Rida barbacka... Vad ska jag sitta på?

Sv: Rida barbacka... Vad ska jag sitta på?

Barbackasadel ? fast det kanske inte hjälper och dom kostar ju också

Jag har tänkt mycket på barbackasadlar och sett att många gör sånna.. Men ingen verkar vilja göra en så nu när man endå har sommarlov och hästen är ute på bete så tänkte jag försöka sy en själv.. Få se hur den blir om jag ens klarar av att göra klart den. ;)

Men då kan du ju skritta ut barbacka, sedan kan ju ju klättra/cavaletti/tömkörning för hand så får hästen muskler på det sättet. Hur du ska göra om du vill trava/galoppera barbacka och hästen är så väldans känslig om ryggen så vet jag inte riktigt hur du ska göra. Antagligen köpa ngn slags padd, eller köpa en sadel lite tidigare.

Handlar det bara om ett par veckor så hinner du ju inte mer än öka ut dina skrittrundor förrän du fått sadeln. Tror inte att hästen hinner ta skada på så kort tid.

Okej, nää jag kommer bara ta de lungt i skogen och sadeln blir nog klar ganska så snabbt.

Då tycker jag inte du ska oroa dig så mycket över hästen :)

Jag har ganska så dålig tålamod men.. skadar ju inte o prova :p

När det bara handlar om ett par veckor så tror jag inte att det gör något att du bara skrittar. Om hästen däremot är dåligt musklad och i dålig kondition så tycker jag att du ska vänta med att klättra. Du kan ju gå promenader mer honom i kuperad terräng (alltså upp och nedförbackar) det är ju inte lika tufft som att klättra, för då får han ju pauser imellan och slipper vikten från dig på ryggen.

Men jag tror inte att det är någon fara för dig att rida barbacka. Om du oroar dig så kan du ju köpa en tjockare pad (det finns lite billigare modeller) som fördelar vikten lite bättre. Men sitter du på ett bra sätt så ska det inte behövas. Försök att inte sitta på bara rimpan/sittbenen utan försök att få lite mer tyngd ner i benen, så fördelar du vikten på låren med. Då får du även lite stadigare sits. Men tänk inte för mycket på det, då kommer du bara spänna dig och få dålig balans vilket är ännu värre. Kankse inte så bra tips, lite rörigt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar, har lite svårt att förklara vad jag menar.

Vill bara kommentera att en täckesgjord om ett schabrak funkar kanon, ibland när jag ridit har jag gjort så och den halkar inte alls bak, inte för mig iaf :confused: Tycker det funkar kanon om man vill ha ett schabrak under satt säga.

2 st schabrak kommer inte gör skillnad, måste till paddar av något slag. Plus att täckes gjorden inte kommer hålla det på plats. Det kommer åka bak.

Det var så jag menade, inte klättra i jättehöga backar. Utan gå i mindre branta backar.

Vadå måste rida? Du MÅSTE inte rida, det väljer du själv. Knasigt resonemang..

Senast ändrad:

Jag måste rida jag betalar ju för de.. Barbacka är bara ett alternativ tills han får en ny sadel...

Ursäkta men - VA??? :eek:
Bara för att du betalar för att få rida kan du ju inte rida om hästen får ont i ryggen? Det var inte så du menade hoppas jag...?

Eftersom hon skrev att hon är rädd att han får ont i ryggen så menade hon nog så.. Reagerade också på att hon sa sådär :S

Men sitter du balanserat och rätt så funkar det ju att sitta direkt på hästen. Det kan lätt bli värre om man har schabrak och så, om dem kanar omkring eller om man råka spänna gjorden för hårt/löst.

Jag har en fleecefilt som jag viker ihop och sitter på ibland (för att inte ridbyxorna ska bli håriga/skitiga). Det funkar bra för lugna turer - är man välbalanserad och hästen någolunda "ohoppig" behövs ingen gjord.

Jag läste lite för fort och fick inte riktigt med allt, jag skulle bara förtydliga lite, men sen märkte jag att det var jag som hade missuppfattat och inte läst så noga. Sorry:angel:

Sen om schabraket (eller paden eller vad man nu vill lägga under) kommer glida bak eller inte är ju olika på olika häster, det beror helt på hur hästen är byggd. Om det har hög manke, hög rumpa, svankig eller rak. På vissa hästar åker det bak jättemycket och på andra ligger det blick still. Det är olika precis som att olika hästar har olika sadlar som ligger olika, ligger också dessa olika. Man får helt enkelt prova och se.

Jag red ett varmblod som inte hade särskilt mkt muskler barbacka sittandes direkt på hästens rygg... Jag red dock bara i skritt men det var mest för att jag visste att jag inte skulle kunna hålla mig kvar i hans extremt skumpiga trav... Jag red heller inte särskilt ofta barbacka bara någon gång ibland...
Man får mkt roliga blickar när man rider barbacka, många blickar som säger.." Hallå du har glömt nått"..
(han fick mer muskler när jag hade ridit honom ett tag)

Om det bara gäller ett par veckor så ser inte jag några problem med att rida honom barbacka...

det är ok :) jag antog att du förstod att jag inte menade att hon skulle ge sig ut i döbranta backar med en gång :p

Vad jag tycker är att ifall du endast kommer att skritta behöver du inget under när du rider barbacka, du kan ju alltid se efter hur hästen tycks må allt efter som!Det som jag funderat är att hästens rygg inte mår sämre ifall man rider barbacka än med sadel, trots att sadel fördelar vikten bättre. Detta påverkas kanske också av ryttarens sits, alltså hur mycket man skumpar i trav osv....?

En bisak, har under denna sommar märkt hur roligt det är att rida barbacka, så ha det så skoj! :banana:

2 st schabrak kommer inte gör skillnad, måste till paddar av något slag. Plus att täckes gjorden inte kommer hålla det på plats. Det kommer åka bak.

Stämmer precis! Testade det en gång. Till slut var täckesgjorden bak vid skapet... Tur att man har en bussig häst... :love:

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama