rida efter smärtstillande

hera_

Trådstartare
hästen har ätit smärstillande en vecka efter ett orm bett, när kan man börja rida igen? när anser man att den smärtstillande effekten gått ut? orm bettet är helt bra nu om någon undrar,så hon är helt ridbar igen men vill inte börja förrän medecinen är ute ur kroppen..

Sv: rida efter smärtstillande

Wilken medicin har hästen fått?

I det här fallet bör du wara försiktig med träning pga ormbettet, inte pga medicineringen. Att rida trots att hästen fått butta el liknande är ingen fara.

hon får febylbuta nånting... och pencilin in i muskeln.. fast ormbettet är helt borta nu, ingen svullnad eller ömhet kvar.

Att själwa swullnaden runt bettet är borta innebär ju inte att faran är öwer för skador på inre organ och hjärta. Det är giftet som sprutas in som är farligt, inte själwa inflammationen på bettstället. Det är iofs owanligt att hästar tar någon större skada, men poängen är att det är pga detta man ska wara försiktig med motion osw.

Rida på fenylbutazon är annars ingen fara alls.

Jag antar att du menar att man kan anstränga en häst som har butta i kroppen. Men samtidigt så märker man kanske inte om den är halt eller får ont på annat sätt?

Nu brukar inte mina hästar vara halta men jag hade nog tyckt att det hade varit obehagligt ändå. Tänk om den skadar sig under ridpasset? Eller gör inte hästar det?

Jag är väl tramsig antar jag :crazy:

orm bettet kom till för över en vecka sen nu.. hon har avslutat behandlingen nu så jag tror nog jag kan sätta igång henne nu... hur länge kan giftet från ormen i fråga verka i kroppen??

Man brukar kolla upp hjärta, lewer och njurar efter en månad ungefär.

Men som sagt, det är owanligt att man får komplikationer hos häst. Så om du känner dig trygg med att sätta igång och påfresta cirkulationen som wanligt så gör det.

NSAID är wisserligen smärtstillande, men det är ju inte direkt så potent att hästen blir helt smärtfri. Den kan liksom inte bryta benet utan att märka det..!

Många gånger sätter man igång hästar under fortsatt smärtlindring för att få igenom en rehab-plan. Detta gäller förstås endast på weterinär indikation, inget man ska testa själw.

Har hästen stått på smärtstillande pga fång, som jag wet att du är insatt i, så är det själwklart idiotiskt att sätta igång den under smärtlindring. Det beror alltså på warför.

I det här fallet har wäl hästen mest fått smärtstillande för swullnaden wid bettet. Inwerkan aw NSAID eller ej påwerkar inte ewentuella komplikationer. Antingen är hästen helt ok och då spelar det ingen roll, eller så stannar hjärtat efter ett par weckor (wilket som sagt är högst osannolikt, men rent hypotetiskt) och då spelar det inte heller nån roll.

Om hästen skulle wricka sig under det första ridpasset så lär det kännas ändå. NSAID werkar ffa genom att hämma inflammation, och i det akut-aktuta skedet är den aw mindre betydelse.

(F´låt om jag låter sur, det är jag inte)!

Om hästen skulle wricka sig under det första ridpasset så lär det kännas ändå. NSAID werkar ffa genom att hämma inflammation, och i det akut-aktuta skedet är den aw mindre betydelse.

(F´låt om jag låter sur, det är jag inte)!

Tack för svaret.

Jag kan nog inte tillräckligt om smärta och smärtlindring, dvs ingenting, för jag förstår inte riktigt stycket som jag citerar. Är det just det att NSAID hämmar inflammationen som gör att det är smärtlindrande dvs ingen inflammation ingen smärta? Det låter ju ganska troligt i och för sig. Antagligen heldum fråga - ursäkta.

(Jag är nog helt okänslig jag tyckte inte alls att du verkade sur.)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka