Sv: rida efter smärtstillande
NSAID är wisserligen smärtstillande, men det är ju inte direkt så potent att hästen blir helt smärtfri. Den kan liksom inte bryta benet utan att märka det..!
Många gånger sätter man igång hästar under fortsatt smärtlindring för att få igenom en rehab-plan. Detta gäller förstås endast på weterinär indikation, inget man ska testa själw.
Har hästen stått på smärtstillande pga fång, som jag wet att du är insatt i, så är det själwklart idiotiskt att sätta igång den under smärtlindring. Det beror alltså på warför.
I det här fallet har wäl hästen mest fått smärtstillande för swullnaden wid bettet. Inwerkan aw NSAID eller ej påwerkar inte ewentuella komplikationer. Antingen är hästen helt ok och då spelar det ingen roll, eller så stannar hjärtat efter ett par weckor (wilket som sagt är högst osannolikt, men rent hypotetiskt) och då spelar det inte heller nån roll.
Om hästen skulle wricka sig under det första ridpasset så lär det kännas ändå. NSAID werkar ffa genom att hämma inflammation, och i det akut-aktuta skedet är den aw mindre betydelse.
(F´låt om jag låter sur, det är jag inte)!