Rida efter kejsarsnitt

iloveyou

Trådstartare
När har ni som gjort kejsarsnitt börjat rida igen? Jag gjorde ett planerat snitt för fyra veckor sedan och jag är så himla ridsugen!

Vågar man hoppa upp och skritta lite tro eller är det dumt så här efter en månad?

Hur har ni andra gjort?

När har ni som gjort kejsarsnitt börjat rida igen? Jag gjorde ett planerat snitt för fyra veckor sedan och jag är så himla ridsugen!

Vågar man hoppa upp och skritta lite tro eller är det dumt så här efter en månad?

Hur har ni andra gjort?
Efter kejsarsnittet väntade jag till efter efterkontrollen innan jag red första gången. Tror det var ca 9-10 v. Hade inte bråttom.
Nyligen blev jag buköppnad igen. Denna gång diagonalt. Började rida (i alla gångarter) efter 5 v. Har hittills gått bra.

Hur har ni andra gjort?
Jag fick ett akutsnitt i Dec, tog ca 6v innan jag vågade mig upp på hästryggen igen. Väntade tills det inte längre gjorde ont att hosta.

Hur har ni andra gjort?
Provade att sitta upp efter två veckor men fick inse att det var för tidigt. Nytt försök 3 veckor efter snittet och då kändes det helt ok. Har sedan dess ridit aktivt och tävlade dressyr ca 1,5-2 månad efter snittet:) inga bakslag än och jag hoppas att det inte lurar ngt framöver heller! Har tom premiärramlatav på en fälttävlan förra veckan men det känns som snittet höll för det också. Prova och känn efter, enligt min läkare var det främst typ avramlingar som var farliga, inte själva ridningen i sig. Hon sa vänta 5 veckor men jag kände att mina hästar var så snälla att jag vågade tidigare.

Jag snittades på måndagen, släppte ut hästar på onsdagen, mockade på torsdagen och skrittade en sväng på min stabila pensionär på söndagen. Det var innan någon talade om att jag skulle vara lite försiktig med stallmiljön tills såret var läkt... Jag hade ett mycket okomplicerat planerat snitt utan blödningar eller andra komplikationer.

Jag försökte rida ca 2 månader efter mitt första snitt, bara för att inse att jag var alldeles för instabil i bäckenet för att det skulle kännas bra att rida....

Jag red 1 vecka efter mitt första kejsarsnitt. Kändes väl rätt ok, men hade lite ont till och ifrån ganska länge. Vid mitt andra kejsarsnitt var det väldigt mkt sammanväxningar i ärret, troligtvis pga dålig läkningsprocess.. Efter andra hade jag andra problem som gjorde att det tog längre tid innan jag kom upp i sadeln igen. Har gjort ett 3:e snitt för 4 veckor sen och har inte ridit än. Ångrar så mkt att jag var uppe i sadeln så tidigt första gången.. Dom två senare snitten blev betydligt mer komplikationer med pga sammanväxningarna..

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
526
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama