Rid och sportponnyhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia 61
  • Startdatum Startdatum
M

Mia 61

Var inne på Rid och sportponnyföreningens hemsida för att titta på deras hingstar. Där stod BRP och ett nr efter och sen SP med ett nr efter.
Kan någon förklara för mig vad det står för? Jag förstår själva förkortningen men varför två sorter och vad betyder hela t.ex. BRP 16? Och SP 1?
/Mia

Sv: Rid och sportponnyhingstar

Rid och sportponnyföreningen följer sin moderförening i England - BRP står för Brittisk Ridponny och i den Brittiska Ridponnyn får endast förekomma Fullblod och de Brittiska raserna till 90% av alla BRP är det xx/welsh. Sportponny är en avdelning i RSF som NPS = National Pony Society (RSF Moderförening) gett sitt samtycke till, där kan man registrera och licensiera Ponnyer med andra raser i typ Halvblod. Sportponnyhingstarna måste liksom BRP hingstarna ha full stamtavla med 3 generationer av licensierade hingstar bakom sig.

Ok. Tack. Men vad har siffrorna för betydelse?
Om man har en hingst med annan ras så kan man regga den i RSF och få den godkänd som SP alltså sportponny då? Eller måste den vara grundregistrerad i RSF för att kunna bli godkänd?

/Mia

Första hingsten som löste licens fick nr 1 sen fyller man på.

Är det ett licensnr då? Brukar inte dom vara många fler siffror?
Det finns alltså bara 2 sportponnyhingstar men 16 st Brittiska ridponnyhingstar? Vilka är hingstarna nr 1, 2, 3 och 10 eftersom det saknas?

Hallo! Är det ingen som kan svara på mina frågor? Vilka hingstar saknas? Och vad står siffran för? Det kan ju inte vara licensnumret väl?

Det är stamboksnummret, de hingstar som inte längre är i livet eller verksamma finns på hemsidan www.sportponny.se under hingstar.

Ok. Såg att dom stod längst ner på sidan, hade missat det innan.
Men jag får inte ihop detta med att de har stamboksnr. Jag tänker på halvbloden och andra raser som har avelsvärdering/premiering, det får sitt nr om de uppfyller kraven för stamboksnr. En viss poängnivå mm. Samma gäller ju stona, för att få ett stamboksnr måste du visa ditt sto, gällande halvbloden så med föl vid sidan. Vissa kan även få olika G nivåer beroende på om de gör ridprov mm. Menar du att det räcker med att RSF hingstarna löser licens så får det detta nr? Är det något som rasföreningarna själva bestämmer eller styrs det från "högre upp"? Har RSF någon stambok med både hingstar och ston som man kan läsa? Föreningen är ju inte så gammal än så det kanske inte har hunnits med, men tror du att det kommer att finnas en sådan "på marknaden" i framtiden? Om den inte redan finns, vart kan man få tag i den?

Har RSF fler stamböcker? Så det är en grundstambok som hingstarna får sitt nr i? Hur funkar det med stona i RSF? Får dom också något stbnr? Har faktiskt inte sett det nånstans?

Det är inte i alla raser som man måste visa stona eller hingstarna för att hamna i stamboken. I tex SAHF så hamnar alla renrasiga araber i stamboken.

Men har alltså RSF en stambok för stona med? Var kan man se vilka ston som är med i den isåfall?

Men har alltså RSF en stambok för stona med? Var kan man se vilka ston som är med i den isåfall?
Det enklaste är väl att du kontaktar föreningens registrator(finns på hemsidan) om du är intresserad av register/stambok, som kan upplysa dig om dina frågor :)

Har varit inne på hemsidan och letat runt men det står ingenstans om just stambok så man antar att det inte finns någon. Däremot så kan det ju tänkas att det blir en i framtiden. Föreningen är ju inte så gammal än.

Har varit inne på hemsidan och letat runt men det står ingenstans om just stambok så man antar att det inte finns någon. Däremot så kan det ju tänkas att det blir en i framtiden. Föreningen är ju inte så gammal än.
Självklart finns det en stambok i RSF som är en dotterförening till NPS i England, världen äldsta ridponnyförening. Vad är det du vill veta? Om du läser sidan noga så hittar du all information. Baseline-Appendix-Register-Stambok och vad som fodras för att hamna på rätt nivå i stegen för registreringar. Plan och Riktlinjer är godkända av SJV liksom alla andra avelsföreningar är.

Senast ändrad:

Jag har letat runt och hittat lite info nu men vet inte om min dator krånglar för sidorna med stambok och register verkar inte funka. Däremot hittade jag under rasvisa krav en del info om både hingstar och ston. Fick en del svar där på mina tidigare frågor. Tack.
Jag är mest ute efter om det finns en stambok att köpa? Likt welsh kvalitetsbok. Där man ser vilka individer som är med och härstamning och poäng mm. Kul läsning...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 584
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka