldrar så "bodde" hon i princip i stallet. Hon är där max en kvart/dag! På en kvart hinner man definitivt inte "pyssla" med hästen som många skriver att man ska. Hon kommer dit, mockar, borstar av hästen o sticker igen. Jag förstår personligen inte varför man skaffar en häst om man sen inte har tid att ta hand om den. Då är det väl bättre att ha en foderhäst tillsammans med någon annan typ 4 grr/vecka eller liknande så att man dels slipper dåligt samvete själv och hästen blir ordentligt skött!

Ja det enda du kan göra är väl att prata med henne då

Men det var i princip så jag hade formulerat det också i annonsen! Jag har INTE SKRIVIT I KONTRAKTET ATT HÄSTEN SKA RIDAS SI OCH SÅ MYCKET!!!!! Men tjejen i fråga utgav sig för att ta hand om sin häst på ett annorlunda sätt INNAN hon flyttade in och dessutom sa hon till mig att hon red regelbundet i princip varje dag och tränade med sin häst. Eftersom det är både säkrare och roligare att rida två eller flera så hade jag detta som ett krav som jag sållade de sökande efter, men DET STOD INTE I KONTRAKTET!

Det finns ingen anledning att skrika...

Ja då finns det inget du kan göra.

Men jag förstår inte varför du sitter här och gnäller över din inackordering (för att hon inte rider tillräcklig ofta) istället för att prata med henne?
Har det inte slagit dig att hon kanske inte är på topp just nu....? :confused:

Men hon sopar inte heller o krattar inte upp efter sig etc. Dessutom så visste hon vad vi hade för regler innan hon skrev på. Självklart kan det vara en period när man inte har tid at rida, men det jag blir irriterad på är att hon gav en helt annan bild innan kontraktet skrevs på. Enligt hennes föräldrar så "bodde" hon i princip i stallet. Hon är där max en kvart/dag! På en kvart hinner man definitivt inte "pyssla" med hästen som många skriver att man ska. Hon kommer dit, mockar, borstar av hästen o sticker igen. Jag förstår personligen inte varför man skaffar en häst om man sen inte har tid att ta hand om den. Då är det väl bättre att ha en foderhäst tillsammans med någon annan typ 4 grr/vecka eller liknande så att man dels slipper dåligt samvete själv och hästen blir ordentligt skött!

Förstår pricis hur du har det. Vi har samma problem i stallet. Visserligen är det inte jag som äger stallet, utan är bara medryttare på en av hästarna. Vi har inte så fruktansvärt stora hagar utan får hyra bete på sommaren. Men till problemet. Tjejen i vårat stall gör samma sak. I början, typ första månaden skötte hon sig exemplariskt. Sen började det gå utför. hon "orkade" inte mocka utan lät hästen gå i skiten 4 dagar. Sen skällde stall ägaren ut henne. Sen efter set skötte hon sig i kanske en vecka. Sen ska hon ha en till häst. Vilket är helt idiotiskt. Hon rider aldrig. Jag har sett henne rida två gånger och det är på 6 månader. Knappt stall ägaren har sett henne rida, Hon kör med alla i stallet. Vi har haft det lite jobbigt med vatten i stallet. Och var tvungna att köpa enorma mega långa slangar för att det skulle gå lättare. Vi delade hage med henne ett tag, och hon fyllde aldrig på vatten utan slavade alla andra i stallet. Hon kom dit och var där i stort sett 10 minuter dom gångerna hon dök upp över huvud taget. Nu har hon börjat sköta sig lite bättre efter att vi "skvallrade" varje gång hon inte var där. Dessutom har hon inget jobb nu. Och det har hon inte haft på snart en månad. hur fan ska hon då ha råd att ha två hästar, plus hennes huns och tre stackars katter.

Det finns ingen anledning att skrika...

Ja då finns det inget du kan göra.

Men jag förstår inte varför du sitter här och gnäller över din inackordering (för att hon inte rider tillräcklig ofta) istället för att prata med henne?
Har det inte slagit dig att hon kanske inte är på topp just nu....? :confused:

Jag skriker inte, bara förtydligare eftersom vissa inte verkar kunna läsa ordentligt annars.

-kl-
Ja, i ett så litet stall är det viktigt att det fungerar med alla inblandade, men kommunikation är ett nyckelord som håller i alla lägen Prata med henne!
Visst, en gång i veckan är "regelbundet", men för hästens välbefinnande är det viktigt isf hur denna gång ser ut. Tränar man en gång i vecka och sen inte rider mellan träningarna tycker inte jag det är rättvist mot hästen. Ger man sig ut och galopperar i skogen en gång i veckan, när ska hästen lyckas få kondition att klara det? Tar man en skrittrunda en gång i veckan, ok, men ganska tråkigt, men det är ju inget problem för hästen iaf.
Tror som nån skrev, att hon inte känner sig inne i stallgemenskapen, av egen vilja eller av övrigas vilja.

Man kan väl ställa vilka krav man vill i ett avtal, det är upp till båda parterna att vara överens om det. Jag kan förstå att du är irrriterad om inte avtalet följs som det är tänkt. Däremot hade jag aldrig själv skrivit på det avtalet, men det är ju en annan sak. Nästa gång du hittar en ny inackordering ska du nog vara väldigt tydlig med just ridbiten eftersom det är kanske en smula ovanligt.

Dessutom har hon inget jobb nu. Och det har hon inte haft på snart en månad. hur fan ska hon då ha råd att ha två hästar, plus hennes huns och tre stackars katter.

Vad har du med det att göra???
Jag har inte heller något jobb, men har råd med två stora hästar! Man får helt enkelt prioritera!

Till TS. Om jag vare du skulle jag fixa ett möte med tjejen och hennes föräldrar och prata med dem om att det inte var så här du hade tänkt dig när du annonserade om platsen. Du ville ha nån som sällskap både i stallet och på ridturerna och vill inte de uppfylla de kraven så får du säga till dem att de tyvärr måste sägas upp!
De kanske har nån anledning till varför hon inte är där så mycket just nu, men du får ju aldrig veta det om du inte pratar med dem!

Malin

Vi har alldeles nyss fått en ny inackordering i stallet. När vi hade annonsen ute så var våra krav att personen i fråga skulle vara skötsam i stallet, dvs sopa efter sig, mocka ordentligt, kratta om man spiller på gården etc, samt att hon/han skulle rida sin häst regelbundet.

Anledningen till det sistnämnda är dels att jag inte tycker att det är rätt mot en häst som är sju år gammal att bli riden typ 1 gång/vecka, hästar behöver arbeta för att må bra såväl psykiskt som fysiskt. Varför har man häst om man inte har tid att ta hand om den??Den andra anledningen är för att vi inte är så många i stallet och därför är det ju kul med sällskap när man rider o är i stallet.

Eftersom detta var krav från vår sida och tjejen i fråga sa dessutom när vi skrev kontrakt att hon tränade med sin häst och red den regelbundet. 1 gång/vecka är inte regelbundet för mig och definitivt inte träning. Eller har jag fel?? Vad tycker ni?
Vi har 4 avelsston som inte rids regelbundet. Har även ett sto på 25 år som inte heller rids regelbundet. Jag kan garantera dig att dom mår alldeless utmärkt ändå.

Har du frågat henne om detta? Kanske finns en anledning till varför hon inte rider. Jag älskar min häst och rider varje deg, tränar och tävlar (inte just nu, hon är halt) men det har funnits långa perioder under dom åren jag haft henne (12år) som jag inte har ridit. Jag har tappat lusten, eller något annat har hänt. Men i normala fall tillbringar jag all min lediga tid i stallet. Kankse den här tjejen också har gjort men av olika anledningar så vill hon inte nu.

Tycker detta verkar aslöjligt. Gå och irritera sej på att folk inte rider sina hästar men för övrigt sköts väl.
Prata med henne. Efter det vill hon säkert flytta. Skulle jag ha gjort.

Om jag vare du skulle jag fixa ett möte med tjejen och hennes föräldrar och prata med dem om att det inte var så här du hade tänkt dig när du annonserade om platsen. Du ville ha nån som sällskap både i stallet och på ridturerna och vill inte de uppfylla de kraven så får du säga till dem att de tyvärr måste sägas upp!

"Följ med mig ut på ridturerna eller flytta hästen...!"

:rofl:

Förlåt. Men hela frågan är lite absurd.

Det KAN ju vara så att hästägaren helt enkelt inte trivs i stallägarens sällskap...? Isf letar hon nog redan ny boxplats själv.

Ja, jag hade då inte velat hyra in mig hos dig - omogen och otrevlig.

"Följ med mig ut på ridturerna eller flytta hästen...!"

:rofl:

Förlåt. Men hela frågan är lite absurd.

Det KAN ju vara så att hästägaren helt enkelt inte trivs i stallägarens sällskap...? Isf letar hon nog redan ny boxplats själv.

Jag kanske inte ser det utifrån bara ridperspektivet, utan helheten.
Vet inte varför en del alltid måste läsa ut det värsta ur alla frågor...
Som stallägare så FÅR man faktiskt sålla och välja vilka man vill ha klampandes omkring på ens ägor....

Och det är väl inte första gången i världshistorien det finns en männinska som utger sej för något det visar sej att hon inte är när det komer till kritan.
Med folk som inte betalar är det lättare, dom åker ut. Men när det gäller alllmän skötsel och trivsel så är det tydligen löjligt enligt vissa:devil:

I TS sitts hade jag pratat med hyresgästen om problemet (eller HG´s för'lder) och tala om att vi vill ha aktivt hästfolk här, och om dom inte vill/kan vara i stallet så ofta så kanske dom ska byta stall så att vi kan ta in en aktiv som passar in i resten av gänget.

Om det är en ung tjej så kan man väl fråga om man inte ska rida ut tillsammans för att få lite kontakt. Kanske blir roligare att åka till stallet när man börjar få vänner:idea:

Jag kanske inte ser det utifrån bara ridperspektivet, utan helheten.
Vet inte varför en del alltid måste läsa ut det värsta ur alla frågor...
Som stallägare så FÅR man faktiskt sålla och välja vilka man vill ha klampandes omkring på ens ägor....

Och det är väl inte första gången i världshistorien det finns en männinska som utger sej för något det visar sej att hon inte är när det komer till kritan.
Med folk som inte betalar är det lättare, dom åker ut. Men när det gäller alllmän skötsel och trivsel så är det tydligen löjligt enligt vissa:devil:

I TS sitts hade jag pratat med hyresgästen om problemet (eller HG´s för'lder) och tala om att vi vill ha aktivt hästfolk här, och om dom inte vill/kan vara i stallet så ofta så kanske dom ska byta stall så att vi kan ta in en aktiv som passar in i resten av gänget.

Om det är en ung tjej så kan man väl fråga om man inte ska rida ut tillsammans för att få lite kontakt. Kanske blir roligare att åka till stallet när man börjar få vänner:idea:

:bow::bow::bow:

1 gång/vecka är inte regelbundet för mig och definitivt inte träning. Eller har jag fel?? Vad tycker ni?

Regelbundet är det om det är en gång i veckan alltid, oregelbundet om det ibland är 3 - 5ggr i veckan o ibland 1 ggr i veckan. När du skrev regelbundet var det inte det du menade, men ordet betyder väl likadan upprepning. Var på en kul föreläsning en gång där det just pratades om regelbundenhet, att vissa besöker kyrkan oregelbundet på dop/bröllop medan andra besöker den regelbundet en gång om året vid julmässan....

Angående om hästen mår bra av det eller inte beror väl mycket på hur livet ser ut i övrigt, är den ute o leker i stora hagar med kompisar hela dagarna får den stimulans ändå.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar