Rid Tips För Travhäst

ElnaPrince

Trådstartare
Hej! Rider just nu en travhäst som jag ska utbilda till ridhäst. Det går bra just nu för det mesta och han kan komma ner i relativt bra form om man kämpar och han kan galopp fattning bra i ett utav varven. Vad har ni för tips för att komma ner mer i form och hur ska jag göra för att få honom lika bra i galoppen i båda varven. Jag har provat lonegering och jobbar med honom i det också men just nu är han lite bråkig då och vi travar bara en så länge. Några bra tips på hur man ska börja bygga up honom i hoppningen, har jobbat på att trava och gälopera över bommar och han gör det jättefint men stannar framför hinder, även låga kryss.
Mvh, Elna

Jag hade tagit hjälp av en tränare i första hand som kan bedöma vad du och hästen behöver hjälp med.
Det blir väldigt svårt att "utbilda" en häst - ffa en travare, om du själv inte riktigt vet utifrån dina frågor, hur du ska förhålla dig och gå tillväga...

Att börja hoppa in en travare utöver det, som inte ens på sin resa till ridhäst, ännu har basala grunder som ridhäst, tycker jag är helt orimligt och ffa inte schysst eller rättvist mot din häst .

Ta hjälp av en tränare är mitt råd som sagt .

Jag hade tagit hjälp av en tränare i första hand som kan bedöma vad du och hästen behöver hjälp med.
Det blir väldigt svårt att "utbilda" en häst - ffa en travare, om du själv inte riktigt vet utifrån dina frågor, hur du ska förhålla dig och gå tillväga...

Att börja hoppa in en travare utöver det, som inte ens har basala grunder som ridhäst, tycker jag är helt orimligt och ffa inte schysst eller rättvist mot din häst .

Ta hjälp av en tränare är mitt råd som sagt .
Självklart, jag har hjälp av flera jätte duktiga tränare, själv har jag jobbat med flera unghästar och outbildade hästar och han kan grunderna jätte bra, det jag behöver hjälp med är tips på att bygga upp honom mer eller övningar som får honom jämn. Förlåt om jag var oklar.

Självklart, jag har hjälp av flera jätte duktiga tränare, själv har jag jobbat med flera unghästar och outbildade hästar och han kan grunderna jätte bra, det jag behöver hjälp med är tips på att bygga upp honom mer eller övningar som får honom jämn. Förlåt om jag var oklar.

Ok - men vad säger dina tränare om det då ? :confused:

Jag har inga riktiga råd mer än att låt honom ta den tid han behöver, stressa inte något och pressa inte fram något. Det måste vara roligt att jobba, kom också ihåg att allt det här är nytt för honom(av vad jag förstod) då kan det lätt bli ett stress moment för honom om du kräver saker han inte kan/orkar och det kan sitta kvar länge.

Hoppas allt går bra:up:

• Gilla
Reactions: ptr
Som i alla sådana här trådar så väl någon skriva det.

Skitt skritt och skritt och mera skritt och ännu mera skritt. Skritt på så lång tygels om hästen har tålamod till helst vid sidan av alla vägar.
Många timmar skritt och att umgås - då blir det oftast bra så småningom.
Ha roligt på vägen, glöm aldrig det!

Som i alla sådana här trådar så väl någon skriva det.

Skitt skritt och skritt och mera skritt och ännu mera skritt. Skritt på så lång tygels om hästen har tålamod till helst vid sidan av alla vägar.
Många timmar skritt och att umgås - då blir det oftast bra så småningom.
Ha roligt på vägen, glöm aldrig det!

Faktiskt riktigt bra, även för topphästen :up:

Ut och rid i naturen. Gärna på ojämn mark så han får lyfta på benen och backträning om det finns nån bra backe. Om han inte ridits så länge så tar det ett tag att bygga upp de muskler han behöver för att kunna bära en ryttare ordentligt. Låt det ta tid! Om han redan nu går i relativt bra form så låt bara tiden gå och musklerna byggas upp så kommer han orka en bättre form sen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama