Rid och trav på samma anläggning?

Sv: Rid och trav på samma anläggning?

jag tycker inte att jag är trångsynt, när folk som inte betalar anvnäder travets resurser, jag betalar ett par tusen per år för att använda banan. Kommer det då någon vettskrämd häst med snål ägare så blir man naturligtvis irriterad.

Det finns regler för ex rakbanan på banans hemmasida, att vissa tider kör man bara åt ena hållet och vissa tider åt andra, det nämns inget om att ridhästar ska vistas där och träna mitt i allt. Men att de går in och löser på hemsidan tvivlar jag på.

vet att Assedal hade det förut och funkade utmärkt.

Ridhästarna lädre sig snart att hästar med vangn bakom inte var köttätade monster.

Ingen som hade ridhäst var intreserad av att vara på ovalbannan och ingen med vagn var intreserad av att vara i ridhuset/utebannan med vagnen bakom.
I djupsanden fick man bara trava eller galoppera om man var flera och skritta gjorde man utanför och skogssligan var tillför högre hastigheter om man ville ta det lugnare fans det stigar.

Vet själv hur det kan vara då min ridhäst är inkörd och vissa ryttare har miljötränat sina hästar så dåligt att dom inte får förbi sina hästar även om jag står still med vagnen.

Kram

Var det mest vuxna där? Här funderas det på ridskola på en travanläggning. Då blir det många barn och ungdomar där inkl föräldrar. Dessa är i många fall nybörjare eller orutinerade..

Här i roslagen har vi flera rak och rundbanor som är öppna för ALLA! Där finns regler för vilka tider travarna är ute och då är ridekipage inte välkomna.

Utöver dessa tider är banorna öppna till en kostand av 100kr/gång eller månadskostnad som blir billigare beroende på hur mycket man är där då förstås, och då ingår box och vattenspilta om man vill ha det. Hästar uppstallade på anläggningarna har fritt tillträde, det ingår i hyrorna

Nu har det aldrig hänt att jag mött travare utanför dessa tider men OM man gör det så hoppas jag verkligen att man tar hänsyn till varandra!

Så svårare än så är det inte, be banansvarig om regler istället för att skyll på ryttarna. Så länge banan är öppen för alla alltid så har ni ingen rätt att bli irriterade och jag tycker verkligen ni är trångsynta som inte kan ta hänsyn.

Sätt upp regler

Jag vet också ett stort travstall där det numera är mycket ridfolk och hur det är numera med ridning på travslingorna vet jag inte. Men på "min tid" så red vi samtidigt med travkillarna och bara vi höll oss undan när dom kom fräsande förbi så var det ok, fast en och annan lurv ville ju hänga på ibland:love:. Rundbanan fick vi rida på om vi höll oss på ytterkanten.

Var det mest vuxna där? Här funderas det på ridskola på en travanläggning. Då blir det många barn och ungdomar där inkl föräldrar. Dessa är i många fall nybörjare eller orutinerade..

Nej igen ridskola där.
Men ellerver på ridskolan har väl en ridlärare när dom rider.

Med tydliga regler som man håller hårt på och em säker panerig av området ser jag inte det som ett problem. Tex att vägen mellan stall och ridhus/ovalbannan inte går lägsmed eller igenom parkerig mm

Kram

Det är väl knappast en fråga om att uppfatta saker olika?? Om en travkusk kör ned en ridhäst, hur kan det uppfattas på annat sätt än att han är hänsynslös?? :confused:

Som sagt det gäller INTE alla, min gammla granne tog som sagt alltid hänsyn och vi brukade träna tillsammans (min häst tyckte det var jättekul att springa efter rockarden när han bara vant sig i lugn och ro). Men det händer ganska ofta att det står inlägg i tidningar och på forum om ridhästar som blivit påkörda eller har skenat pga att den travkusk inte saktat ner.

Du ser jassicas inlägg också, travfolket uppfattar ridhästarna som ett störande moment som är i vägen för deras träning.

Det är väl knappast en fråga om att uppfatta saker olika?? Om en travkusk kör ned en ridhäst, hur kan det uppfattas på annat sätt än att han är hänsynslös?? :confused:

Som sagt det gäller INTE alla, min gammla granne tog som sagt alltid hänsyn och vi brukade träna tillsammans (min häst tyckte det var jättekul att springa efter rockarden när han bara vant sig i lugn och ro). Men det händer ganska ofta att det står inlägg i tidningar och på forum om ridhästar som blivit påkörda eller har skenat pga att den travkusk inte saktat ner.

Du ser jassicas inlägg också,travfolket uppfattar ridhästarna som ett störande moment som är i vägen för deras träning.

Ja det är väl en ganska naturlig reaktion?
Såhär är det:

Om jag intervalltränar min häst på t.ex. rakbanan (som ägs av travet och jag betalar en relativt hög årsavgift för att kunna nyttja den) då är det inte frågan om någon långsamkörning. Det kan snarare gå hyfsat fort. Om det då dyker upp en ridhäst som inte är tillräckligt van att möta travekipage utan börjar steppa omkring, då tror fasiken att jag tar upp min häst för att undvika en olycka (med ett ekipage som inte har på banan att göra). Och JA, i de läget stör du faktiskt min träning! För mej blir det till att börja om igen. Inte speciellt bra om jag t.ex. enligt mitt träningsschema skall köra typ 6 intervaller, och jag blir tvungen att avbryta p.g.a. dej och din häst.

På vissa banor (även privatägda) finns det klara direktiv om vad som gäller för respektive bana. Är man osäker så tar man reda på vad som gäller genom att kontakta den lr de som ansvarar för banan.

Jag håller med travet. Precis på samma sätt som man inte ska vara ute på vägar med hästar, varför ska bilförare sakta in och få sin bilkörning störd bara för att hästarna inte kan hålla sig på mattan? :grin:

Om de som håller travbanorna (må det vara föreningar, anläggningar, kommunen whatever) tillåter ridhästar så får man väl för tusan respektera dessa. Om man är missnöjd är det ju bättre att klaga hos de som sätter upp regler än att inte ta någon hänsyn och i värsta fall orsaka olyckor.

*KL*

Jag ser inte problemet ???

När jag va yngre gick jag på Berga NBG = bara trav och körning då, så jag jobbade en del nere på Fituna bla... Bodde då åxå nära Fituna så jag red ner och använde deras rundbanor/rakbana, utan några som helst problem ...

Som vanlig ridhästägare rider jag oftast efter 15 och då är alla travtränare klara med sina jobb på sina hästar.

Vet att på den tiden fanns även travhästar på Ekeby säteri (gård ?) i haninge, där fanns då även Benny Säldemar och Per Dahlgren (de har ju gjort slut nu men Benny är kvar tror jag ?) de hade då iaf en rundbana med lösdrift på travhästar i mitten och sen ett växthusridhus som användes av de övriga stallen. Tror de fanns ca 50/50 av travhästar/ridhästar på den gården och har aldrig hört om att det inte skulle funkat...
Har man ridhäst som inte klarar av att se häst framför vagn så väljer man nog andra ställen att stå på.. Men annars ser jag det snarare som en fördel att ha travstall i närheten då det innebär bra rid/körvägar och har man riktig turen bana att köra intervall på...

Ja absolut måste det planeras väl. Och naturligtvis rider eleverna med ridlärare. Det planeras även för privata ryttare, uppstallade på anläggningen samt att klubbtävlingar ska förekomma, och andra ridtävlingar på högre nivåer så människor med ridhästar kommer att röra sig över området. Travanläggningen finns redan så det som ev ska byggas är ridhus samt uteridbana och då behöver man ta hänsyn till markförhållanden och redan befintliga byggnader. Vitsen med detta är att båda verksamheterna ska samsas på den befintliga anläggningen så att anläggningen nyttjas maximalt

Sommartid då? Sker inte träningar kvällstid då för att slippa värsta värmen? Kvallopp? Träningslopp? osv. går väl ofta kvällstid

Sommartid då? Sker inte träningar kvällstid då för att slippa värsta värmen? Kvallopp? Träningslopp? osv. går väl ofta kvällstid

Jag pratar om träningsanläggningar...
Men ok mot sommaren om det skulle va tex Solvalla som fick en ridskola ... då är ridskolan STÄNGD som många andra ridskolor här i sthlm...

Och nej krockade personligen aldrig med tränande travare ens på sommaren. Väldigt få av de tränare där som brydde sej om värmen då i stort sett alla var klara med sina träningar före 12 och därmed slapp värsta värmen... Samma gäller nog MÅNGA tränare !!!

Och som sagt LOPP sker mkt riktigt kvällstid men vissa dagar (Solvalla tex varje onsdag bla) då måste man ju inte ut å rida just onsdagar...

Fast om du är en sån människa som inte VILL se att de funkar utan LETAR ursäkter till att saker inte går kommer jag aldrig kunna säga ATT de KAN gå !

När det gäller tävlingar på travbanan så är banan stängd för övriga på de flesta banorna.
Kvallopp körs oftast på ordinarie tävlingsdagar.

Alla banor har olika öppettider så kolla med din bana (Örebro) vad som gäller både för öppettider (träningstider) och "ordningsregler".

Om jag förstått rätt så är det Örebrotravet som är aktuellt. Vad säger dom själva om detta?

Jag håller med travet. Precis på samma sätt som man inte ska vara ute på vägar med hästar, varför ska bilförare sakta in och få sin bilkörning störd bara för att hästarna inte kan hålla sig på mattan? :grin:
What? Okej att man inte rider på motorvägen, men på landsväg t ex får ju hästar vara och räknas som fordon. Ska bilar inte sakta in och ge vingelmarginal åt cyklar heller? Vad hände med att visa respekt för varandra? :crazy:

Jag säger varken det ena eller det andra. Jag är intresserad av att se hela bilden och inte endast ur ridskoleperspektiv. Risken för motsättningar finns och investeringen är stor, så visst finns det fog för att ventilera. Bättre att lufta än att hålla tillbaka. Detta med travet är endast ett av förslagen men med tanke på kommunens dåliga ekonomi så blir det nog inget projekt överhuvudtaget, åtminstone inte de närmaste åren antar jag...

Tingsrydstravet har även islandshästbana, en mindre paddock och en stor gräsplan. Tyvärr sköts detta dåligt och underlaget på gräsplanen är inget att hurra över.
Med tanke på att det finns flera boxar och restuarang så hade det ju varit toppen att hyra ut till ridklubbar för tävlingar i alla grenar, utställningar osv annars.

Vår stad kommer att få en sådan anläggning inom ett par år. Väntar med spänning! Nära anläggningen kommer att byggas "hästnära boende". Inte illa alls.

de finns de även ridhästar uppstallade på travet i gävle.
de att ridhästarna görs ordning utanför sina transporter ja de är väl av den enkla anledningen att dom kan! ingen vagnsom ska på + att hästarna är vana med det eftersom deär såpå tävling. sen vetjag itne ens om dommskulle få ha en box?! ridhästarna står oftasthelt stilla när de sitts upp de gör oftast inte travarna om man är inne på banan å ska upp i sadeln.

den ömsesidiga respekten borde både ridfollk och travfolk tänka mer på. en travare jag haft såg ut som en ridhäst å han fick panik vid möte med travhästom jag red så därfick man höra ettåannat ord. tills jag lyfte på manen å visade frysmärkningen....

sen är frågan KAN du saka av vid möte? många kan tyvärr inte de.....

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
565
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat