Rida barbacka... Vad ska jag sitta på?

Sv: Rida barbacka... Vad ska jag sitta på?

Stämmer precis! Testade det en gång. Till slut var täckesgjorden bak vid skapet... Tur att man har en bussig häst... :love:

När jag rider barbacka med täckesgjord&schabrak glider det inte för mig :P Det sitter nästan kvar på exakt samma ställe som jag satte den , så det kanske är en fråga om hur den är spänd? Eller om om ryttaren får det att glida :P Har ju en ponny så det är väldigt mjuka och sköna gångarter ^^

Sitt direkt på hästen.

Enda anledningen att ha någon slags pad/underlägg är om du är rädd att få ont i rumpan.

I vanliga fall brukar jag uppmuntra folk att använda huvudet...

I ditt fall får det bli:använd rumpan istället:laugh:

ev schabrak och liknande hjälper inte hästen. mer att du slipper få ont....

NEJ; det är ingen fara att rida lugnt barbacka.
Helelr inte farligt att hoppa, klättra osv, men knivigare med balansen utan sadel.

När jag rider barbacka med täckesgjord&schabrak glider det inte för mig :P Det sitter nästan kvar på exakt samma ställe som jag satte den , så det kanske är en fråga om hur den är spänd? Eller om om ryttaren får det att glida :P Har ju en ponny så det är väldigt mjuka och sköna gångarter ^^

Beror säkert på hur hästen rör sig. Jag har ett halvblod med väldigt stor skritt. Han skrittar verkligen med hela kroppen och schabraket smyger sig längre och längre bak...

Ursäkta men - VA??? :eek:
Bara för att du betalar för att få rida kan du ju inte rida om hästen får ont i ryggen? Det var inte så du menade hoppas jag...?

Nej såklart jag inte gjorde! :eek: Jag menade bara att jag komemr inte utsätta ryggen eller hästen för så mkt så, och jag är ju medryttare så varför betala om inte ens rida.. De va så jag menade:p

Nej såklart jag inte gjorde! :eek: Jag menade bara att jag komemr inte utsätta ryggen eller hästen för så mkt så, och jag är ju medryttare så varför betala om inte ens rida.. De va så jag menade:p

Kan du inte få lite avdrag på det du betalar för medrytteriet då? Ja menar kan du inte utnyttja hästen fullt ut för att ni inte har sadel så?

I övrigt går det säkert bra att rida barbacka om du ändå bara skall skritta, sedan finns ju som flera andra skrivit tömkörning och helt vanliga promenader i skog och mark också, det gör ju så hästen får muskler också :)
Nu när det är så kort tid det handlar om...annars finns ju speciella barbackapaddar. :)

du kan juandvända en stor pad och sen ha ett tunt schabrak över.. och du ska väl antagligen ite köra värsta långa träningspasset så om det glider bak så kan du ju bara hoppa av och fixa till det.. det funkar nog:P

jag brukar ha ett schabrak och en täckesgjord runt, funkar bra för mig, blir inte lika halt då

Jag har hört att man kan skada ryggen när man rider barbacka på en omusklad häst.. Men jag kanske har hört fel?? :confused:

Ja, jo det kan ju göra skada om man travar och hoppar upp och ner på hästen. Men om du bara ska skritta gör det nog inget.

Ja, jo det kan ju göra skada om man travar och hoppar upp och ner på hästen. Men om du bara ska skritta gör det nog inget.

Det kan skada om man dunsar och inte vet hur man ska rida och sitta still barbacka på omusklad häst. Jag fick rida i 6 månader utan sadel på ett rätt så omusklat sto när jag fick sadeln tillbaka var hon musklad för jag hade ridit varierande arbete barbacka varje dag i 6 månader. I alla gångarter dock har jag lärt mig rida barbacka sedan jag var 5 år.

Så länge man har bra balans och inte dunsar i ryggen så kan man rida barbacka i alla gångarter .Men det gäller att man kan följa hästens rörelser mjukt och stilla. Inte skumpa och dunsa för då gör det mer skada än nytta.

(nu står jag på leilas sida, hon vill ju (vad jag uppfattar) bara hästens bästa, inte vara så negativa ;) )

alltså jag rider barbacka 4-5 ggr per vecka, en/två dag(ar) i veckan står han/blir tömkörd/går ut och går och sista dan så går han en timme som turridningshäst i (helt ok) passande bomlös, jag dunsar inte och hästen har visserligen varigt lite omusklad, men det beror nog på att jag förr inte red så varierat, nu gör jag det och märker redan skillnad! om man rider barbacka på rätt sätt så skadar det nog absolut inte mer än att rida i en opassande sadel. tkr ju jag ;) och jag tycker faktiskt inte synd om min häst för att jag rider honom helt fullt i alla gångarter osv.. får väl mkt skit för det här inlägget i denna tråd men iaf :)

jag har turen att ha en bomlös pad, vilket är jättebra! den är ju dock dyr att köpa för endast barbacka ridning, går ju alltid att köpa en fårskinnspad av billigare variant/begagnad att ha under, shabrak är nog inte alls till hjälp tror jag ;)
lycka till!

(cinora, bra inlägg! :bow:)

Senast ändrad:

Den här kombinationen är väldigt bekväm och hästen min har aldrig visat protester;)

schabrak,fårskinnspadd och en gjord över.
20517184.jpg

täckesgjord och schabrak har funkat för mig. Även voltigegjord.

Senast ändrad:

*kl*

För tillfället är det bara barbacka som gäller för mig och Honey eftersom hon växt ur sadeln.
Jag rider i min egensydda barbackasadel/kameldrivarkudde. Jag sitter bättre, vilket hjälper både mig och hästen (hästen får inte ont i ryggen, jag får inte ont i rygg och rumpa) :D

Schabrak - gjord faststydd (rem går tvärs över hela alltet och slutar på båda sidor i sadelgjordsstroppar) - fårskinn och stöd :love:

Honey+001.jpg

Ajj fasen..gammal tråd..men jaja :angel:

täckesgjord håller visst det på plats, bara man spänner åt

Jag har en fleecefilt som jag viker ihop och sitter på ibland (för att inte ridbyxorna ska bli håriga/skitiga). Det funkar bra för lugna turer - är man välbalanserad och hästen någolunda "ohoppig" behövs ingen gjord.

Instämmer, fleecepläd från R****A finns i många fina o glada färger och känns alldeles utmärkt o sitta på om man tillfälligt har en benhög till häst :angel:.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama