Rida barbacka... Vad ska jag sitta på?

L

Leila

Jag ska rida barbacka ett bra tag nu, och jag undrar vad jag ska sitta på för att inte hästen ska få ont i ryggen. Jag kommer rida mycket i skogen och jobba lite på volten. Jag tänkte att jag kunde lägga ett schabrak med en täckgjord runt så den sitter på plats.

Låter de bra eller blir det för tunt? :confused:

Mycket tips och idér :bump:

Sv: Rida barbacka... Vad ska jag sitta på?

Eftersom han är inte så jätte musklad över ryggen så jag är rädd att jag kommer skada hans rygg.

Okej... Da tycker jag nog att schabrak ar for tunt ocksa... Men natt farullsschabrak ar ju mjukt och skont. Kanske en ide?

Jo, jag tror inte han har nått sånt men jag tänkte att jag kunde typ knyta ihop två schabrak och sen ha en täckgjord runt så den sitter.. De borde ju vara tjockt och mjukt.

omdu är rädd att han ska få ont ska du ju inte rida alls :s.

Jag måste rida jag betalar ju för de.. Barbacka är bara ett alternativ tills han får en ny sadel...

2 st schabrak kommer inte gör skillnad, måste till paddar av något slag. Plus att täckes gjorden inte kommer hålla det på plats. Det kommer åka bak.

Hur ska jag göra då? :confused:
Jag kommer bara skritta ute i skogen och på banan blir det lung träning.

Vadå handlar det om månader eller? Då får du se till att skaffa ngn slags padd (som Mahogny skrev), eller inte rida alls.

Eller får du träna upp ryggmusklerna med klättring/tömkörning/cavaletti för hand innan börjar rida.

Edit: Om du bara ska skritta kan jag inte tänka mig att hästen tar skada av barbackaridning.

Neej de gäller bara nån vecka eller två. Tills vi hittat en bättre sadel och jag rider honom bara två gånger i veckan så.

Vadå handlar det om månader eller? Då får du se till att skaffa ngn slags padd (som Mahogny skrev), eller inte rida alls.

Eller får du träna upp ryggmusklerna med klättring/tömkörning/cavaletti för hand innan börjar rida.

Edit: Om du bara ska skritta kan jag inte tänka mig att hästen tar skada av barbackaridning.

Jag ska bara skritta för musklerna och konditionens skull. När vi fått upp musklerna genom klättring och cavaletti så ska den bättre sadeln på.

Hur ska jag göra då? :confused:
Jag kommer bara skritta ute i skogen och på banan blir det lung träning.

Jag rider ofta barbacka på mitt varmblod, och han är inte så särskilt musklad. Jag brukar ha två tjocka schabrak och en täckesjord. Fungerar jättebra! Och mitt varmblod är ganska svankryggig och har väldigt hög manke. Men schabraken glider inte bak alls. Däremot glider dom fram i galoppen. :) Men varför skulle du skada hästen av att bara rida helt vanligt barbacka utan något under? :S

Ska du bara skritta så kan du gott rida barbacka, det brukar inte göra ngn skada på hästen. Menar du att hästen är ur kondition och du ska skritta igång den för att sedan lägga på sadel och börja träna med klättring osv? Man kan träna klättring och cavaletti för hand.

Jag har hört att man kan skada ryggen när man rider barbacka på en omusklad häst.. Men jag kanske har hört fel?? :confused:

Man kan säga såhär.

Hans sadel sitter inge bra på honom och hans kondition och muskler är inte de bästa heller. Så jag hade tänkt att rida ut i skogen och sånt tills han har fått en bättre sadel.

Sadeln fördelar din massa bättre över hästens rygg än vad det gör om du bara rider barbacka.

Det är så många som tycker olika. Indianerna började ju inte rida med sadel eller hur? Jag tycker inte att det är fel att rida barbacka, absolut inte om det bara handlar om ett par veckor, så oroa dig inte :) hästen kommer inte att ta skada av det

Men då kan du ju skritta ut barbacka, sedan kan ju ju klättra/cavaletti/tömkörning för hand så får hästen muskler på det sättet. Hur du ska göra om du vill trava/galoppera barbacka och hästen är så väldans känslig om ryggen så vet jag inte riktigt hur du ska göra. Antagligen köpa ngn slags padd, eller köpa en sadel lite tidigare.

Handlar det bara om ett par veckor så hinner du ju inte mer än öka ut dina skrittrundor förrän du fått sadeln. Tror inte att hästen hinner ta skada på så kort tid.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama