Rid och trav på samma anläggning?

månFare

Trådstartare
Vet någon om det finns någon verksamhet idag i Sverige där både rid- och travsport verkar sida vid sida på samma anläggning? Eller finns det såna försök som startades upp men inte längre drivs?

Sv: Rid och trav på samma anläggning?

Jägersro stämmer på bilden, men MCR och Jägersro Trav & Galopp samverkar väl inte mer än att de rent fysiskt ligger sida vid sida. Polisrytteriet är också en granne i/till samma anläggning.

Vi har vår ovalbana för islandshästar innanför travbanan hos oss och samarbetar och delar på anläggningen med boxar mm.

Vet någon islandshästförening till som har sin anläggning på en travanläggning och har samarbete.

Vad menar du med verksamhet?
Vi föder upp, kör in och tränar travhästar. Vi erbjuder också utbildning av ryttare och ridhästar. Jag ser inget motsatsförhållande i det, utan det är två av benen som vår verksamhet står på.

Svarar alla lite snabbt, är på språng..
Jag tänker ridskola + travverksamhet med travtävlingar sommartid samt uppstallade proffs samt amatörtränare. Finns tankar i kommunen att förena dessa två verksamheter på samma anläggning. Jag ville ha lite mera kött på benen och läsa på litegranna samt gärna höra andras erfarenheter om sådant samarbete, nackdelar och fördelar som har varit ur ett långtidsperspektiv.

Jag tycker inte det är en bra ide pga säkerhetsaspekten. För det första så är många ridhästar väldigt rädda för travhästar, vanligtvis är det något de upplever att se väldigt sällan. Dessutom brukar inte travkuskarna vara särskilt intresserade av att visa hänsyn till ridhästar, utan drar förbi i full fart även om de ser att hästarna blir rädda. Ju mer "proffsiga" de är ju mer hänsynslösa. Finns en hel del gammla trådar här om ämnet.

Och när då barn och orutinerade skall hantera ridskolans hästar kan det uppstå onödigt farliga situationer! Att rida och hantera hästar är farligt nog som det är, jag tycker inte att man bör göra det mer risikabelt för barnen.

Det tog lång tid för mina hästar att vänja sig vid grannens travhästar, och då var han ändå väldigt snäll och hänsynsfull och stannade alltid när han mötte oss. Hade han inte gjort det så hade de aldrig vant sig utan bara blivit räddare. Min gammla häst hade tom blivit påkörd av en travhäst när han var yngre. :crazy:

Om ett sånt upplägg skall fungera så krävs det i princip att den mjuka trafikanten, i det här fallet barnet med sin ponny, får företräde framför travekipaget och att dessa alltid måste visa hänsyn. Dvs de får massa uppbrott i sin träning, vilket måste vara oerhört irriterande för dem.

Så tycker det är en dålig ide ur allas synpunkt!

Hej!
Har gått gymnasiet på jägersro även ponny kurs i ungdomsstallet där. De små barnen förstår inte att man inte kan köra var som helst så är man ute med stortravarna får man se upp för dessa små. Galopparna är oftast rädda för vagnarna så man får hålla sig undan när dom hoppar överallt. Så blanda ridskola med travhästar och galopphästar är nog ingen bra idee om man ska tänka säkert!
Barnen har oftast redan svårt att hantera hästarna, och derass förmåga att hålla koll på alla saker samtidigt är itne deras starka sida;)
Så tror att det är rätt bra som på jägersro.
MCR Har sitt eget men ändå nära. Sen proffsen o amatörerna håller sig inne på banan med galopp o travhästar. Barnen vet nog inte va dom ska göra i heller om det kommer en lös häst med vagn tex emot dom i full fart.
När jag själv är ute o kör min ponny är där många många ridhästar som blir livrädda för vagnen o går knappt förbi vagnen fast man står stilla.
Så för barn o alla säkerhet ingen bra idee.
Anläggningar jag vet är wången som har islandshäst o trav. Och sen som någon skrev tidigare jägers som har galopp o trav inne på stallområdet, och MCR o polis bara bakom stora banans höga staket.:)

KL
Mhm. Intressanta inlägg. Denna säkerhetsaspekt har inte ännu diskuterats och det verkar som om det behöver komma på tal. ingen har nog tänkt i dessa banor ännu. Nu är nog detta bygge ett par år bort i tiden men alla aspekter behöver komma fram.

Svarar alla lite snabbt, är på språng..
Jag tänker ridskola + travverksamhet med travtävlingar sommartid samt uppstallade proffs samt amatörtränare. Finns tankar i kommunen att förena dessa två verksamheter på samma anläggning. Jag ville ha lite mera kött på benen och läsa på litegranna samt gärna höra andras erfarenheter om sådant samarbete, nackdelar och fördelar som har varit ur ett långtidsperspektiv.

Wången. Kolla deras hemsida

Där hyrs även ridhuset ut på kvällarna till en ridklub som anordnar dressyr- och hoppträningar
Samt hålls tävlingar på anläggningen; Ridsport, Island och Trav men själva Wången själva har enbart island och trav

Jag ska göra det. Nu var vi på möte igår och föga förvånande har dom lagt detta längre fram i tiden, någon tidsplan presenterades inte ens...

Vi har hopptävlingar på våran travbana typ en helg per år.

Det är ibland ridhästar på rakbanan på travet, skit irriternade! De är ivägen, deras hästar blir rädda när man kommer och kör, och jag har ingen lust att visa hänsyn till dem- de hyr ingen box på banan och behöver inte vara där när vi tränar. På rakbanan kör man intervaller i olika tempon, hästarna vet att de ska gå lite halvfoirt där, och jag har ingen lust att behöva sitta och dra stopp på min häst för det är någon rädd ridhäst där och studsar.

Och så är de snåla, de binder upp sina hästar utanför sin transport och gör i ordning dem där, för de inte betalar för box, men duschen går bra att använda. Så nej- jag tycker inte man ska blanda dem.

:rofl: :rofl: :rofl: ungefär som jag tycker om travfolket då; idioter som inte visar hänsyn till varesig folk eller fä

Mmm, dina synpunkter är viktiga. Det är alltså lätt att störa varandra, alla måste ha förståelse och respekt för varandras verksamheter. Risk för irritation och missförstånd eftersom det är nybörjare och ungdomar på en ridskola. Det som för ryttare kan kännas naturligt kan för kuskar vara ett störningsmoment och vice versa.

Vaggeryd travet har en blandad aktivitet, vet dock inte om det finns några inackorderingar i vare sig trav eller ridstallet, men det är iallafall daglig aktivitet där från båda håll.

:rofl: :rofl: :rofl: ungefär som jag tycker om travfolket då; idioter som inte visar hänsyn till varesig folk eller fä

så kan nog faller vara, vet idioter som kör mitt i vägen och inte bryr sig ett skit, men när det kommer ridhästar på travbanan dit jag åkt för att träna min travhäst, nej då tar jag ingen större hänsyn, de är ju bara i vägen, rakbanan är till för travintervaller, inte något försök till dressyr osv.

Jag kan ju tänka mig att om jag kom och körde på en ridbana där det var hoppträning, skulle jag nog inte bli så populär..

Dessutom brukar inte travkuskarna vara särskilt intresserade av att visa hänsyn till ridhästar, utan drar förbi i full fart även om de ser att hästarna blir rädda. Ju mer "proffsiga" de är ju mer hänsynslösa.

Tänk vad olika man kan uppfatta samma sak :o

Min erfarenhet av "travfolket" är den att de alltid är lika glada, trevliga, hänsynsfulla och hjälpsamma. Jag har flera ggr under min tid som hästaktiv, varit uppstallad med min häst i olika stall där det funnits travaktiva hästmänniskor, och det har alltid fungerat klockrent.

Faktiskt skulle jag alla gånger välja att stalla upp i ett travstall framför ett "ridstall" om jag fick välja för i de ridstall jag stått i har det alltid varit ngn form av konflikter eller småtjafs som infekterat vardagen.

Jag är inte inte aktiv inom travsporten själv skall kanske tilläggas..

Men det är ju inte ridhästägarnas fel. Vem är det som bossar över rakbanan? Den får ju naturligtvis sätta upp regler och tider vilka ekipage som får vara på banan vilka tider för att det inte ska krocka. Har du ens bett om det?

Du har inte tänkt på att man intervalltränar ridhästar också? :grin:

Det är travbanan som "bossar" över rakbanan i de fall där rakbanan ligger vid travbanan. Vi som har licens betalar serviceavgift till banan.
Svårare än så är det inte.
Även vid vår bana förekommer ridhästar på rakbanan och sandbanan, dessa steppar ofta omkring och tycker travarna är skitäckliga! Men jag skulle aldrig komma på tanken att sätta den häst jag kör intervaller med på hasorna för att inte skrämma en vilsekommen ridhäst. Ryttarna vet att rakbanan är till för travarna och ska ofta sk miljöträna sina hästar....jag har ingen lust att ha en vettskrämd ridhäst skenande på banan.

Och om det är en rakbana som inte hör till en travbana är det en privat anläggning gjord för travträning, det brukar inte vara särskilt populärt att ridhästar river upp underlaget.

Här i roslagen har vi flera rak och rundbanor som är öppna för ALLA! Där finns regler för vilka tider travarna är ute och då är ridekipage inte välkomna.

Utöver dessa tider är banorna öppna till en kostand av 100kr/gång eller månadskostnad som blir billigare beroende på hur mycket man är där då förstås, och då ingår box och vattenspilta om man vill ha det. Hästar uppstallade på anläggningarna har fritt tillträde, det ingår i hyrorna

Nu har det aldrig hänt att jag mött travare utanför dessa tider men OM man gör det så hoppas jag verkligen att man tar hänsyn till varandra!

Så svårare än så är det inte, be banansvarig om regler istället för att skyll på ryttarna. Så länge banan är öppen för alla alltid så har ni ingen rätt att bli irriterade och jag tycker verkligen ni är trångsynta som inte kan ta hänsyn.

Sätt upp regler

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
565
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat