Rida dressyr på het häst...

Sv: Rida dressyr på het häst...

ngt som slog mig när jag läste detta är att det var likadant för mig när jag började rida min förra foderhäst. Det gick fanimej inte att rida, hästen var rak, gick inte att forma förutom i skritten och bara sprang, sket fullständigt i mig. Jag var på väg att ge upp och tyckte att det bara gick sämre och sämre, det blev inte kul att rida till slut.

Jag ringde en kiropraktor till att börja med som fick gå igenom hästen, och han hade ngt knas i länden som gjorde att en sena inte låg på plats. Hästen hade alltså ont! :(

Efter detta så fick hästen regelbunden påhälsning av kotisen samtidigt som jag försökte bygga muskler för att hålla allt på plats. Jag tog också hjälp av en tränare och hej vad det började gå framåt!! :)

..kanske kan vara värt att kolla upp?

Man får inte glömma att western-stilen skiljer sig en del från engelsk ridning. När en westernryttare har händerna lågt betyder det eftergift. Westernryttaren rider oftast med betydligt längre tyglar en den genomsnittlige dressyrryttaren. Därför behöver de ibland använda armar och händer på ett annat sätt. Låga händer = eftergift, och om de någon gång behöver ta i hästens mun för de händerna något uppåt-bakåt. Jag är ingen western-expert men för att variera min ridning och få nya perspektiv har jag ridit lite för western-instruktör.

Detta sätt att använda låga händer ska absolut inte förväxlas med låga, breda, låsta händer och armar med korta tyglar där händer och tyglar fungerar som inspänningstyglar, utan det ska vara absolut eftergift och tygeltagen ska absolut inte tas nedåt-bakåt utan snarare uppåt-bakåt. Armbågarna ska vara absolut avslappnade, axlarna ska vara avslappnade och ryttarens överkropp får inte falla frammåt. Om man har problem med sin ridning och att hästen kastar upp huvudet skulle jag inte rekomendera att rida med låga händer eftersom de lätt blir krampaktiga och för låga. Däremot rider jag själv ofta med hängande, avslappnade armar med händerna väldigt nära manken när jag rider i skogen med hästen. Då går hon med lösa tyglar och söker sig frammåt-nedåt i "slappar-läge"

det där med låga breda händer har jag faktiskt lärt mig när jag och min häst provade på att rida western (för en utbildad western tränare som även varit ridlärare i engelsk ridning). hon sa att låga breda händer även är bra att använda i vanlig engelsk dressyr om man ex. har en hetsig häst. det hela går ut på att hjälpa hästen och såsmåning om börja höja händerna när hästen byggt muskler så att den orkar gå i låg form en längre tid. detta har fungerat utmärkt på min häst.

Själv red jag dressyr på ridskolans hetaste ponny, och busigaste :D På vintarna fick hon överskottsenergi och slängde av ungarna i sargen... hehe.. Hon var min sköthäst och vi vann två dressyrtävlingar av tre, kom trea på den tredje. Vi vann klubbmästerskapet t o m. :) :smirk: Så visst går det.. det gäller att ha LITE tålamod ;)

*lånar knapp*

man får inte glömma att även en het häst måste ridas med säte och skänkel!!! ngt som många glömmer....

Att hon går och drar upp huvudet kan bero på att hon inte jobbar ordentligt med sina bakben. Det är lätt att bli för hård i handen på hästar som är heta. När jag rider sådana hästar brukar jag vara lätt i handen och jobba mer med skänkel och säte (som tant agda skriver där uppe) i stället för handen. När man anänder handen för mycket slutar det ganska ofta med att hästen blir hård i munnen eller tar bettet (det beror på hur pass ärlig hästen är).
Elin

Vem har sagt att man måste ha breda låga händer för att vara lätt i handen?

Läs tidigare inlägg i denna tråd. Hm, jag vill fortfarande hävda att låga (och då oftast även låsta) händer är no, no. Är man en duktig erfaren ryttare kan man pröva lite olika sätt. Beroende på vad man vill åstadkomma. Ex: hästar (oftast travare eller blandning med travare) som har svårt att gå rent i galoppen. Då kan höga händer, brett isär kombinerat med en korrekt sits hjälpa till att få hästen att hitta balansen och sätta under sig. Vill inte vara ngt "fröken-vet-allt" men denna metod har funkat.

jag ahr haft min i över ett år och inte kommit en meter i ridningen

Rid många övergångar mellan skritt och trav.
Gör halvhalter, alltså förhållning, eftergift och lätt framdrivning. Många halvhalter ger resultat. Det är viktigt att inte fastna i en halvhalt, ta istället flera halvhalter.
Om hästen tar upp huvudet i en förhållning, driv fram hästen mot tyglen så att hästen tar kontakt med tygeln igen (Alltså håll emot och driv). Släpp sedan efter och ge eftergift. Börja om med nya halvhalter. :smirk:

Eftersom du får det att funka i skritt känns det som om du är en bit på väg i alla fall. När jag rider så ser jag först till att jag får allt att funka i skritt (fram-stopp, sväng), att hästen bjuder framåt (alltså inte att den går fort, utan att man har kontakt med hästen och det går att rida på böjt spår och den "tuffar på" utan problem).

När jag kan det så börjar jag med korta bitar trav. Bara igångsättning och så kanske 10 steg i trav och sen en avsaktning igen. Hästen ska vara lydig här också, precis som i bara skritt. Gärna gör jag det här på en stor volt, en anings böjt spår alltså, då jag tycker det blir lättare.

När du kan göra det utan att hästen stretar emot någonstans är det läge att trava lite längre sträckor, men hela tiden vara beredd att gå ner till skritt om hon strular och du inte får reda på det relativt lätt.

Var rider du när du rider själv? Många tränare åker ju ut till stall och har lektioner där.

Min erfarehet är att sidvärtsrörelser är bra för att lösgöra bogarna och när man sedan kommit på den tekniken är tygeln kombinerat med innerskänkeln bästa bromsen. Flytta hästen utåtställd runt fyrkanten tills den accepterar ytterskänkeln och yttertygeln och sänker sig i skritt,räta sedan mjukt upp hästen i ett rakt stabilt läge med bibehållen form. När hästen slår sig fri så repetera. Fortsätt likadant i trav. Viktigt med stabil kontakt på tygeln och att skänklarna ligger intill hästen stadigt.

Hej där.
Jag tycker att det låter som att din häst har ont nån stans. Hästar är flyktdjur. Ett instikttivr beteende är att springa ifrån det som är obehagligt. Det kanske helt enkelt är så att det blir obehagligt för hästen när den ska använda bakbenen pga smärta. Ett tips är att kolla in på den här sidan http/hem.passagen.se/hastguiden/helhetssyn.html

Lycka till

När jag köpte min senaste häst så var det i princip som du beskriver, hon har kollats upp av massörer och en kiropraktor och dom hittade låsningar i vänsterbog. Ett tips är verkligen att kolla upp hästen, som så många andra också har skrivit.

Sen var det ändå mkt spring och bus i början, mitt tips är att rida mkt dressyr. Försök ta hjälp av en duktig tränare minst en gång i veckan och underhåll arbetet hela tiden. Tänk på att en het häst kräver mkt omslut.
Jag skulle även rekomendera (precis som ngn annan gjort) att ha en gummisnodd, iaf i skogen. Det fungerade jättebra för mig då hästen slappnade av betydligt mer.
Det har tagit sin tid men nu går det framåt mest hela tiden det tar ett tag men nu (efter ett och ett halvt år) går hon LA på 60-70% :love:

Jag skulle gissa att hästen inte är het.. utan snarare olydig.
Du verkar ha kört fast lite. Det bästa tipset jag kan ge dig är att rida regelbundet för en bra tränare. Om du inte gör det lär du inte kunna lösa problemen och komma vidare.

Om jag ska ge dig tips över internet så bör du nog tänka på att aldrig låta hästen rinna iväg. Trava aldrig så att du känner att du tappar kontrollen över hästen. Skritta fem steg, trava fem steg, skritta fem steg osv.. Rid serpentiner, tempoväxlingar osv. för att lösgöra hästen. Tolerera aldrig att hästen bestämmer tempo utan då bryter du av, rider ett par steg öppna exempelvis och återtar kontrollen. Det gäller att vara konsekvent.. alltid! Kontrollera att hästen bär sig själv. På en häst som är olydig och ligger på i handen finns det alltid risk för att man som ryttare "bär" hästen i handen. Lätta av i handen och se till att hästen bär sig själv. Bara för att du lättar i handen ska hästen inte rusa iväg framåt! Du kan inte alltid rida med handbromsen i!
Tänk på att våga rida hästen även om den känns "het"! Sitt ordentligt på hästen, rid med sätet och rama in hästen med hjälperna. På hästar som vill springa ifrån arbetet blir man som ryttare lätt för passiv och spänner sig och försöker att rida så lite som möjligt. Knepet är att våga rida!
Som sagt, var konsekvent, ha en plan, våga rida aktivt, lätta av framtill och ta kommandot!

Lösningen för dig är en tränare som kan berätta för dig hur du ska tackla problemen

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Contezza skrev:
Eller het kanske inte man kan kalla henne men det går inte att rida dressyr på henne..
I skritten så är hon fin hon lyssnar bra och går i form.
Men när vi skall trav så går hon med huvudet uppåt ibland och ibland i form..
Sen så springer hon hela tiden...
Jag försöker lätta och ta, lätta och ta men det ger inge resultat...
Att sitta ner är inte att tala om...sen är vi gör en volt så formar hon sig inte heller utan bara går rakt framåt i volten....
Jag försöker jobba mycket med volter men börjar känna att det är meningslöst att rida dressyr huvudtaget...
I galoppen är hon likadan men hon rusar inte så mycket men att göra volter är ingen ide...
Efter galoppen så springer hon bara med huvudet uppåt....
Vi rider bara ute finns inge ridhus och jag har inge tillgång till ett heller...
Hon är ett halvblod på 12 år så man tycker juh att hon borde ha lärt sig nått...eller så är det bara mitt fel helt enkelt att jag inte kan rida henne som jag vill :cry:
Känner hela tiden att jag vill ge upp...

Ta hjälp av en bra tränare som kan hjälpa dig med problemet! Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
809
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka