Rida efter ryggont

M

mightyblue

Hejsan! 19 april ställde jag av min häst då jag misstänkte att hon hade ont i ryggen (tjurig vid sadling, ömmade, osv). 27 april (dvs i måndags) var en kiropraktor ute och tittade och klämde. Han konstaterade att hon var stel och spänd i nacken, vid länden ungefär och i höger bog. Sedan så typ "knäckte"? (fel ordval, but u get it.) han så att musklerna vart avslappnade. 1 veckas vila sa han.

På måndag får jag alltså börja rida igen. Men nu är det såhär att min kusin som är här typ 1 gång om året är här just nu och åker hem imorgon kväll. Förra gången han var här hade jag inte fått hem hästen än och jag lovade honom att nästa gång han kom så skulle han få rida.

Min fråga är alltså; kan hon ridas imorgon, trots att det är en dag innan jag egentligen får börja rida? Det handlar om en lugn skrittur barbacka i 20 min ungefär. 65-70 kg på hästens rygg (kusin + mig, han vågar inte rida själv).

Jag resonerar väl ungefär så att en dag egentligen inte kan spela så himla stor roll, men om det nu gör det så låter jag givetvis bli att rida. Hästens välbefinnande kommer först! :)

Tacksam för svar.

Sv: Rida efter ryggont

Hallå!

Ja tycker inte att ni ska sitta på hästen båda 2, törs han inte rida om du leder hästen eller longerar?

Ja har själv en häst som har känslig rygg, han är en D-ponny å ja låter ingen över 60kg rida han... Va rädd om din häst.

Lycka till med kusinen i morrn

Jag fattar nog inte, skulle ryggen bli bra på en vecka:confused:

Utan något antiinflamatoriskt utan bara av att hen knäckte rätt ryggen?

Om din häst har/har haft så ont att det märkts vid sadling så behöver den förmodligen smärtstillande och antiinflamatoriskt medicin.
Dessutom bör sadeln kontrolleras eftersom det förmodligen är den hästen reagerar på.

Min häst var inte öm i ryggen, men var inte helt fräsch.
Hon hade en lättare inflamation i bakre ryggmusklerna.
Hon fick akupunktur och sedan finadyne i 10 dagar med skritt förhand 15 minuter/dag.
Fortsatt skritt en vecka för att sedan lägga in kortare travpass, givetvis i en ändamåls riktig form.

Och givetvis går hon inte med den sadeln något mer!

Att rida två på en häst är inte vidare smart någon gång och absolut inte på en häst som varit så öm.

Alltså ryggproblem ska man vara väldigt försiktig med om man vill ha en hållbar häst.
Egentligen bör man ju verkligen sätta igång hästen från marken efter en ordentlig utredning alt LÅNG vila för att sen börja rida försiktigt med en Väl anpassad sadel.

Tycker verklgien inte att ni båda (eller nån ) ska sitta upp såhär tidigt. Ryggproblem som sagt är inget som försvinner snabbt. (Ja, det kan ju men du har ju inte kollat ryggen med vet. ens.)
Om hästen ömmar i ryggen och är tjurig så har det gått ganska långt och skadan kan vara mkt värre än du tror.

Om hästen nu inte reagerar vid kläm och tryck skulle Jag eventuellt kunna tänka mig att sätta upp kusinen några minuter om det är så att kusinen är väldigt lätt.
Vågar nu inte kusinen rida själv får h*n ju skylla sig själv.
Att sitta upp två st i 20 minuter låter absolut inte ok så tidigt efter att du ställde av den.

Det vore ett mirakel om hästen blev bra så snabbt tycker jag.
Finns ju inte ens någon utredning på vad det är...

Oj, när min blev behandlad första gången av ET var det ridförbud i en månad. Jag tömkörde henne i skogen istället.

Hon har en kota i länden som sitter närmare den bredvid än resten av kotorna i ryggen gör, och hade roterat bäcken och inflammationer i länden. Hon fick det när vi gjorde en rejäl omkullridning -05. Var så dålig att jag trodde jag skulle få ta bort henne. Hon har ätit butta, finadyne och metacam i omgångar och fått typ 500 ET-behandlingar. Hon är bra idag men jag har alltid röntgenbilderna i bakhuvudet om man säger så.

Visserligen var min rätt allvarligt skadad i ryggen, men en vecka låter väldigt lite tycker jag. Är hästen ens kollad av veterinär?

Jag kan väl personligen tycka att du kanske får förklara för din kusin att hästen inte mår bra. Du säger ju själv att hästens välbefinnande kommer först, det är då för mig en självklarhet att inte belasta hästen din för en sådan "onödig" sak som att din kusin vill rida.

Hoppas hästen blir frisk i ryggen :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama