Rida där man inte får

M

MillyM

Vad händer om man rider i ett naturreservat där det är markerat att det är förbjudet att rida? Jag rider igenom där man får rida, men väldigt många rider kors och tvärs hur de vill. Vad kan hända? Blir det böter? Nån som vet?

MillyM

Sv: Rida där man inte får

Finns en liten slinga där jag har hästen som de står ridning förbjuden men alla rider där och även jag :o :D
Dock är jag väldigt noga med att om hästen bajsar att verkligen ta bort ALLT bajs och skyffla ner de långt från stigen :)

Där är den enda stigen jag rider på som man igentligen inte får... men jag har ridit där i 1 År och jag har aldrig mött folk som gå där.

Men jag rider inte på åkrar som jag inte ha frågat bonden utan då rider jag längs gräskanten där boden inte plöjt upp någe dv diket fast det är inge dike=)
Men där rider jag ytterst sällan och bonden har kollat på mig när jag ridit där och han vinkar och säger hej.. så jag antar att jag får rida där då=)

Rider inte på tomtar .
Men där jag har min häst är iof hela området typ gjort efter häsatr så det är massa stigar som det står ridled på..Samt att nästan alla bönder har grusat upp stigar längs åkern där man får rida :love:

I det läget ska man definitivt inte rida där eftersom det antagligen finns ett skäl till att ridning är förbjuden. Kontrollera med kommunen så det inte är någon som satt upp skylten utan tillåtelse, det är kommunen som beviljar om det ska vara ridförbud. Det är dock tillåtet att leda häst där det är ridning förbjuden.
Det är viktigt att vi som är ute och rider gör det med omdöme och hänsyn, de som inte gör det ställer till det för oss andra som försöker att sköta oss så det inte uppstår motsättningar mellan markägare och ryttare.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag brukar rida på ett ställe där det är en "ridning förbjuden" skylt :angel:
Men jag vet inte om man får böter :confused:

Hör inte hemma här men jag är ny här och vill gärna "lära känna" alla som har är här. :bump:

Kram Chima

Jag förstår faktiskt inte vitsen med att det är tillåta att LEDA hästen där de är ridning förbjudet.
Marken slits ju lika mkt om man bara vill ha skritt där så kan man ju skriva endast skrittning tillåten!

tror till och med att den slits mer, genom att ryttaren också sliter;)

hehe ja du ser... onödig regel med andra ord.. endast strittning tillåten vore så mkt bättre=) :banana:

*Asg* såg att jag skrev fel*ler stort*

TomtER menade ja ju=)*fniss*

Ja nä ska försöka undvika att rida på alla små tomtar så västeråsborna får julklappar även år*haha*

Vad bra för det hade varit så tråkigt att vara utan julklappar, min son hade nog gråtigt sig till sömn flera månader efteråt *skrattar högt*

hahaha.. ja å jag tror jag med hade blivit lite ledsen i ögat.. :o :D å alla mina syskons barn(7 st) hade nog givit mig vackra mördarblickar på julafton :rofl:

Jag har hört att det blir böter. Jag hade häst på ett ställe där det var väldigt mycket vandringsleder/skidspår och när jag hörd emig för så hörde jag om böter.

jag rider inte på ridning förbjudet! Har vart mkt ordenligt av mig under alla år. (till vilken nytta igentligen?)

sitter det int enågra skyltar uppe så rider jag. hur ska man kunna veta allt annars?

däremot förstår jag att många rider på ridning förbjudet, av anledningen till att mer o mer såna vägar kommer upp. på ett ställe tog dom bort alla ridvägar o gav kalhyggen som ridvägar där dom satte upp ridskyltar! vem vill bara rida på sånt? Ngt jag finner minst lika irriterande är att OM vi nu har markerade ridvägar, och håller oss till dessa, så ska för tusan inte folk komma med barnvagnar o dylikt mitt på ridspåren (ja det har hänt många ggr) ska man ta hänsyn, ska alla ta hänsyn anser jag, för allas skull.
skulle även va trevligt om man kunde underhålla ridvägarna lika mkt som alla motionsspår som kommer överallt.

Jag rider runt på massa stigar där ridning är förbjutet..
Ryttarna som stog i stallet förut anlade stigarna.. Red och klippte ris(=tillåtet). En massa år efter det, då stigarna var fina bestämde sig sthlm vatten för att sätta upp skyltar, göra vandrignsleder av dem :devil:... Det känns som om vi ryttare har legetimitet att rida på dom, särskilt som det är svårt att ta sig till andra vägar om man inte rider på dom.
Stallet ligger i ett vattenresarvat.

Äch, dom ger sig inte på oss från stallet där jag står, men folk från ett stall längre bort aktar sig noga för att rida på stigarna..

Har för mig att det är i jordabalken (lag från 1700-talet) som säger att man får leda djur över annans mark oavsett om det är svin,ko eller häst. Orkar inte kolla nu.
Vad som sliter mer eller mindre har ingen betydelse i det här fallet även om jag inte tror att det sliter lika lite att leda som att rida, men är säker på att om man har skor på hästen sliter det mer ;)

Men som sagt, det är de som inte bryr sig om vad som gäller som försvårar för oss som försöker skapa ridvägar/slingor (gröna vägar) här i landet :(

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Morotsbiten skrev:
Jag förstår faktiskt inte vitsen med att det är tillåta att LEDA hästen där de är ridning förbjudet.
Marken slits ju lika mkt om man bara vill ha skritt där så kan man ju skriva endast skrittning tillåten!

Det förstår jag, för ryttare precis som bilägare är så förbaskat bekväma så det är ok att tillåta det eftersom det antagligen händer ytterst sällan. :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar