Rida dressyr på het häst...

C

Contezza

Eller het kanske inte man kan kalla henne men det går inte att rida dressyr på henne..
I skritten så är hon fin hon lyssnar bra och går i form.
Men när vi skall trav så går hon med huvudet uppåt ibland och ibland i form..
Sen så springer hon hela tiden...
Jag försöker lätta och ta, lätta och ta men det ger inge resultat...
Att sitta ner är inte att tala om...sen är vi gör en volt så formar hon sig inte heller utan bara går rakt framåt i volten....
Jag försöker jobba mycket med volter men börjar känna att det är meningslöst att rida dressyr huvudtaget...
I galoppen är hon likadan men hon rusar inte så mycket men att göra volter är ingen ide...
Efter galoppen så springer hon bara med huvudet uppåt....
Vi rider bara ute finns inge ridhus och jag har inge tillgång till ett heller...
Hon är ett halvblod på 12 år så man tycker juh att hon borde ha lärt sig nått...eller så är det bara mitt fel helt enkelt att jag inte kan rida henne som jag vill :cry:
Känner hela tiden att jag vill ge upp...

Sv: Rida dressyr på het häst...

får du svar när du tar? (även om hon går fram direkt när du lättar)

skulle ta hjälp av en duktig tränare om jag vore du.

Låter som att hon gör lite som hon vill med dig och det är just dressyr du behöver rida!
Om hon gåt bra i skritt så kan du när du känner att du har henne i bra form trava några steg men bryta av till skritt så fort hon springer iväg och tar upp huvudet. Tillslut kan du trava längre men så fort du tappar kontrollen så sakta av.
Tänk också på att håll om med benen fast hon är het och inte göra allt jobb med händerna utan använda sätet också. Det är bra att ta och lätta som du gör bli aldrig fast i handen, då blir det obehagligt för henne och hon tar förmodligen upp huvudet.
Känner du att du behöver extra hjälp kan du sätta på såkallade gummiband (inspänningar). Men jag tycker framför allt du ska ta hjälp av tränare. Kan du inte rida i ridhus kanske ni kan hitta en bra äng lr. nåt?
Lycka till :D

Mm... :smirk:
Testa med att sätta på honom en martingal (något som förhindrar att han kan ta upp hyvudet)
Gör mycket halvhalter... testa med att rygga...Om han inte lyssnar på dig MÅSTE du säga åt honom...
Om inte de funkar kan du ju testa rida för nån trännare...
Lycka till! :) :p

När det går dåligt i ridningen så är det alltid ryttarens fel, sorgligt men sant. Jag tycker att du ska ta kontakt med en bra tränare om du inte redan rider för någon. Det behöver alla göra regelbundet.

Om du inte kan sitta ner på henne så kanske du kan prova att rida lätt aningens lite långsammaren än hon travar, inte så det blir i otakt men så att du kan lugna ner henne. Om hon bara springer utan att lyssna så är det det du måste få kontroll över först, mycket halvhalter och lätta inte förän hon har lyssnat! Händer inget så får du ta tag ordentligt men aldrig seg-dra.

Du kanske kan be någon duktigare ryttare att rida henne någon gång för att se om denne får samma problem...

malu

Håller med de andra om att du ska rida för en tränare!
Men vad du kan göra när du rider själv är att träna upp hästens känslighet med
vikter, hjälper och sits! Om hon går bra i skritten gör många övningar i skritt
lägg in några steg med trav för att sedan bryta av igen. se till att göra olika övningar
hela tiden eller att öka/korta skritteen och traven så att det hela tiden händer något
som h*n måste konsentrera sig på, gör det roligt för er båda!

Jag tycker inte du ska hålla på och spänna in hästen som någon tipsade om.
Då blir det kanske så att hästen går bättre när inspänningarna är på, men det blir
värre sen när dom åker av! då blir det nte lätt att få en bra häst!

Lycka till!
Mia :banana:

Tack till alla svar.
Det är en till som brukar rida henne ibland och hon ser henne som en problemhäst.
Vi rider i paddocken när vi rider dressyr och hoppar.
Eftersom hon står i ett kollektivt stall med 8 hästar så är det svårt att träna för en tränare.
Jag kan träna för henne som äger stallet men då känns det bara pinsamt tycker jag för jag har haft hästen i fyra månader nu och vi har inte kommit nån vart ungefär.
Hon är en foderhäst så jag blir mest rädd för att dom kanske säger att jag inte duger på henne så jag kanske får sluta..
Men jag har nu läst alla tips och skall försöka med halvhalter och mycket avbrott.

Tack för hjälpen!

varför skulle du inte kunna rida för tränare bara för att du står i kollektivstall :confused:

Fyra månader är ju ingenting! Vill du bli bättre och kunna rida din häst bättre måste du ta hjälp av tränare, det behöver även de allra bästa! Det ska du inte skämmas för!
Jag tycker inte att det låter som att hästen är en problemhäst snarare olydig och felriden (behöver inte vara du då du endast ridit den i fyra månader av hästens tolvåriga liv). Personen som sa det kanske inte är så duktig trots allt :o

Till Frieserhäst: Jag använder själv hjälptyglar (graman) på hästar som är felridna och har muskler på fel ställe, då får de hjälp med att sätta rätt muskler och har sedan lättare för att gå i rätt form utan hjälptyglen. Fungerar jätte bra.
I detta fallet rekomenderade jag dock gummiband (som är det snällaste man kan ha) om ryttaren tyckte hon behövde extra hjälp.

Om du inte tar hjälp av en duktig tränare så kan du nog tyvärr hålla på såhär i all framtid. Det är inte lätt att komma på hur man ska göra själv, speciellt inte om du inte tycker att det har hänt någonting på fyra månader. Förstår verkligen inte varför du inte skulle kunna rida för en tränare bara för att det är ett kollektivstall..?

Varför vill du ha häst om du inte vill träna med den?

malu

Jo jag vill åka och träna men jag har ingen som kan köra mig.
Och när en del skall åka och träna så har dom redan en till häst med eller så åker dom när jag skall jobba...
Skall prata med henne som äger stallet om hon vill träna mig nån dag..det är juh hon som har ansvar för hästen...
Hon tar 200:- för en ridlektion i ridhus....

Tack iaf för all hjälp!
Idag så tömkörde jag henne och hon är väldigt lyhörd när det gäller tygeltag och rösten..

Har hästen så pass mycket muskler att den orkar att gå i form? Kanske är en ide att rida ut ett tag med snodd för att visa vägen att den ska söka sig ned åt.. Har inte hästen muskler att orka jobba med så blir det lätt bara en massa bråk.
Lägg ut bommar att trava över och koner att rida runt mm få hästen att tänka på annat än att springa strunta i vart en går med huvudet, viktigare att den lyssnar på dig en het häst går sällan att trava trött på volt.. Gör omväxlande saker mycket tempoväxlingar och avbrott. Framför allt ta det lugnt och se till att inte du är stressad redan innan ni kommer in i paddocken. Jätte bra med tömkörning!! kul att det gick så bra. Lycka till lite råd bara

finns det ingen tränare som kan komma till stallet där du står då?

Det är inte pinsamt att fråga om hjälp!
Det visar att man har god självinsikt och det är större risk att dom andra i stallet snackar skit om dig som det är nu. Det hela kan dessutom leda till att hästen tar över dig helt och situationen blir farlig... Om du har förtroende för någon i stallet så svälj stoltheten och berätta för h*n hur det ligger till.

Kanske har hästen ont någonstans? När blev tänderna kollade sist? Passar sadeln? osv...

//Jenny

Contezza skrev:
Eftersom hon står i ett kollektivt stall med 8 hästar så är det svårt att träna för en tränare.
?????????????????????????

Contezza skrev:
Jag kan träna för henne som äger stallet men då känns det bara pinsamt tycker jag för jag har haft hästen i fyra månader nu och vi har inte kommit nån vart ungefär.
Fyra månader är inget tid alls, det tar ganska lång tid att lära känna varandra. Se det i ett årsperspektiv så får du lite distans.

Contezza skrev:
Hon är en foderhäst så jag blir mest rädd för att dom kanske säger att jag inte duger på henne så jag kanske får sluta..
Ägarna ska vara glada för att du vill jobba med ridningen på just denna hästen. Utbildningen ger ju dem en bättre häst i slutändan samt en bättre ryttare.

SE HIT! Jag kanske inte är något proffs, men jag har ridit många sånna hästar och vill ge dig de bästa råden. Ta inte det här personligt eller att jag inte tror att du kan saker och ting, ta det bara som en cheklista :smirk:

Att tänka på:

1. Får hästen den mat den ska ha? För mycket eller för lite? Är den för tjock eller för smal? Vad behöver den mer eller mindre mat? Är du osäker på detta så tycker jag att du ska ringa Kraffts foderrådgivare per telefon, som hjälper dig med dina frågor och kan hjälpa dig att fi ihop en passande foderstat för din häst(om den inte har det).www.krafft.nu (gratis)

2. Har hästen ont någonstanns? När är hästens skodd senast? När är hästens tänder kollade senast? Behöver den massör/kiropraktor?
När är den vetrinärbesiktad senast?

3.Har du rätt uttrustning på hästen? Har du bettet rätt inställt? Är bettet för långt eller kort? Trycker sadeln?VIKTIGT

4.Nu kan vi gå till ridningen, har det hännt någonting som gör att den beter sig som den gör? Om inte så kommer fler tips här:

Saker som måste fungera innan du börjar tänka på form
frammåt, broms, bakåt.
En sak du kan göra är att den sätta den löst inspänd med gummisnodd så att den bara tänker lite frammåt nedåt.
Kan inte hästen volter, eller lyssnar den inte? strunta idet då till att börja med, gör det som hästen känner sig duktig på och sedan beröm den överdrivet mycket. Rid längs fyrkantspåret och öva halter, ryggningar.

Återkom till mig om inte änns det funkar så ska jag hjälpa dig vidare eller om det gör det så kan jag hjälpa dig ännu mer (vill bara hjälpa) ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är tråkigt när man känner att man vill ge upp. Men det tycker inte jag att du skal göra. Detta beror ju på något, hitta grundproblemet så är sittuationerna många gånger löst. Antingen så handlar det om att din häst ej är stark och självbärig, han har svåtrt att hitta sin egna balans. Eller så är han stel, därav har svårt att runda sig, fel sadel? etc. Faktorerna kan vara många . Men det verkar som om han tycker att det är jobbigt ibland och kanske vill springa ifrån mer än vanligt/normalt. Ta kontakt med en duktig tränare, då det är svårt för oss att komentera då vi ej sett varken dig eller din häst. Sedan om det har med stelhet att göra, så kontakta en duktig massör, ta ut henne/honom, och se vad du får för svar. Jag vet många som tar hjälp av inspänningstyglar etc, men förgäves då det ej sitter där, ta reda på orsaken. OM hästen är stel, hjälper det förmodligen ej med inspänningstyglar, ommdet sitter hos dig,. så hjälper väl inte inspänningstyglarna dig till en duktig ryttare? Tänkvärda saker, många tycker säkert att jag är knäpp, men inspänningstyglar för mig tyder oftast, inte alltid, men oftast att man nyttjar dom fel. Om man nyttjar dom rätt och under en kort tid, kan jag ej se några konsikvenser, men som sagt det är ej hjälpen på hela problemet. Lycka till :smirk:

börja att rida med breda, låga händer. när du har hittat en stadig trav med breda, låga händer kan du börja höja händerna. det funkar hur bra som helst på mitt varmblod som också har tendens att körra upp huvudet i traven.. (som många andra varmblod)
att ha händerna brett och lågt är en western-grejj..

Lånar tråd

Det är vanligt att det blir problem när flera (kanske inte så rutinerade) ryttare rider samma häst. Rent spontant skulle jag, som flera andra här, rekommendera att du rider för en tränare, och då en BRA tränare. En dålig eller halvmedioker tränare kommer bara att kosta dig pengar. Sök upp en bra tränare!

Försök få någon att köra dig och hästen åtminstone två gånger i månaden. Det kommer garanterat ge dig mer att träna för en bra tränare så här sällan än för en dålig två gånger i veckan.

Men tillsvidare; pröva med öppna- och sluta-övningar. Funkar fint även på grusvägar. Gör fram- och bakdelsvändningar.

Ex. Du skrittar med bra framåtbjudning på en grusväg. Du börjar böja lätt och gör små "serpentiner" på vägen. Räta ut. Gör halt. Skritta, Gör halt. Gör en framdelsvändning. Skritt. Framdelsvändning. När hästen lyssnar - några travsteg (bestäm dig innan hur många) sakta av. Börjar hästen "steppa" eller tappa koncentrationen - gör en övning; öppna, sluta.... Det viktiga är att när hästen väljer att göra något annat än vad du bestämt ska det resultera i arbete, helt enkelt bli jobbigare.

Tänk på din balans och jobba med vikter! Och som någon annan redan sagt - kolla att hästens tänder är ok och inte ställer till problem, kolla över all annan utrustning. När det gäller utprovning av sadlar - var frågvis och kritisk! Sadelns tillpassning är något av det viktigaste för att din ridning ska fungera.

Lycka till!

Det där med breda låga händer.... Mig veterligen är det inte någon "western-grej" och ingen annan grej heller. Däremot ser jag ofta breda, låga och LÅSTA händer hos många ridskoleelever. Usch!...

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
809
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka